Tehy ja SuPer: Hoitajaliitot valmiita jatkamaan neuvotteluja erillissopimuksesta

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt Juko ja JAU sopivat tänään erillisen ratkaisun kunta-alalle koskien nykyisiä kunta-alan sopimuksia, myös SOTE-sopimusta. Hoitajajärjestöt Tehy ja SuPer eivät ole mukana ratkaisussa eli SOTE-sopimus sovittiin ilman hoitajia, jotka edustavat yli 85 % alan henkilöstöstä. Sote-alalle ei saatu tällä sopimuksella työrauhaa. Erillissopimuksen mukaiset sopimuskorotukset maksetaan kuitenkin työnantajan tiedotteen mukaan henkilöstön tasapuolisen ja yhdenvertaisen kohtelun vuoksi kaikille kunta-alan työntekijöille.

- Hyvä, että muut järjestöt tekivät sovittelulautakunnan ehdotuksen mukaisen ratkaisun ja voimme nyt keskittyä hoitajapulan ratkaisuun. Muiden tekemä sopimus ei sido Tehyn ja SuPerin mahdollisuuksia neuvotella hoitajille erillinen ratkaisu. Hoitajien työrauha voidaan ostaa vain hoitajaliitoilta. Eli etenemme rauhassa tavoitettamme kohti, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen

Hoitajajärjestöt pitävät järkevänä KT:n päätöstä maksaa sovitut korotukset myös heidän jäsenilleen, koska yhdenvertainen kohtelu tätä edellyttää ja jokin muu ratkaisu olisi poikinut merkittävästi riitoja ja oikeudenkäyntejä.

Tehy ja SuPer hylkäsivät 11.5.2022 sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen, koska se ei sisältänyt uskottavia ratkaisuja hoitajapulaan ja esitetty palkkaohjelma oli tasoltaan liian matala. Järjestöt myös kertoivat tuolloin aloittavansa joukkoirtisanoutumisen valmistelut siten, että se voidaan toimeenpanna aikaisintaan, kun muut kuntasektorilla ovat tehneet sopimukset, mutta viimeistään hyvinvointialueiden aloitettua, ellei asiassa saavuteta ratkaisua. Hoitajajärjestöillä on luonnollisesti valmius edetä neuvotteluratkaisussa nopeallakin aikataululla, jos kutsu neuvottelupöytään tulee, koska sote- ja vaka-alojen valtava työvoimapula vaatii ratkaisuja. Hoitajajärjestöjä ei ole kutsuttu neuvotteluihin sovittelulautakunnan ratkaisuesityksen hylkäämisen jälkeen.

-Haemme edelleen ratkaisua neuvotteluteitse. Toivomme, että kaikki osapuolet valtiovalta mukaan lukien keskittyvät nyt pelastamaan julkiset sote- ja vakapalvelut ja ratkaisemaan hoitajapulan, joka vain pahenee koko ajan, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – vaikutuksia mm. hoiva-alan yrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen21.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

SuPer, Tehy ja ERTO julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12.00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59, jonka jälkeen työtaistelutoimia voidaan tarvittaessa jatkaa. Sote ry edustaa selvästi valtaosaa yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöistä.

SuPer, Tehy ja ERTO kokoontuvat päättämään työtaistelutoimista yksityisellä sosiaalipalvelualalla20.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

SuPer, Tehy ja ERTO eli Sote ry kokoontuu maanantaina ja tiistaina keskustelemaan ja päättämään yksityistä sosiaalipalvelualaa koskevista työtaistelutoimista. Toteutuessaan toimet koskisivat esimerkiksi yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Toimenpiteitä suunnitellaan vauhdittamaan neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti.

SuPerin yksityissektorin neuvottelupäivät 15.–16.6.: Hoitajapula vaatii ratkaisuja myös yksityisellä sektorilla16.6.2022 09:29:54 EEST | Tiedote

Hoitajapula koettelee myös yksityistä hoiva-alaa, varhaiskasvatusta ja terveyspalvelualaa. Yksityinen sektori tuottaa pääosin julkisia hyvinvointipalveluja, jotka kunnat, sairaanhoitopiirit ja muut kuntayhtymät maksavat. SuPer vaatii yksityisen sektorin työehtosopimusneuvotteluissa palkankorotusten ja palkkaohjelman lisäksi ratkaisua, jolla jatketaan kuntasektorin ja yksityisen sektorin välisen palkkaeron kaventamista. – Palkkauksen parantamisen lisäksi on kehitettävä työoloja ja parannettava henkilöstön työhyvinvointia, SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens vaatii.