Oronmyllysäätiö sr

Teatterikesä 2023: Laulujoutsen ja rajakarjalaisen kylän arki poliittisten jännitteiden keskellä esillä luonnonsuojelun pioneeri Yrjö Kokon näytelmässä

Laulujoutsenen pelastajan sekä Pessi ja Illusia -sadun kirjoittaja Yrjö Kokon näytelmä Miglin joutsenet nostaa esiin ajankohtaisia teemoja idän ja lännen ristiriidoista Oronmyllyn kesäteatterissa elokuussa.
Laulujoutsenpari on useana vuotena lentänyt Oronmyllyn teatterin yli esityksen aikana. Kuva: Hannu Siitonen.

Ajankohtainen teema idän ja lännen yhteiskunnallisten jännitteiden vaikutuksista tavallisen ihmisen elämään on aiheena Oronmyllyn kesäteatterissa Etelä-Karjalan Parikkalassa.

Teatteri esittää elokuussa monipuolisen elämäntyön tehneen Yrjö Kokon näytelmän Miglin joutsenet.

Sortavalassa vuonna 1903 syntynyt Kokko oli eläinlääkäri, valokuvaaja ja kirjailija. Pro Finlandia -palkinnolla palkitun Kokon tunnetuimpia teoksia olivat satuteos Pessi ja Illusia sekä laulujoutsenen elämää esitelleet kirjat.

Miglin joutsenet on dramatisoitu aiemmin vain kerran, 20 vuotta sitten Lempäälässä. Näytelmän silloin ohjannut Arto Myllärinen ohjaa myös tulevan kesän esityksen.

─Tarina kuvaa pienen rajakarjalaisen kylän ja sen ihmisten elämää poliittisten, uskonnollisten ja kulttuuristen jännitteiden puristuksessa. Yhteiskuntakuvauksen lisäksi tässäkin näytelmässä esillä ovat rakkaus ja Kokolle tärkeä laulujoutsen, Myllärinen sanoo.

Laulujoutsenen pelastaja

Yrjö Kokkoa pidetään laulujoutsenen pelastajana Suomessa. Hänen joutsenaiheiset kirjansa ja luontokuvansa pelastivat lajia kuolemasta sukupuuttoon 1950-luvulla.

─Suomessa arvioitiin pesivän vain noin 15 joutsenparia, kun Kokko omistautui lajin pelastamiseen. Hänen valtavalla työllään oli ratkaiseva merkitys aallonpohjassa olleen kannan elpymiseen ja siihen, että laulujoutsen valittiin myöhemmin Suomen kansallislinnuksi, sanoo tuottaja Hanna Räsänen.

Kokon laulujoutsenesta ja sen löytämisestä kertova kirjatrilogia nousi ilmiöksi 1950-luvun Suomessa, ja asenteet joutsenen suojelemiseksi muuttuivat myönteisiksi. Nyt Suomen laulujoutsenkannan suuruudeksi arvioidaan noin 70 000 lintua.

Miljöö tukee tarinaa

Oronmyllyn teatterin autenttinen näyttämömiljöö virittää katsojaa sisään tarinaan, sanoo Oronmyllyn toimitusjohtajana vuoden alusta toiminut Petteri Tiainen.

─Itärajan läheisyys juurruttaa näytelmän teemoja myös Suomen kansan historiaan, Tiainen sanoo.

Lisädramatiikkaa katsojille voivat tuoda luonnonvaraiset joutsenet. Näyttämön takana oleva Niskalampi on tunnettu muun muassa Järven tarina -elokuvasta, sillä valokuvaaja Hannu Siitonen on kuvannut suurimman osan elokuvassa esitetyistä laulujoutsenkohtauksista Niskalammella.

─Oronmylly on pitkään ollut laulujoutsenelle mieluinen pesimäympäristö. Vuosittain joutsenpari on lentänyt esitysten aikaan teatterikatsomon yllä, kertoo Oronmyllyn kesäteatterin luonut Arto Myllärinen.

INFO: Miglin Joutsenet -kesäteatteriesitys

• Oronmyllyn kesäteatterin 10-vuotisjuhlakauden musiikkipitoinen esitys, joka puhuu heikon ja hauraan elämän puolesta. Lavalla nähdään mm. 2021 The Voice of Finland -voittaja Kalle Virtanen ja nousevaa monitaitoista näyttelijäkuntaa edustava Roosa Honkanen.
  • Näytelmän taustoihin voi tutustua la 5.8. klo 10 alkavassa tilaisuudessa. Tilaisuudessa Karjala-tutkija Terhi Pietiläinen valaisee karjalaisten tarinoiden juuria, Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja kertoo, miten karjalaisia juuriaan voi löytää ja vaalia ja professori, Oron ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Huttula kuvaa Yrjö Kokon elämänvaiheita ja merkitystä luonnonsuojelun uranuurtajana. Kokon joutsenkirjoista väitöskirjaa valmisteleva kirjallisuuden väitöskirjatutkija, FM, Katri Aholainen Turun yliopistosta kertoo joutsenen ja Kokon yhteydestä kirjallisen tuotannon synnyssä. Tilaisuuden puheenvuorot taltioidaan, ja taltioinnit ovat teatterivieraiden katseltavina koko näytäntökauden ajan kaksi tuntia ennen esitysten alkua.
  • Esitysajat: 4.-6.8. sekä 10.-13.8.2023
  • Paikka: Oronmyllyn kristillinen leiri- ja kurssikeskus, Parikkala
  • Lue lisää verkkosivulta

Kuvat

Oronmyllysäätiö sr
Oronmyllyntie 250
59310 Särkisalmi

Vuonna 2016 perustettu Oronmyllysäätiö jatkaa Kansan Raamattuseuran vuonna 1962 alkanutta toimintaa Oronmyllyn leiri- ja kurssikeskuksessa. Säätiön tarkoituksena on toimia luterilaisen tunnustuksen pohjalta Jumalan valtakunnan työn edistämiseksi.

Oronmyllysäätiön toiminta tähtää ihmisen hengelliseen, henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Työ tapahtuu eri ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten parissa. Hyvinvointia lisääviä tapahtumia järjestetään yhteistyössä seurakuntien ja muiden säätiön tarkoituksen mukaisten tahojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi