Tehy ja SuPer: Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin rohkea ratkaisu kaatumassa kunta-alan muiden neuvotteluosapuolten vastustukseen

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johto lähestyi hoitajajärjestöjä ajatuksella erillissopimuksesta, jolla hoitajat saisivat palkankorotukset ja palkkaohjelman ja sairaanhoitopiiri työrauhan määräajaksi. Perusteena tälle innovatiiviselle avaukselle oli sairaanhoitopiirin edustajien mukaan vaikea hoitajapula, hoitojonojen pitkittyminen sekä tilanteesta seuraavat kustannukset ja haitta alueen väestölle.

Tehyn ja SuPerin saamien tietojen mukaan sopimus on nyt kaatumassa kunta-alan muiden neuvotteluosapuolten vastustukseen. Muut järjestöt vaativat samoja korotuksia myös lääkäreille ja muulle henkilökunnalle, vaikka sopimisen tarkoituksena on hoitajapulan ratkaiseminen.

– Kiitämme lämpimästi sairaanhoitopiiriä ja sen johtoa rohkeasta uudesta avauksesta tilanteessa, jossa valtakunnallista hoitajapulaan tarttuvaa neuvotteluratkaisua ei ole saatu aikaan eikä työrauhaa ole näköpiirissä. Olette aidosti oivaltaneet, miten hoitajapula voidaan ratkaista, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Sote-palvelut siirtyvät kunnilta hyvinvointialueille reilun puolen vuoden kuluttua. Rahoittajaksi tulee tällöin suoraan valtiovalta.

– Toivomme, että Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kuulee Kanta-Hämeen hätähuudon ja ryhtyy aidosti neuvottelemaan kanssamme hoitajapulaa helpottavasta pelastusohjelmasta. Tarvitsemme ratkaisuksi valtakunnallisen sopimuksen ja valtion rahoituksen hoitajien pelastusohjelmalle, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Hoitajajärjestöt paheksuvat muiden kunta-alan pääsopijoiden avointa hoitajien tavoitteiden vastaista toimintaa sekä valtakunnan tasolla että Kanta-Hämeessä.

– On alkanut ikävästi näyttää siltä, että muiden kunta-alan järjestöjen edunvalvonta rakentuu ennen kaikkea vapaamatkustamiselle hoitajien siivellä, toteavat molemmat puheenjohtajat.

Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPer, Tehy ja ERTO: Yksityisen sosiaalipalvelualan vetovoimaa parannetaan palkkaratkaisulla30.6.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusneuvotteluihin saatiin ratkaisu, kun järjestöt hyväksyivät 22. kesäkuuta syntyneen neuvottelutuloksen. Sovitut palkankorotukset ovat yli ns. yleisen linjan ja yli muiden kunta-alan järjestöjen sopiman palkkaraamin ensimmäisen vuoden osalta. Sopimus on kaksivuotinen ja se voidaan tarvittaessa irtisanoa ensimmäisen vuoden jälkeen.

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – vaikutuksia mm. hoiva-alan yrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen21.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

SuPer, Tehy ja ERTO julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12.00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59, jonka jälkeen työtaistelutoimia voidaan tarvittaessa jatkaa. Sote ry edustaa selvästi valtaosaa yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöistä.