Tekoäly ohjaa nuoret työelämään ensi vuonna

Nuorten henkilökohtaiseksi työelämävalmentajaksi kehitetty Duunikoutsi-mobiilisovellus sparraa ja valmentaa nuoria TET-jaksolle ja kesätöihin. Nyt käynnistynyt kehitystyö tuo tekoälyn mukaan sovellukseen.

Duunikoutsi-mobiilisovellus on kehitetty tukemaan nuoren ensiaskeleita työelämässä. Tämän vuoden toukokuussa julkaistu sovellus nostaa nuorten työelämävalmentamisen uudelle tasolle, kun TAT ja Oikotie Työpaikat lähtevät kehittämään sitä tekoälyä hyödyntäväksi kokonaisuudeksi yhdessä uusien kumppanien Headain ja SAK:n kanssa.

Duunikoutsi on henkilökohtaista kehitystä tukeva virtuaaliympäristö, jossa nuori saa ohjausta työelämätaidoissa sekä kerää työhistoriaa, kokemuksia, osaamista ja vahvuuksia yhteen ja samaan paikkaan. Tekoälyn avulla Duunikoutsi osaa antaa yksilöllistä palautetta ja tarjota kunkin nuoren vahvuuksiin sopivia kehityspolkuja työelämätaidoissa. Kehitystyö on nyt käynnistynyt ja tekoälyllä höystetty Duunikoutsin 2.0 versio julkaistaan alkuvuodesta 2020.

– Olemme erittäin iloisia uusista kumppaneistamme, joiden avulla Duunikoutsi palvelee nuoria entistä paremmin. Headailla on Suomen parasta tekoälyosaamista ja SAK haluaa edistää nuorten asemaa työmarkkinoilla ja laajemminkin yhteiskunnassa. Uskomme, että Duunikoutsin avulla nuorten on helppoa astella työelämään, sillä vinkit työelämän tilanteisiin löytyvät nuoren takataskusta ja apua on tarjolla vuorokauden ympäri, TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo.

– Ympärillämme on jo nyt valtavasti dataa työelämästä ja siellä tarvittavista vahvuuksista. Tekoälyn avulla voimme valjastaa tiedon palvelemaan nuoria, jotka vielä etsivät omia vahvuuksiaan ja työelämään johtavaa polkua. Duunikoutsi on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoälyllä voidaan luoda arvoa nuorille. Headai on sen vuoksi erittäin mielissään tästä kumppanuudesta, Headain liiketoimintajohtaja Anu Passi-Rauste kommentoi.

– SAK on jo vuosia tarjonnut nuorille kesätyöntekijöille tietoa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan esimerkiksi yhdessä palkansaajakeskusjärjestöjen toteuttaman Kesäduunari-info -palvelun muodossa. Duunikoutsin avulla työelämätuki ei rajoitu nyt pelkästään kesään ja kesätyöntekijöihin. Uskomme, että jatkossa nuori löytää kaiken tarvitsemansa työelämätiedon ja -tuen Duunikoutsi-mobiilisovelluksesta vuoden jokaisena päivänä, SAK:n järjestöasiantuntija Jussi Kukkola sanoo.

Duunikoutsi-sovelluksen kehittäjiä ovat yhteistyössä Talous ja nuoret TATin kanssa Oikotie Työpaikat, SAK, Headai. Sovelluksen käyttöliittymän toteutuksesta vastaa 10Monkeys. Duunikoutsi on ladattavissa sovelluskaupoista.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.