Tekoäly mullisti asiakaskokemuksen mittaamisen – kuukausien työ hoituu hetkessä ja päätelmät ovat luotettavampia

Terho Tirkkosen Master-opintojen päättötyössä analysoitiin Azets Suomen avoimia asiakaspalautteita tekoälyn avulla. Yhteensä palautteita oli 32 000.
Manuaalinen läpikäynti olisi kestänyt kuukausia, ja päätelmät olisivat olleet epäluotettavia. Tutkimuksessa osoitettiin, että tekoäly analysoi datan päivissä ja tekoälyn tekemät päätelmät ovat ihmisen tekemiä luotettavampia.
Tekoälyohjelma hyödynsi luonnollisen kielen käsittelyä (NLP) ja koneoppimista (ML). Ohjelma tuotti tilastollisiin menetelmiin pohjautuvan luotettavan yhteenvedon asiakaskokemukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tekoäly luokittelee sisällön ihmistä luotettavammin
Asiakaspalautteiden keräämiseen käytettiin Net Promoter System -järjestelmää (NPS), joka on yksi käytetyimmistä johtamisjärjestelmistä asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä.
Kun asiakaspalautetta kerätään säännöllisesti, dataa kertyy luonnollisesti paljon.
Koska ihmiset eivät luontaisesti ole kyvykkäitä käsittelemään suuria tietomassoja, palautteita on tapana kategorisoida. Valitettavasti ihmiset eivät kuitenkaan kykene kategorisoimaan ristiriitaista tekstisisältöä luotettavasti.
– Esimerkiksi taloushallinnon ohjelman automaatioaste voi saada kehuja, mutta ohjelman hinnoittelumalli voi närkästyttää. Se, miten ihmishaastattelija luokittelee palautteet esimääritettyihin kategorioihin ja miten palautteet analysoidaan, voi johtaa organisaation kehittämään vääriä asioita, kirjoittaa Tirkkonen.
Tutkimuksen mukaan tekoäly pystyy luokittelemaan asiakaspalautteita dynaamisesti sekä tunnistamaan teemoihin liitetyt sentimentit. Yhdistämällä asiakaspalautteet laskutus- ja asiakaspoistumatietoon pystytään mm. luomaan asiakaskäyttäytymiseen pohjautuvia segmenttejä ja kehittämään asiakaskokemusta.
Opinnäyte toteutettiin Haaga-Helian Communication Management -koulutusohjelman YAMK-opinnoissa. Siihen voi tutustua verkossa:
Tirkkonen, Terho 2021. Improving Customer Experience with Artificial Intelligence, Data Analysis, and Automation in Azets.
Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava Pohjoismaiden johtava toimija, joka palvelee asiakkaita henkilökohtaisesti niin digitaalisesti kuin paikallisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mirka Sunimento, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mirka.sunimento@haaga-helia.fi, 040 544 7397
Terho Tirkkonen, NPS Manager, Azets Insight Oy, terho.tirkkonen@azets.com, 041 469 2682
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, journalismikoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme