Aalto-yliopisto

Tekoäly tunnistaa koneen tekaisemat ravintola- ja tuotearvostelut ihmistä tarkemmin

Jaa

Tutkijat opettivat tekoälyn myös luomaan uskottavia arvioita, joita ihmisten oli vaikea tunnistaa koneen tekemiksi. Koneoppimismenetelmien avulla verkosta voisi siivota automaattisesti tehtailtuja arvioita.

Onko tämä ravintola-arvostelu aito ja ihmisen kirjoittama vai tekoälyllä luotu? Hankalaa, eikö? (Arvio on tutkijoiden koneoppimismallilla luotu esimerkki. Tutkimuksessa ei lisätty vale-arvioita mihinkään verkkopalveluun.)
Onko tämä ravintola-arvostelu aito ja ihmisen kirjoittama vai tekoälyllä luotu? Hankalaa, eikö? (Arvio on tutkijoiden koneoppimismallilla luotu esimerkki. Tutkimuksessa ei lisätty vale-arvioita mihinkään verkkopalveluun.)

Monet verkkopalvelut, kuten TripAdvisor, Yelp ja Amazon, listaavat käyttäjien omia arvosteluja palveluista ja tuotteista. Muiden arvioita luetaan tarkasti, ja niihin luottaa miltei yhdeksän kymmenestä kuluttajasta. Jopa 40 prosenttia perustaa ostopäätöksensä vain muutaman käyttäjän arvioon, ja ihmiset käyttävät 30 prosenttia enemmän rahaa kehuttuihin tuotteisiin.

Kaikki vertaisarviot eivät kuitenkaan ole aitoja. Ihmisten kirjoittamia tekaistuja arvioita tehtaillaan jo paljon, mutta tulevaisuudessa yhä useampi käyttäjäarvio saattaa olla koneen tekemä.

Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Mika Juutin mukaan arvioiden luominen algoritmien avulla on nykyään yksinkertaista, tarkkaa ja nopeaa. Useimmiten ihminen ei erota aitoa, toisen ihmisen kirjoittamaa arvostelua algoritmien tekemästä.

”Vilpillisesti toimivat yritykset voivat yrittää kasvattaa myyntiään luomalla keinotekoisesti positiivista kuvaa itsestään – tai tuottamalla massoittain negatiivisia arvioita kilpailijoistaan. Motivaatio on tietenkin raha: verkon vertaisarviot ovat elintärkeitä matkakohteille, hotelleille, palveluntarjoajille ja kuluttajatuotteille”, Juuti sanoo.

Viime vuonna Chicagon yliopiston tutkijat kuvailivat, miten opettaa syvä neuroverkko, koneoppimismalli, kolmella miljoonalla Yelp-sivustolta poimitulla ravintola-arvostelulla. Heidän mallinsa oppi luomaan ravintola-arvosteluja merkki kerrallaan.

Tekoälymallin työn jäljessä oli silti ongelma: se ei aina pysynyt aiheessa. Lasvegasilaisen japanilaisen ravintolan arvostelussa malli saattoi viitata italialaiseen ravintolaan Baltimoressa. Tällaiset virheet herättävät tietenkin ihmisen epäilyksen heti.

Juutin tutkijatiimi sai mallin pysymään asiassa käyttämällä Neural Machine Translation -menetelmää. Se luo tai kääntää tekstiä lausekokonaisuus kerrallaan yksittäisten sanojen sijaan. Kun malli opetettiin assosioimaan arvion tähtiluokitus, ravintolan nimi, kaupunki ja ruokaan liittyvät asiasanat varsinaisiin arvioteksteihin, tekaistut arviot alkoivat muuttua uskottaviksi.

”Teettämässämme käyttäjätutkimuksessa näytimme oikeita, ihmisten kirjoittamia arvioita ja koneen kirjoittamia arvioita käyttäjille ja pyysimme heitä tunnistamaan koneen kirjoittamat arviot. Jopa 60 prosenttia mallimme luomista arvioista meni koehenkilöille täydestä”, Juuti kertoo.

Tutkijat kehittivät myös luokittelumenetelmän tunnistamaan uuden mallinsa luomia tekaistuja arvosteluja. Menetelmä tunnisti väärennökset tehokkaasti. Etenkin arvostelut, joiden epäaitoudesta koehenkilöiden oli erityisen hankalaa olla varmoja, uusi menetelmä tunnisti selvästi useammin kuin ihminen.

Tutkimus tehtiin yhteistyössä Aalto-yliopiston Secure Systems -ryhmän ja japanilaisen Wasedan yliopiston tutkijoiden kanssa. Ryhmän artikkeli “Stay On-Topic: Generating Context-specific Fake Restaurant Reviews” on osa Aalto-yliopiston Secure Systems -ryhmän projektia, joka tutkii tekstianalyysin keinoin valheellisen tai vilpillisen sisällön tunnistamista verkossa.

Tutkimusartikkeli:
Mika Juuti, Bo Sun, Tatsuya Mori, N. Asokan:
Stay On-Topic: Generating Context-specific Fake Restaurant Reviews. https://arxiv.org/abs/1805.02400

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mika Juuti, Tohtorikoulutettava
Aalto-yliopisto
mika.juuti@aalto.fi
puh. 050 560 7944

N. Asokan, professori
Aalto-yliopisto
n.asokan@aalto.fi
puh. 050 483 6465

Kuvat

Onko tämä ravintola-arvostelu aito ja ihmisen kirjoittama vai tekoälyllä luotu? Hankalaa, eikö? (Arvio on tutkijoiden koneoppimismallilla luotu esimerkki. Tutkimuksessa ei lisätty vale-arvioita mihinkään verkkopalveluun.)
Onko tämä ravintola-arvostelu aito ja ihmisen kirjoittama vai tekoälyllä luotu? Hankalaa, eikö? (Arvio on tutkijoiden koneoppimismallilla luotu esimerkki. Tutkimuksessa ei lisätty vale-arvioita mihinkään verkkopalveluun.)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Aalto-yliopisto
Aalto-yliopisto
PL 18000
00076 AALTO

09 47001, viestinta@aalto.fihttp://aalto.fi

Aalto-yliopisto. Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 12 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme