Teatterimaailmaan sijoittuva nuortenromaani kertoo havahduttavasti nuoren tytön ja aikuisen miehen salatusta suhteesta

Elina Kilkun tänään ilmestyvä kirja Ihana tyttö tuo #metoo-keskusteluun tärkeän lisän: nuoren tytön näkökulman. Osin kirjailijan omakohtaisiin kokemuksiin perustuva romaani kertoo kielletystä suhteesta, jossa toisella osapuolella on kaikki valta ja toiselta puuttuu todellinen mahdollisuus sanoa ei. Voiko se, mikä tuntuu oikealta, olla silti väärin? Mitä seurauksia vaikenemisella on?

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Satu Kontinen)

Viisitoistavuotias Reetta on seitsemännessä taivaassa. Hänen teatteriunelmansa ovat toteutumassa, onhan hän saanut pääosan musikaalista, jonka muut näyttelijät ovat lukiolaisia ja jonka ohjaa oikea ammattilaisohjaaja. Tästä tulisi parasta ikinä.

Ohjaaja on nelikymppinen Jarmo, kokenut teatteritaiteen konkari. Hän edustaa kaikkea sitä, mitä Reetta kaipaa, ja suhtautuu Reettaan kuin aikuiseen. Reetta tahtoo olla Jarmon silmissä mielenkiintoinen keskustelija ja vakavasti otettava näyttelijälupaus. Ohjaajan katseen valokeilassa hän haluaa loistaa ja antaa kaikkensa. Ihan mitä vain.

Kirjan tarina perustuu osin Elina Kilkun omiin kokemuksiin. ”Toivon nuorten ymmärtävän, että aikuisen toiminta voi olla väärin, vaikka siihen itse myöntyisikin. Ja toivon, että häirintää kokeneella olisi rohkeus kertoa kokemastaan jollekin eikä jäädä yksin ja vaieta”, kertoo Kilkku.

Elina Kilkku (s. 1980) on teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija. Hän on työskennellyt ohjaajana mm. Kansallisteatterissa, Teatteri Jurkassa ja Teatteri Takomossa. Kilkun esikoisromaani Äideistä paskin ilmestyi vuonna 2014. Sen jälkeen häneltä on julkaistu useita teoksia, viimeisimpänä Alinasta kertovan trilogian ensimmäinen osa Täydellinen näytelmä. Romaanisarjan toinen osa Mahdoton elämä ilmestyy syksyllä 2020.

Elina Kilkku: Ihana tyttö
285 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä
minttu@bazarkustannus.fi

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Satu Kontinen)
Elina Kilkku (kuva: Uupi Tirronen)

www.bazarkustannus.fi

Lukuromaanien kuningattaren Lucinda Rileyn uutuus on täydellinen lukuherkku kesään2.6.2020 09:15:12 EESTTiedote

Lucinda Riley on Seitsemän sisarta -sarjallaan luonut kansainvälisen ilmiön, jossa sarjan jokainen kirja on rikkonut myyntiennätyksiä ja noussut bestsellerlistojen kärkipäähän. Myös Suomessa Rileyn romaanit ovat olleet alkuvuoden myydyintä käännettyä kaunokirjallisuutta: niitä on myyty jo lähes 70 000 kappaletta. Menestyskirjailijan nyt suomeksi ilmestyvä Perhosten huone tarjoaa viihdyttävän lukupaketin kesäpäiviin.

Viihdyttävä tietokirja kertoo persoonallisista kissoista ja heidän tunnetuista palvelijoistaan25.5.2020 12:25:00 EESTTiedote

Kiehtovat kissat avaavat meille näkymän satumaahan, jossa kehrääminen, naukuminen, raapiminen ja laiskottelu ovat vielä arvossaan. Historian saatossa myös monet erilaisilla luovuuden aloilla menestyneet naiset ja miehet ovat hurmaantuneet kissojen maailmasta seuratessaan lemmikkinsä edesottamuksia. Uutuuskirja Kuuluisat kissat ja heidän ihmisensä kokoaa mielenkiintoisia tarinoita ja anekdootteja kuuluisien karvapalleroiden ja heidän kaksijalkaisten purkinavaajiensa elämästä.