Teknologiajohtajat: Tekoäly maailmaa muuttavista teknologioista kiinnostavin

Tekoäly ja erityisesti neuroverkot ja syväoppiminen ovat suomalaisten teknologiajohtajien mielestä kiinnostavimpia tulevaisuuden teknologioita. Kolmen kärkeen sijoittuvat myös kiertotalous ja uudet akkuteknologiat. Tämä selvisi CTO-kyselyssä, jonka alustavat tulokset julkistettiin kotimaisten teknologiavaikuttajien kärkitapahtumassa CTO Forumissa 5.11.2018.

Tämänvuotisen CTO-kyselyn teemana olivat Radikaalit teknologiat. Kyselyssä kartoitettiin yleisesti kiinnostavimpia uusia teknologioita sekä sitä, millä alueilla Suomella olisi mahdollisuuksia nousta maailman kärkeen sekä mihin teknologioihin valtion ja tutkimuslaitosten olisi syytä suunnata T&K-investointeja.

CTO-kyselyn ovat yhteistyössä toteuttaneet Business Finland, Teknologiateollisuus sekä innovaatiokonsulttiyritys Spinverse. Sen pohjana on käytetty Risto Linturin ja Osmo Kuusen Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle toimeksiantona tekemää laajaa raporttia, jossa on kartoitettu yhteiskunnan toimintamalleja muuttavia radikaaleja teknologioita (Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018 – 2037).

Investointiympäristö houkuttelevammaksi julkisin toimin

Vuodesta 2010 tehtyyn kyselyyn vastasi tällä kertaa 70 suomalaista teknologiajohtajaa, mukaan lukien suurin osa 20 suurimmasta T&K-panostajasta.

”Vastaukset ennustavat kasvua ensi vuodelle sekä tuotekehitysinvestoinneissa että rekrytoinneissa”, kiteyttää Spinversen hallituksen puheenjohtaja Pekka Koponen. ”Kaikista Suomessa tehdyistä tutkimus- ja kehitysinvestoinneista vastaajia edustavien yritysten osuus on lähes 90 prosenttia.”

Tilastokeskuksen mukaan tutkimus- ja kehittämisinvestoinneissa on Suomessa tapahtunut heiveröistä kasvua kuuden vuoden yhtämittaisen laskun jälkeen. Hallituksen myöntämä vuosittainen 100 M€ lisärahoitus innovaatioille on myös pieni askel oikeaan suuntaan.

Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola korostaa kuitenkin, että BKT:hen suhteutettuna Suomessa kannustetaan edelleen yritysinvestointeihin kuitenkin merkittävästi vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

“Näistä pienistä toivonpilkahduksista huolimatta kaikki talousennusteet viittaavat siihen, että ajat ovat huononemassa. Ainoa järkevä tapa valmistautua siihen on investointiympäristön tekeminen houkuttelevammaksi ja julkisen puolen TKI-investointien nostaminen uudelle tasolle. Tuotekehitys on nyt entistäkin tärkeämpää kun kaikki yritykset digitalisoivat toimintaansa.”

"Suomen seuraavan hallituksen täytyy kantaa vastuunsa toimintaympäristömme kilpailukyvystä", Hirvola lataa.

Uudet teknologiat vaativat uudenlaista osaamista

Tekoäly eri sovelluksineen erottui toimialasta riippumatta vastaajien mielestä kiinnostavimmiksi teknologian alueeksi. Kolmen kärkeen mahtuivat myös kiertotalous ja uudet erotustekniikat sekä akkujen ja kondensaattorien nopea kehitys. Vastaajat toivat myös itse esiin uusia teknologioita, kuten älykäs tuotannonohjaus, automaattiset ja autonomiset työkoneet sekä ligniinipohjainen kemia ja materiaalit.

”AI tulee vaikuttamaan useimpien yritysten liiketoimintaan lähitulevaisuudessa, mikä näkyy myös yritysten innostuksena lisätä osaamistaan tällä alueella. Business Finlandin ohjelmista rahoituskysyntä on ollut suurinta juuri AI Business –ohjelmassa. Toisella sijalla on myös tässä kyselyssä esille noussut bio- ja kiertotalous”, sanoo johtaja Teija Lahti-Nuuttila Business Finlandista.

Teknologiavaikuttajille keskustelualusta

Kyselyssä hyödynnettiin Spinversen ja suomalaisen start-up-yrityksen Viiman luomaa digitaalista innovaatioalustaa, jossa raportin kymmenen teknologia-aluetta ja sata radikaalia teknologiaa tuotiin pelillisessä, helposti lähestyttävässä muodossa teknologiajohtajien arvioitavaksi.

