Teatterintekijä Riko Saatsi kuvaa neuroottista hallinnan tarvetta ja sen mahdottomuutta taitavassa esikoiskokoelmassaan

Hyviä aikomuksia on teatteriohjaajana tunnetun Riko Saatsin taidokas esikoiskokoelma. Novellit osuvat ajan hermoon kuvaamalla työssä uupumista, vanhemmuuden paineita, syrjäytymistä, väkivaltaa sekä pahoinvointia hyvinvointiyhteiskunnassa.

Hyviä aikomuksia käsittelee aikuisen ihmisen neuroottista tarvetta hallita elämäänsä maailmassa, joka ei ole hallittavissa. Teoksen henkilöt ovat ajautuneet, tai heidät on ajettu tilanteisiin, joissa on vaarana pudota.

Riko Saatsi halusi teoksessaan kuvata ihmisiä, jotka hyvistä aikeistaan huolimatta jäävät oman elämänsä jalkoihin mutkikkaassa nykymaailmassa.

”Hallinnan tunne on kadonnut, ja yritämme selittää asiat parhain päin. Kirjan henkilöiden on vaikea myöntää olevansa eksyksissä, vaikka oikeastaan he haluaisivat vain pyytää armoa omalta elämältään", Saatsi kuvaa.

Monitasoiset ja mieleen häiritsevästi porautuvat tekstit lainaavat esimerkiksi kasvatusoppaan ja sähköpostiviestin tyylejä. Mukana on myös GIF-tulkinta. Vaikka hyvistä aikomuksista voi seurata odottamattomia ja tuhoisia asioita, teosta sävyttää tumma huumori.

Riko Saatsi (s. 1978) on Lieksasta kotoisin oleva ohjaaja, dramaturgi ja ohjaajantaiteen lehtori. Hän on opiskellut filosofiaa Helsingin yliopistossa ja ohjausta Teatterikorkeakoulussa ja työskennellyt ohjaajana laaja-alaisesti eri näyttämöillä, muun muassa KOM-teatterissa ja Kansallisteatterissa sekä Seinäjoen ja Oulun kaupunginteattereissa. Saatsin ohjaama Luonnos, 2021 (puupiirros paperille, 21 x 10 km) on parhaillaan Teatteri Telakan ohjelmistossa Tampereella.

Riko Saatsi: Hyviä aikomuksia

äänikirja ilmestyy 23.8., lukija Toni Kamula

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.

Miten kyetä tekemään suuria päätöksiä, kun niistä aiemmatkin ovat olleet huonoja? – Sisko Savonlahden romaani kertoo naisesta, joka ei kasva ihmisenä5.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Kai minä halusin tätä (Gummerus) on Sisko Savonlahden odotettu toinen romaani. Se on koominen ja säälimättömän terävä kuvaus yhden naisen elämästä. Savonlahti lunasti paikkansa nykykirjallisuuden kärkikaartissa jo kriitikoiden ylistämällä ja lukijoiden rakastamalla esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus 2018).

Juutalaisnaisten vastarintatoiminta Puolan getoissa oli laajamittaista ja rohkeaa – Hätkähdyttävä tietokirja tuo päivänvaloon toisen maailmansodan unohdetut sankarit30.8.2021 09:28:13 EEST | Tiedote

Päivien valo – Hitlerin gettojen vastarintanaiset (Gummerus) kertoo Puolan getoissa toisen maailmansodan aikana toimineesta vastarintaverkostosta. Se koostui juutalaisnaisista, jotka salakuljettivat aseita, tiedustelivat ja vakoilivat, kaivoivat bunkkereita ja toteuttivat sabotaasioperaatioita oman henkensä uhalla. Bestsellerlistoille Yhdysvalloissa nousseen tietokirjan elokuvaoikeudet on myyty Steven Spielbergille.