Tehy ja Super kaatoivat ratkaisuesityksen – sopu neuvoteltava ilman Sotea

Neuvottelujärjestö Sote eli Tehy ja Super kaatoivat kunta-alan työntekijän sovitteluratkaisun syntymisen. JUKO esittää nyt Kuntatyönantajalle neuvotteluja, joissa Sote ei ole mukana.

Neuvottelujärjestö Sote eli Tehy ja Super kaatoivat tänään 420 000 kunta-alan työntekijän sovitteluratkaisun syntymisen.

– Meillä oli tavoitteena löytää opetusalalle ja koko kunta-alalle sopimusratkaisu. Nyt eletään poikkeusaikoja, jolloin vakaus ja työrauha olisivat elintärkeitä etenkin, kun korona-aika jatkunee vielä pitkään, JUKOn ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo pettyneenä.

JUKO olisi Luukkaisen mukaan ollut valmis hyväksymään valtakunnansovittelijan ratkaisuesityksen, vaikka se kaikilta osin ei vastannutkaan JUKOn tavoitteita.

– On kohtuutonta, että opetusala ei nyt päässyt eroon kiky-tunneista eikä saa kesän korvilla edes yleistä linjaa vastaavia palkankorotuksia. Neuvotteluja pitää siis jatkaa. Niissä on oltava edelleen mukana myös varhaiskasvatuksen opettajien siirto samaan sopimukseen muiden opettajien kanssa.

JUKO vaatii erillisratkaisua

JUKO vaatiikin Kuntatyönantajaa palaamaan neuvottelupöytään niiden järjestöjen kanssa, jotka ovat valmiita etsimään ratkaisua ja sopimaan.

– Erillisratkaisu on mahdollinen, koska kunnallinen pääsopimus eli neuvottelumenettelyä koskeva sopimus on päättynyt Soten irtisanottua sen syksyllä. KT ei voi jättää koko kunta-alaa pantiksi sen vuoksi, että Tehy ja Super eivät hyväksyneet valtakunnansovittelijan ratkaisuesitystä.

Vanhoja sopimuksia noudatetaan kaikkine nykyisine sisältöineen siihen asti, kunnes uusista sopimuksista on päästy ratkaisuun.

Huhtikuun alusta asti sovittelussa olleen kunta-alan sopijaosapuolia ovat olleet JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JHL ja Jyty), Sote (Super, Tehy ja Suomen pelastusalan ammattilaiset) ja KT Kuntatyönantajat.

Kun sopua ei löytynyt kunta-alan sovittelussa, myöskään OAJ:n jäseniä koskevia muita jäljellä olevia työehtosopimuksia, muun muassa OVTES-sopimusta, ei ole hyväksytty.

Sopimukset puuttuvat myös Avaintyönantajiin kuuluvissa oppilaitoksissa ja yksityisissä päiväkodeissa työskenteleviltä.

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.