Tehy ja SuPer: Tänään tehdään historiaa, SOTE-sopimus voimaan

Hoitajajärjestöjen yksi merkittävä tavoite on vihdoin totta, kun kunta-alan sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus eli SOTE-sopimus astuu voimaan tänään 1.9.2021. Tämän kokonaan uuden sopimusalan synnystä kunta-alalle sovittiin kevään 2020 työmarkkinakierroksella.

SOTE-sopimusta sovelletaan kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä työskentelevään henkilöstöön. Sopimus muistuttaa rakenteeltaan lääkärien virkaehtosopimusta. Se on maan suurin alakohtainen työehtosopimus, jonka piirissä on noin 180 000 työntekijää.

Sote-henkilöstön työehtoihin keskittyvän sopimuksen avulla pystytään vastaamaan aiempaa täsmällisemmin juuri sosiaali- ja terveydenhuollon alakohtaisiin ongelmiin.

- Tämä on historiallinen päivä. Maan työmarkkinakenttään syntyi uusi sopimusala ja samalla melkoisesti uutta joukkovoimaa. Menneenä kesänä hoitajapula on äitynyt ympäri maata pahemmaksi kuin koskaan ja alan vetovoiman parantamisella on tulenpalava kiire. SOTE-sopimusta tarvitaan nyt kipeämmin kuin koskaan, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Molemmat järjestöt ovat varoittaneet hoitajapulasta jo pitkään.

- Korona-aika on kuormittanut hoitajia valtavasti ja ajanut alan vaihtoon. Esimerkiksi vanhuspalveluissa ja perusterveydenhuollossa on jouduttu sulkemaan kokonaisia yksiköitä hoitajapulan takia. Uskon, että myös työnantajat ovat alkaneet herätä tilanteen äärimmäiseen vakavuuteen. Ja SOTE-sopimus tuo meille nyt aiempaa täsmällisemmät ja tehokkaammat keinot parantaa työehtoja ja työoloja alkuvuoden  neuvottelukierrokselle, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Viime neuvottelukierroksella sovittiin myös varhaiskasvatuksen opettajien siirtymisestä opetushenkilöstön sopimukseen (OVTES). Tämä aiheutti muutoksia myös yleiseen kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen (KVTES).   Näiden muutosten seurauksena lastenhoitajat ovat jatkossa KVTES:in suurin henkilöstöryhmä, mikä puolestaan vahvistaa heidän asemaansa ja edunvalvontaansa.

Puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085, SuPer ry
Puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028, Tehy ry
Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492, SuPer ry
Edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847, Tehy ry

SuPer budjettiriihestä: Vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen laiminlyönnit vaarantavat koko maan talouden ja tulevaisuuden7.9.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan sote-palveluiden ja varhaiskasvatuksen saatavuudesta ja hoitajien jaksamisesta. Hoitajapula uhkaa kansalaisten perusoikeuksien toteutumista ja kuormittaa henkilöstöä. Alan vetovoimaa tulee merkittävästi kohentaa parantamalla palkkausta ja työoloja. SuPerin mukaan vaihtoehtoja ei ole, ja valtion on osallistuttava kustannuksiin. – Emme voi ajatella, että Suomella ei ole varaa hoitaa kansalaisiaan jatkossa. Rahaa on suunnattava sote-sektorille eikä sosiaalihuolto, esimerkiksi vanhustenhoito, saa jäädä vähemmälle huomiolle, Paavola vaatii.

THL:n selvitys: Lähi- ja perushoitajien määrä vähentynyt vanhuspalveluissa – Alan veto- ja pitovoima on korjattava6.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Lähi- ja perushoitajien määrä ei ole ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa vanhuspalveluissa noussut, vaikka vanhuspalvelulain myötä henkilöstömitoituksen tulee nousta portaittain ja lisähoitajien palkkaamiseen on annettu tarvittava rahoitus. Tämä selviää THL:n 6.9. julkaisemasta seurannasta. – SuPer on vuosikausia tuonut esiin vanhuspalveluiden laatuongelmia. Ratkaisutkin ovat olemassa, joilla alan veto- ja pitovoima korjataan, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPer lakiehdotuksesta: Kotihoidon laajentaminen yöaikaan ei ole mahdollista nykyisellä henkilöstömäärällä2.9.2021 05:38:00 EEST | Tiedote

Ehdotetut lakimuutokset eivät tule korjaamaan vanhusten kotihoidon ongelmia, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. – Päinvastoin, ne tulevat lisäämään työvoimapulaa. Kotihoitoa ehdotetaan järjestettäväksi vuorokaudenajasta riippumatta, jolloin hoitajien työ muuttuisi kolmivuorotyöksi. – Nykyinen henkilöstömäärä ei riitä vaadittuun hoidon tasoon tälläkään hetkellä. Kotihoidon houkuttelevuutta tulee lisätä ja saada palkkaus ja työolot kuntoon, vasta sen jälkeen voidaan edes harkita esitettyä muutosta.

SuPerin Paavola: Lainsäädännöllä on turvattava myös sote- ja varhaiskasvatuksen epäkohdista ilmoittaminen30.8.2021 11:07:01 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että lainsäädännöllä on turvattava epäkohdista ilmoittaminen myös sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamisen on oltava turvallista työntekijälle. Vain epäkohtailmoitukset paljastavat todellisuuden. - Suomi on tekemässä erittäin huonoa ratkaisua, Paavola moittii. Ehdotetulla lailla on tarkoitus panna täytäntöön Suomessa Euroopan unionin direktiivi, joka suojaa epäkohdista ilmoittajaa. Lain soveltamisalan ulkopuolelle ollaan Suomessa jättämässä sosiaali- ja terveydenhuolto sekä varhaiskasvatus. - Lakiehdotus tulee heikentämään ilmoitusvelvollisuuden toteutumista ja epäkohtiin puuttumista, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Valtion on osallistuttava rahallisesti hoitajapulan ratkaisemiseen23.8.2021 09:17:22 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen turvaaminen on kuntien lisäksi valtion vastuulla, muistuttaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Hoitajapula heikentää palvelujen saatavuutta ja hoitajien jaksamista sekä koronakriisistä selviämistä, joten haaste on kaikkien toimijoiden yhteinen. Vaikka työmarkkinaosapuolten tehtävä on neuvotella ja sopia palkoista ja muista työsuhteen ehdoista, on maan hallituksen kannettava oma vastuunsa yhteiskunnallisesti kriittisten toimintojen turvaamisessa. - Valtion on kohdennettava rahaa hoitajapulan taltuttamiseen, Paavola vaatii.