WolfcomWolfcom

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Risto Siilasmaa, Hanna Hagström ja Teemu Roos kannustavat suomalaisia vastaanottamaan  tekoälyhaasteen. Haasteen ratkaisemiseksi Reaktor ja Helsingin yliopisto tarjoavat kaikille avoimen, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuvan ilmaisen Elements of AI -verkkokurssin. Kuva: Aki Rask
Risto Siilasmaa, Hanna Hagström ja Teemu Roos kannustavat suomalaisia vastaanottamaan tekoälyhaasteen. Haasteen ratkaisemiseksi Reaktor ja Helsingin yliopisto tarjoavat kaikille avoimen, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuvan ilmaisen Elements of AI -verkkokurssin. Kuva: Aki Rask

Teknologiayritys Reaktorin ja Helsingin yliopiston suunnittelema ja rakentama englanninkielinen kurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella tekoälyn perusteet ilmaiseksi. Elements of AI -verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja, joten se on temmannut mukaansa Suomessa toimivia yrityksiä, organisaatioita ja yksilöitä kaikilta aloilta. Ennen kurssin avausta ennakkoon ilmoittautuneita on jo yli 20 000.

“Tekoäly vaikuttaa tulevaisuudessa kaikkien elämään, minkä vuoksi tiedon demokratisointi on tärkeää koko yhteiskunnan kannalta. Yrityksillä ja muilla organisaatioilla onkin elintärkeä rooli ihmisten kannustamisessa ja jatkuvan oppimisen tukemisessa, sillä tekoälyä hyödyntäväksi luettavat nykyratkaisut ovat pääosin eilisiä. Onkin upeaa nähdä, että suomalaiset ovat näin sankoin joukoin lähteneet mukaan. Se antaa lupauksen, että meillä on tulevaisuudessa mahdollisuus olla kansainvälisen tekoäly-osaamisen kärjessä”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström.

Helsingin yliopistolla tekoälyyn liittyvät kurssit ovat olleet suosittuja jo kauan. Kiinnostus tekoälyä kohtaan on ylittänyt tiedekuntarajat, joten yliopisto osasi odottaa avoimellekin kurssille suosiota.

"Vasta ensi viikolla alkavalle kurssille on rekisteröitynyt odotuksiimmekin nähden aivan valtava määrä osallistujia. Tämän lisäksi kurssin sisällöt jäävät verkkoon vapaasti käytettäviksi ja niitä päivitetään jatkuvasti. Siten ne toivottavasti palvelevat luotettavana tietolähteenä muitakin kuin niitä, jotka suorittavat kurssin kokonaisuudessaan”, sanoo kurssin johtava opettaja, apulaisprofessori Teemu Roos Helsingin yliopistosta.

Helsingin yliopiston ja Reaktorin suunnittelema ja toteuttama verkkokurssi on vain yksi tapa vastata tekoälyhaasteeseen ja kouluttautua tekoälyn perusteisiin. Kun tarkasteluun otetaan mukaan myös muut tavat kouluttautua, haasteen arvioidaan koskettavan jo nyt noin 30 000-35 000 ihmistä. Tekoälyn perusteita oppimaan tavoitellaan tämän vuoden aikana 54 000 ihmistä, eli yhtä prosenttia suomalaisista.

“Tekoäly on jo nyt yhteiskunnallisesti merkittävä asia ja sen tärkeys korostuu entisestään lähivuosien aikana”, kommentoi tekoälyhaasteen tukija, kansanedustaja Elina Lepomäki ja jatkaa: “Uskon, että meillä suomalaisilla on mahdollisuus kuulua tekoälykehityksen edelläkävijöihin maailmassa, mutta se vaatii entistä laajempaa osaamisen kehittämistä ja koulutusta. Helsingin yliopiston ja Reaktorin yhteishanke on erittäin tervetullut ja sopivan kunnianhimoinen kokeilu.”

Muutamia yritysten tekemiä lupauksia tälle vuodelle:

1. Stora Enso on luvannut kouluttaa 1 000 työntekijäänsä

2. Elisa ja Väestörekisterikeskus lupaavat kouluttaa 10 % henkilöstöstään

3. Aktia, Nordea ja Kesko tarjoavat kaikille työntekijöilleen mahdollisuuden suorittaa Elements of AI -kurssin

Reaktor (@reaktornow)
#elementsofai
#tekoalyhaaste
#AIChallenge

Helsingin yliopisto on Suomen vanhin ja suurin tiedekorkeakoulu, yhteensä 40 000 henkilön kansainvälinen tiedeyhteisö. Tieteen voimalla yliopisto on rakentanut yhteiskuntaa, sivistystä ja hyvinvointia jo vuodesta 1640.http://helsinki.fi

Reaktor on hybridiyritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Tekemisemme pohjautuu liiketoiminnan, ihmisen, kulttuurin ja digitaalisuuden ymmärtämiselle.http://reaktor.com

Ville Valtonen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Reaktor
ville.valtonen@reaktor.com

Kurssin sisäänpääsytunnukset medialle ennakkoon:
Jani Hellström
Viestintäpäällikkö, Reaktor
jani.hellstrom@reaktor.com

Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström ja Elements of AI -kurssin johtava opettaja, apulaisprofessori Teemu Roos Helsingin yliopistosta. Kuva: Aki Rask
"On upeaa nähdä, että suomalaiset ovat näin sankoin joukoin lähteneet mukaan tekoälyhaasteeseen. Se antaa lupauksen, että meillä on tulevaisuudessa mahdollisuus olla kansainvälisen tekoäly-osaamisen kärjessä”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström. Kuva: Aki Rask
"Ensi viikolla alkavalle kurssille on rekisteröitynyt valtava määrä osallistujia", iloitsee Elements of AI -kurssin johtava opettaja, apulaisprofessori Teemu Roos Helsingin yliopistosta. Kuva: Aki Rask
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelma julkistettiin yleisölle 9.5. ja kurssin suorittaminen alkaa 14.5.

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.

Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon13.7.2021 12:11:26 EEST | Tiedote

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.