Tekoäly ohjaa nuoret työelämään ensi vuonna

Nuorten henkilökohtaiseksi työelämävalmentajaksi kehitetty Duunikoutsi-mobiilisovellus sparraa ja valmentaa nuoria TET-jaksolle ja kesätöihin. Nyt käynnistynyt kehitystyö tuo tekoälyn mukaan sovellukseen.

Duunikoutsi-mobiilisovellus on kehitetty tukemaan nuoren ensiaskeleita työelämässä. Tämän vuoden toukokuussa julkaistu sovellus nostaa nuorten työelämävalmentamisen uudelle tasolle, kun TAT ja Oikotie Työpaikat lähtevät kehittämään sitä tekoälyä hyödyntäväksi kokonaisuudeksi yhdessä uusien kumppanien Headain ja SAK:n kanssa.

Duunikoutsi on henkilökohtaista kehitystä tukeva virtuaaliympäristö, jossa nuori saa ohjausta työelämätaidoissa sekä kerää työhistoriaa, kokemuksia, osaamista ja vahvuuksia yhteen ja samaan paikkaan. Tekoälyn avulla Duunikoutsi osaa antaa yksilöllistä palautetta ja tarjota kunkin nuoren vahvuuksiin sopivia kehityspolkuja työelämätaidoissa. Kehitystyö on nyt käynnistynyt ja tekoälyllä höystetty Duunikoutsin 2.0 versio julkaistaan alkuvuodesta 2020.

– Olemme erittäin iloisia uusista kumppaneistamme, joiden avulla Duunikoutsi palvelee nuoria entistä paremmin. Headailla on Suomen parasta tekoälyosaamista ja SAK haluaa edistää nuorten asemaa työmarkkinoilla ja laajemminkin yhteiskunnassa. Uskomme, että Duunikoutsin avulla nuorten on helppoa astella työelämään, sillä vinkit työelämän tilanteisiin löytyvät nuoren takataskusta ja apua on tarjolla vuorokauden ympäri, TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo.

– Ympärillämme on jo nyt valtavasti dataa työelämästä ja siellä tarvittavista vahvuuksista. Tekoälyn avulla voimme valjastaa tiedon palvelemaan nuoria, jotka vielä etsivät omia vahvuuksiaan ja työelämään johtavaa polkua. Duunikoutsi on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoälyllä voidaan luoda arvoa nuorille. Headai on sen vuoksi erittäin mielissään tästä kumppanuudesta, Headain liiketoimintajohtaja Anu Passi-Rauste kommentoi.

– SAK on jo vuosia tarjonnut nuorille kesätyöntekijöille tietoa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan esimerkiksi yhdessä palkansaajakeskusjärjestöjen toteuttaman Kesäduunari-info -palvelun muodossa. Duunikoutsin avulla työelämätuki ei rajoitu nyt pelkästään kesään ja kesätyöntekijöihin. Uskomme, että jatkossa nuori löytää kaiken tarvitsemansa työelämätiedon ja -tuen Duunikoutsi-mobiilisovelluksesta vuoden jokaisena päivänä, SAK:n järjestöasiantuntija Jussi Kukkola sanoo.

Duunikoutsi-sovelluksen kehittäjiä ovat yhteistyössä Talous ja nuoret TATin kanssa Oikotie Työpaikat, SAK, Headai. Sovelluksen käyttöliittymän toteutuksesta vastaa 10Monkeys. Duunikoutsi on ladattavissa sovelluskaupoista.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EET | Tiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit

TET-jaksot muuttuvat työelämän murrosten mukana – esittelyssä pk-yritysTET ja etäTET19.10.2020 10:30:00 EEST | Tiedote

Työelämään tutustumisjakso eli TET on ensimmäinen työharjoittelukokemus suurimmalle osalle nuorista. TET-jakso antaa nuorille ymmärrystä työelämän tai työelämätaitojen merkityksestä ja parhaassa tapauksessa se antaa nuorille mahdollisuuden ponnistaa TETistä myös eteenpäin vaikkapa kesätöihin. TET-paikkojen tarjoaminen onkin yhteiskunnallisesti tärkeä teko. Erityisen paljon merkitys korostuu nyt, kun koronan myötä monet TET-jaksot ovat olleet osassa kouluissa vaakalaudalla. Muuttuneen tilanteen myötä onkin luotu erilaisia uusia TET-malleja, joista esittelemme etäTETin ja pk-yritysTETin.