”Jatkossa alustan suunnitellaan toimivan pysyvänä ja laajenevana ideointifoorumina eri alojen teknologiavaikuttajille”, Pekka Koponen mainitsee.

Lisätietoja:

Spinverse hallituksen puheenjohtaja Pekka Koponen

Pekka.koponen@spinverse.com, puh. +358 40 545 0008

Teknologiateollisuus toimitusjohtaja Jaakko Hirvola
jaakko.hirvola@teknologiateollisuus.fi, puh. 0400 633 751

Business Finland johtaja Teija Lahti-Nuuttila
teija.lahti-nuuttila@businessfinland.fi, puh. 050 5577873

Spinverse on Pohjoismaiden johtava, avoimen innovaation ekosysteemeihin erikoistunut innovaatiokonsulttiyritys, jonka ydintoimintaa on ekosysteemien rakentaminen, rahoituksen hankkiminen ja uusien teknologioiden kaupallistaminen.

www.spinverse.com

Business Finland on globaalin kasvun kiihdyttämö. Luomme edellytyksiä uudelle kasvulle
auttamalla yrityksiä kansainvälistymään sekä rahoittamalla tutkimusta ja innovaatioita.
Huippuasiantuntijamme ja uusin tieto nopeuttavat markkinoiden
mahdollisuuksien tunnistamista ja auttavat muuttamaan ne kansainvälisiksi menestystarinoiksi.

www.businessfinland.fi

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen vaikuttajaorganisaatio, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Uudistuva teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille. Teknologiateollisuus ry:llä on noin 1600 jäsenyritystä. Ne edustavat kattavasti elektroniikka- ja sähköteollisuutta, kone- ja metallituoteteollisuutta, metallien jalostusta, tietotekniikkaa sekä suunnittelu- ja konsultointialaa.

www.teknologiateollisuus.fi

CTO-Forum on Suomen teknologiajohtajien yhteisö, joka kokoaa Suomen eri yritysten innovaatio- ja teknologiajohtajat verkostoitumaan, keskustelemaan ja jakamaan ideoita yli toimialarajojen. CTO-Forumin tavoitteena on kasvattaa yritysten ja teknologiajohtajien tekemän työn arvostusta ja tunnettuutta. CTO-Forumin järjestää ja Vuoden CTO-tunnustuspalkinnon jakaa yhteistyössä Business Finland, Teknologiateollisuus ry ja Spinverse.

www.ctoforum.fi

LuxTurrim5G-ekosysteemi rakentaa tulevaisuuden älykaupunkia28.5.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Nokia Bell Labsin vetämän monialaisen yritysryhmän kehittämä 5G-älypylväisiin perustuva verkko luo älykaupungin digitaalisen selkärangan. LuxTurrim5G-hankkeessa kehitetty älypylväskonsepti, jossa valaisinpylväisiin on integroitu 5G-tukiasemia, erilaisia sensoreita, videokameroita, näyttöjä ja muita laitteita luo alustan, joka mahdollistaa supernopeat tietoliikenneyhteydet ja älykaupungin tarvitsemat digitaaliset palvelut. Teknologiaa on jo parin vuoden ajan pilotoitu Nokian kampuksella Espoossa ja seuraavassa vaiheessa on tavoitteena laajentaa kokeiluja uudistuvaan Keran kaupunginosaan.

Vuoden 2018 eurooppalaiset teknologiajohtajat korostavat kestävää kehitystä ja avointa innovointia6.2.2019 13:07:03 EET | Tiedote

Vuoden 2018 European CTO of the Year palkinnot julkistettiin tänään EU:n Industry Days -tapahtumassa Brysselissä. Sekä suurten että pienten yritysten sarjan voittajat siivitti menestykseen kestävä kehitys, jota ne ovat vieneet eteenpäin innovatiivisilla teknologioilla ja laajoissa ekosysteemeissä. Suomalaisen Spinnovan Juha Salmela valittiin vuoden eurooppalaiseksi teknologiajohtajaksi pienten yritysten sarjassa.

Suomalaisten pk-yritysten biotaloushankkeelle 21 miljoonan rahoitus. ”Tuotamme puusta sen, mikä ennen tehtiin öljystä”9.5.2018 08:38:25 EEST | Tiedote

Suomalaiset MetGen ja Spinverse ovat mukana eurooppalaisessa pilottihankkeessa, jossa uusia puupohjaisia biomateriaaleja tuotetaan ensimmäistä kertaa tehdasmittakaavassa. Näillä puusta tuotettavilla materiaaleilla voidaan tulevaisuudessa korvata muovia monessa arjen käyttökohteessa. Yhdeksän yrityksen muodostama SWEETWOODS-lippulaivahanke sai äskettäin merkittävän EU-rahoituksen.