Teatterikesä tuo Tampere-taloon tulevaisuuden ilman tunteita – myös syksyn ohjelmistossa uusia avauksia

Tampere-talon ja Tampereen Teatterikesän pitkä yhteistyö saa jatkoa, kun elokuussa Tampereelle levittyvä teatterifestivaali tuo Ison salin lavalle espanjalaisen La Veronal -tanssiryhmän visionäärisen dystopiakuvauksen ihmiskunnan tulevaisuudesta ilman tunteita. Heinäkuussa Tampere-talossa on mahdollista matkata kaukaiseen galaksiin Tähtien sota -keräilyesineitä esittelevässä Unofficial Galaxies -näyttelyssä ja 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan Rauli Virtasen dokumentaarisessa valokuvanäyttelyssä. Tampere-talo on julkaissut myös lisää syksyn uutuusohjelmistoa, joka sisältää suosikkeja niin klassisen kuin kevyen musiikin sekä show & dinner -teatterin ystäville.
Espanjalainen La Veronal -ryhmä saapuu Tampere-talon Isoon saliin lauantaina 6. elokuuta 2022 uuden Pasionaria-tanssiteoksensa kanssa. Esitys on osa 53. kertaa järjestettävän Tampereen Teatterikesän ohjelmistoa. Kuva: Alex Font

Tampere-talo on julkaissut kuluvalle vuodelle uutta ohjelmistoa, jonka liput ovat nyt myynnissä. Keskikesällä talon konserttitoiminta hiljenee, ja estradin valtaavat viime vuosina tutuiksi tulleet kesänäyttelyt. Sorsapuistosalissa voi matkata kaukaiseen galaksiin Unofficial Galaxies -näyttelyssä, joka sisältää Tähtien sota -keräilyharvinaisuuksia Iso-Britannian suurimman keräilijän yksityiskokoelmasta. Duetto-saleissa tutustutaan pitkän linjan ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaariseen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttelyyn.

Elokuussa Pohjoismaiden suurin teatterifestivaali Tampereen Teatterikesä tuo Ison salin lavalle ylistetyn uutuusteoksen Espanjasta. Koreografi Marcos Moraun perustaman La Veronal -tanssiryhmän virtuoottinen ja visionäärinen Pasionaria-teos on visuaalisesti kiehtova ja koskettava kuvitelma tulevaisuudesta ilman tunteita. Robottimaisesti liikehtivät tanssijat ja humoristinen tarinankerronta tarjoavat yleisölle ainutlaatuisen teatterikokemuksen, joka on jo ehtinyt kerätä kansainvälistä kiitosta.

”Olemme todella iloisia siitä, että perinteikäs yhteistyö Tampere-talon ja Tampereen Teatterikesän välillä jatkuu ja festivaalin ohjelmistossa nähdään kahden vuoden tauon jälkeen myös kansainvälisiä tekijöitä. Scifi-estetiikasta ammentava Pasionaria on dystopiarekvisiittoineen, robotti-ihmisineen ja hämmentävine proteeseineen taatusti erilainen teatterikatselukokemus tähän Suomen suveen,” Tampere-talon tuottaja Mari Niskanen vinkkaa.

Monologioopperaa, gospelia ja ravintolateatteria

Tampere-talon syksyn ohjelmiston uusia avauksia ovat muiden muassa ruotsalaisten laulaja Lisa Nilssonin ja kitaristi Mattias Torellin elokuinen konsertti, jossa kuullaan parhaita paloja kaksikon 30-vuotisen yhteistyön varrelta. Kansainvälistä musiikki-ilotulitusta edustavat myös brittiläis-suomalaisen Filthy Six -bändin vauhdikas keikka syyskuussa, saksalaisen Max Raabe & Palast Orchesterin 1920- ja 1930-lukujen musiikkiperinteestä ammentava esiintyminen lokakuussa ja amerikkalaisen Harlem Spirit of Gospel -kuoron gospel-, pop-, jazz- ja R&B -musiikkia yhdistelevä spektaakkeli joulukuussa. Kotimaiset Frank Sinatra -tulkitsijat Mikael Konttinen ja Martin Söderbacka tuovat marraskuun New York, New York -konsertissaan uuden mantereen kiehtovan ja skandaalien värittämän maailman Tampereelle.

