Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Tekoäly ohjaa nuoret työelämään ensi vuonna

Nuorten henkilökohtaiseksi työelämävalmentajaksi kehitetty Duunikoutsi-mobiilisovellus sparraa ja valmentaa nuoria TET-jaksolle ja kesätöihin. Nyt käynnistynyt kehitystyö tuo tekoälyn mukaan sovellukseen.

Duunikoutsi-mobiilisovellus on kehitetty tukemaan nuoren ensiaskeleita työelämässä. Tämän vuoden toukokuussa julkaistu sovellus nostaa nuorten työelämävalmentamisen uudelle tasolle, kun TAT ja Oikotie Työpaikat lähtevät kehittämään sitä tekoälyä hyödyntäväksi kokonaisuudeksi yhdessä uusien kumppanien Headain ja SAK:n kanssa.

Duunikoutsi on henkilökohtaista kehitystä tukeva virtuaaliympäristö, jossa nuori saa ohjausta työelämätaidoissa sekä kerää työhistoriaa, kokemuksia, osaamista ja vahvuuksia yhteen ja samaan paikkaan. Tekoälyn avulla Duunikoutsi osaa antaa yksilöllistä palautetta ja tarjota kunkin nuoren vahvuuksiin sopivia kehityspolkuja työelämätaidoissa. Kehitystyö on nyt käynnistynyt ja tekoälyllä höystetty Duunikoutsin 2.0 versio julkaistaan alkuvuodesta 2020.

– Olemme erittäin iloisia uusista kumppaneistamme, joiden avulla Duunikoutsi palvelee nuoria entistä paremmin. Headailla on Suomen parasta tekoälyosaamista ja SAK haluaa edistää nuorten asemaa työmarkkinoilla ja laajemminkin yhteiskunnassa. Uskomme, että Duunikoutsin avulla nuorten on helppoa astella työelämään, sillä vinkit työelämän tilanteisiin löytyvät nuoren takataskusta ja apua on tarjolla vuorokauden ympäri, TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo.

– Ympärillämme on jo nyt valtavasti dataa työelämästä ja siellä tarvittavista vahvuuksista. Tekoälyn avulla voimme valjastaa tiedon palvelemaan nuoria, jotka vielä etsivät omia vahvuuksiaan ja työelämään johtavaa polkua. Duunikoutsi on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoälyllä voidaan luoda arvoa nuorille. Headai on sen vuoksi erittäin mielissään tästä kumppanuudesta, Headain liiketoimintajohtaja Anu Passi-Rauste kommentoi.

– SAK on jo vuosia tarjonnut nuorille kesätyöntekijöille tietoa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan esimerkiksi yhdessä palkansaajakeskusjärjestöjen toteuttaman Kesäduunari-info -palvelun muodossa. Duunikoutsin avulla työelämätuki ei rajoitu nyt pelkästään kesään ja kesätyöntekijöihin. Uskomme, että jatkossa nuori löytää kaiken tarvitsemansa työelämätiedon ja -tuen Duunikoutsi-mobiilisovelluksesta vuoden jokaisena päivänä, SAK:n järjestöasiantuntija Jussi Kukkola sanoo.

Duunikoutsi-sovelluksen kehittäjiä ovat yhteistyössä Talous ja nuoret TATin kanssa Oikotie Työpaikat, SAK, Headai. Sovelluksen käyttöliittymän toteutuksesta vastaa 10Monkeys. Duunikoutsi on ladattavissa sovelluskaupoista.

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja. Tarjoamme erilaisia oppimiskokonaisuuksia ja -ympäristöjä esikoulusta 2.asteelle. Yrityskyliä meillä on yhteensä 14 paikkakunnalla. Opettajille ja opinto-ohjaajille järjestämme koulutuksia. Tavoitteemme on, että jokainen lapsi ja nuori - lähtökohdista riippumatta - saa mahdollisuuden oppia tulevaisuutensa kannalta tärkeitä taitoja. Olemme myös osa kansainvälistä Junior Achievement -verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.

Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Tervetuloa Suomen merkittävimmän nuorten yrittäjyyskilpailun finaalitapahtumaan 24.–25.4.2024 Helsinkiin, Mall of Triplaan. Finaaliin saapuu kilpailemaan yhteensä 57 nuorten harjoitusyritystä eri puolilta Suomea. Yläkouluissa ja 2. asteella opiskelevat nuoret esittelevät tapahtumassa ideoimiaan tuotteita ja palveluita kaikille kauppakeskuksen kävijöille avoimessa messutapahtumassa.

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: Uudeltamaalta finaaliin jatkaa 11 yritystä6.3.2024 16:01:55 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Uudenmaan aluetapahtumaan osallistui 6. maaliskuuta 2024 yhteensä 70 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja yli 200 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 11 yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Myyrmannissa Vantaalla.