Teatterikesä tuo Tampere-taloon tulevaisuuden ilman tunteita – myös syksyn ohjelmistossa uusia avauksia

Tampere-talon ja Tampereen Teatterikesän pitkä yhteistyö saa jatkoa, kun elokuussa Tampereelle levittyvä teatterifestivaali tuo Ison salin lavalle espanjalaisen La Veronal -tanssiryhmän visionäärisen dystopiakuvauksen ihmiskunnan tulevaisuudesta ilman tunteita. Heinäkuussa Tampere-talossa on mahdollista matkata kaukaiseen galaksiin Tähtien sota -keräilyesineitä esittelevässä Unofficial Galaxies -näyttelyssä ja 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan Rauli Virtasen dokumentaarisessa valokuvanäyttelyssä. Tampere-talo on julkaissut myös lisää syksyn uutuusohjelmistoa, joka sisältää suosikkeja niin klassisen kuin kevyen musiikin sekä show & dinner -teatterin ystäville.

Espanjalainen La Veronal -ryhmä saapuu Tampere-talon Isoon saliin lauantaina 6. elokuuta 2022 uuden Pasionaria-tanssiteoksensa kanssa. Esitys on osa 53. kertaa järjestettävän Tampereen Teatterikesän ohjelmistoa. Kuva: Alex Font

Tampere-talo on julkaissut kuluvalle vuodelle uutta ohjelmistoa, jonka liput ovat nyt myynnissä. Keskikesällä talon konserttitoiminta hiljenee, ja estradin valtaavat viime vuosina tutuiksi tulleet kesänäyttelyt. Sorsapuistosalissa voi matkata kaukaiseen galaksiin Unofficial Galaxies -näyttelyssä, joka sisältää Tähtien sota -keräilyharvinaisuuksia Iso-Britannian suurimman keräilijän yksityiskokoelmasta. Duetto-saleissa tutustutaan pitkän linjan ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaariseen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttelyyn.

Elokuussa Pohjoismaiden suurin teatterifestivaali Tampereen Teatterikesä tuo Ison salin lavalle ylistetyn uutuusteoksen Espanjasta. Koreografi Marcos Moraun perustaman La Veronal -tanssiryhmän virtuoottinen ja visionäärinen Pasionaria-teos on visuaalisesti kiehtova ja koskettava kuvitelma tulevaisuudesta ilman tunteita. Robottimaisesti liikehtivät tanssijat ja humoristinen tarinankerronta tarjoavat yleisölle ainutlaatuisen teatterikokemuksen, joka on jo ehtinyt kerätä kansainvälistä kiitosta.

”Olemme todella iloisia siitä, että perinteikäs yhteistyö Tampere-talon ja Tampereen Teatterikesän välillä jatkuu ja festivaalin ohjelmistossa nähdään kahden vuoden tauon jälkeen myös kansainvälisiä tekijöitä. Scifi-estetiikasta ammentava Pasionaria on dystopiarekvisiittoineen, robotti-ihmisineen ja hämmentävine proteeseineen taatusti erilainen teatterikatselukokemus tähän Suomen suveen,” Tampere-talon tuottaja Mari Niskanen vinkkaa.

Monologioopperaa, gospelia ja ravintolateatteria

Tampere-talon syksyn ohjelmiston uusia avauksia ovat muiden muassa ruotsalaisten laulaja Lisa Nilssonin ja kitaristi Mattias Torellin elokuinen konsertti, jossa kuullaan parhaita paloja kaksikon 30-vuotisen yhteistyön varrelta. Kansainvälistä musiikki-ilotulitusta edustavat myös brittiläis-suomalaisen Filthy Six -bändin vauhdikas keikka syyskuussa, saksalaisen Max Raabe & Palast Orchesterin 1920- ja 1930-lukujen musiikkiperinteestä ammentava esiintyminen lokakuussa ja amerikkalaisen Harlem Spirit of Gospel -kuoron gospel-, pop-, jazz- ja R&B -musiikkia yhdistelevä spektaakkeli joulukuussa. Kotimaiset Frank Sinatra -tulkitsijat Mikael Konttinen ja Martin Söderbacka tuovat marraskuun New York, New York -konsertissaan uuden mantereen kiehtovan ja skandaalien värittämän maailman Tampereelle.

Klassisen musiikin ystäviä hemmotellaan pitkin syksyä. Basso Markus Suihkonen ja pianisti Marita Viitasalo tarjoilevat syyskuisessa konsertissaan vahvaa ja keskeistä laulumusiikkia Brahmsin, Kuulan ja Musorgskin rakastetuin sävelin. Marraskuun lopulla sopraano Päivi Nisula valloittaa Pienen salin Koria täti -monologioopperan dementoituvana päähenkilönä. Väkevän nykyoopperan libretosta vastaa kolme kertaa Finlandia-palkintoehdokkaana ollut kirjailija Tommi Kinnunen. Teoksen on säveltänyt Olli Kortekangas ja ohjannut Pertti Sveholm. Joulukuussa lied-duo baritoni Tommi Hakala ja pianisti Kristian Attila kiidättävät yleisön talviselle matkalle Schubertin tunnelmallisessa Winterreise-konsertissa.

Tuulensuun Palatsissa ollaan syksyllä teatteritunnelmissa. Syyskuussa ensi-iltansa saa Kadonneen maun metsästys -ravintolateatteriesitys. Kymmenen näytöstä kattavan show & dinner -hupailun pääosissa makumuistojaan etsivät Satu Silvo, Anna Hanski ja Veeti Kallio. Musiikin säestyksestä vastaa Janne Viitaniemen orkesteri. Myös näyttelijät Maarit Peltomaa ja Juha Veijonen saapuvat Palatsiin lokakuussa suositun Pientä laittoa -parisuhdekomediansa kanssa.

Liput Tampere-talon ja Tuulensuun Palatsin kesän ja syksyn ohjelmistoon ovat nyt myynnissä Tampere-talon lipunmyynnissä ja Lippu.fi-lipunmyyntikanavissa. Kurkista koko ohjelmisto.

Samppa Rinne

Ohjelmapäällikkö

samppa.rinne@tampere-talo.fi

Suvi Leinonen

Ohjelmapäällikkö (klassinen musiikki, ooppera, baletti, tanssi)

suvi.leinonen@tampere-talo.fi

Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon4.7.2022 14:15:00 EEST | Tiedote

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Kesäkuun alun Tampere Chamber Music -festivaali loi musiikilla hyvinvointia – tapahtuman keskiössä olivat lapset ja nuoret17.6.2022 15:06:00 EEST | Tiedote

Jo toistamiseen pandemian vuoksi siirtynyt Tampere Chamber Music -festivaali toteutui kesäkuun alussa kuudennen kerran. Festivaali sisälsi konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa koko perheelle, kuten näytelmäkirjailija Laura Ruohosen satukonsertin sekä Satu Silvon ja Tampere Chamber Musicin muusikoiden kuvakirjakonsertin Muumimuseossa. Uutena avauksena festivaalilla järjestettiin myös G Livelabin kanssa tuotettu menestyksekäs klubi-ilta.