Klassisen musiikin ystäviä hemmotellaan pitkin syksyä. Basso Markus Suihkonen ja pianisti Marita Viitasalo tarjoilevat syyskuisessa konsertissaan vahvaa ja keskeistä laulumusiikkia Brahmsin, Kuulan ja Musorgskin rakastetuin sävelin. Marraskuun lopulla sopraano Päivi Nisula valloittaa Pienen salin Koria täti -monologioopperan dementoituvana päähenkilönä. Väkevän nykyoopperan libretosta vastaa kolme kertaa Finlandia-palkintoehdokkaana ollut kirjailija Tommi Kinnunen. Teoksen on säveltänyt Olli Kortekangas ja ohjannut Pertti Sveholm. Joulukuussa lied-duo baritoni Tommi Hakala ja pianisti Kristian Attila kiidättävät yleisön talviselle matkalle Schubertin tunnelmallisessa Winterreise-konsertissa.

Tuulensuun Palatsissa ollaan syksyllä teatteritunnelmissa. Syyskuussa ensi-iltansa saa Kadonneen maun metsästys -ravintolateatteriesitys. Kymmenen näytöstä kattavan show & dinner -hupailun pääosissa makumuistojaan etsivät Satu Silvo, Anna Hanski ja Veeti Kallio. Musiikin säestyksestä vastaa Janne Viitaniemen orkesteri. Myös näyttelijät Maarit Peltomaa ja Juha Veijonen saapuvat Palatsiin lokakuussa suositun Pientä laittoa -parisuhdekomediansa kanssa.

Liput Tampere-talon ja Tuulensuun Palatsin kesän ja syksyn ohjelmistoon ovat nyt myynnissä Tampere-talon lipunmyynnissä ja Lippu.fi-lipunmyyntikanavissa. Kurkista koko ohjelmisto.

Samppa Rinne

Ohjelmapäällikkö

samppa.rinne@tampere-talo.fi

Suvi Leinonen

Ohjelmapäällikkö (klassinen musiikki, ooppera, baletti, tanssi)

suvi.leinonen@tampere-talo.fi

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Toimimme myös promoottorina tuottamalla tapahtumia ja konsertteja talon ulkopuolella, ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talon syksyssä Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti ja koettavaa lapsiperheille21.3.2024 09:35:00 EET | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut uutta ohjelmistoa syksylle. Vantaan Viihdeorkesteri tuo huippusuositun Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertin Isoon saliin syyskuussa, ja marraskuussa lennetään ilmojen halki koko perheen Lumiukko-elokuvan tahtiin. Syksyn ohjelmistolisäykset tarjoilevat yleisölle myös suomirokkia uusilla sovituksilla sekä lasten suosikkiyhtyeitä. Konserttien liput ovat nyt myynnissä.

Mentalisti Pete Poskiparta ja digiharmonikkataiteilija Netta Skog yhdistävät voimansa täysin uudella Magical Halloween -kiertueella4.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tuleva syksy tarjoilee maagisia ja musiikillisia tunnelmia kutkuttavan jännityksen ja taianomaisen huumorin ystäville. Suomen ainoa kansainvälisesti palkittu mentalisti Pete Poskiparta ja maailmankuulussa Cirque du Soleil -sirkuksessakin esiintynyt digiharmonikkataiteilija Netta Skog tuovat Halloweenin taian kuudelle paikkakunnalle 24.10.–3.11.2024. Magical Halloween -kiertueen lipunmyynti alkaa torstaina 7.3. klo 9.00.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.