Tekoälyllä ohjattua sähkön tuotannon ennustamista Savonlinnan voimalaitoksella

Suur-Savon Sähkö ottaa tämän vuoden aikana käyttöön Savonlinnan voimalaitoksella tekoälyyn perustuvan sähköntuotannon ennustemallin. Tekoälyennusteiden tarkkuus parantaa merkittävästi yhtiön tuotannon ennustamista: malli paransi pilottivaiheessa sähkön tuotannon ennustamisen tarkkuutta jopa kymmeniä prosentteja verrattuna aiemmin käytössä olleeseen menetelmään.

Tekoälyllä tarkoitetaan tässä yhteydessä erilaisia koneoppisen malleja, jossa laskenta-algoritmi opetetaan historiadataa hyödyntämällä parantamaan ennustetta itse. Koneoppimisen avulla ennuste on itseään koko ajan parantava ja siten myös ennuste on tarkempi.

– Mitä tarkempi tuotantoennuste, sitä pienemmät ovat yhtiölle aiheutuvat tasesähkön kustannukset. Jos toteutunut tuotanto eroaa etukäteen ennustetusta, erotus joudutaan ostamaan tai myymään markkinoilla, mistä aiheutuu usein lisäkustannuksia. Paremman tuotantoennusteen avulla pystymme antamaan myös tarkempia tarjouksia lisäsähkön tuotannosta esimerkiksi säätösähkömarkkinoilla, sanoo Suur-Savon Sähkön kehitys- ja innovaatiopäällikkö Mika Laine.

Koneoppimisen malli hyödyntää aikaisemmin tänä vuonna Savonlinnan kaukolämmön tuotannossa käyttöön otettua ennustemallia tuotannon optimoimisesta. Voimalaitoksella jo käytössä olevassa koneoppimisen mallissa ennustetaan kaukolämmön tarve, josta myös sähkötuotanto on riippuvainen. Tämä aikaisempi malli toimii siis sähköntuotannon ennustamisen mahdollistajana.

Samaa dataa, mitä on käytetty lämmön tuotannon optimoinnissa, pystytään hyödyntämään myös sähkön tuotantoennusteen tekemiseen, sillä Savonlinnassa on vastapainevoimalaitos (CHP), jolloin tuotetun sähkön määrä on riippuvainen tuotetusta lämmön määrästä. Kyseisen tuotantoennusteen perusteella voidaan ennustaa sähkön tuotantoa tuleville tunneille, jopa 36h eteenpäin.

– Käytännössä olemassa olevaan malliin rakennettiin erillinen malli ennustamaan pelkästään voimalaitoksen tuotantoa ja malliin otettiin mukaan myös prosessihöyryn tuotannon ennuste, Laine jatkaa.

Ensin ennustemallin hyötyjä tarkasteltiin muutaman kuukauden kestävän pilotin kautta. Sen puitteissa arvioitiin pääsy tarkempaan sähkön tuotannon ennusteeseen, verrattuna vanhempiin menetelmiin. Ennustetarkkuus parani huomattavasti ja näin vahvistui päätös viedä sähköntuotannon ennustaminen tekoälyllä tuotantoon ja osaksi liiketoiminnan prosessia.

Uusi ennustemalli tullaan ottamaan käyttöön Savonlinnan voimalaitoksella vielä tämän kesän aikana. Kyseinen voimalaitos on Suur-Savon Sähkön suurimpia, joten sen ennusteen parantamisella saavutetaan nopeasti merkittäviä hyötyjä.

Rovakaira Oy myy osuutensa Olkiluoto 3:sta - ostajana toinen maakunnallinen energiayhtiö Suur-Savon Sähkö Oy4.5.2022 07:02:00 EEST | Tiedote

Lappilainen maakunnallinen energiayhtiö Rovakaira Oy myy osuutensa Kymppivoima Oy:n osakesarjoista, jotka oikeuttavat hieman yli 4 MW osuuteen Olkiluoto 3 sähköntuotannosta. Vuositasolla tämä tuotanto-osuus vastaa noin 1 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuotanto-osuuden ostajana on toinen Kymppivoiman osakas, Suur-Savon Sähkö Oy. Olkiluoto 3 käynnisti sähköntuotannon valtakunnan verkkoon maaliskuussa 2022. ”Suur-Savon Sähkö – konsernin sähköntuotantoa on määrätietoisesti ja etupainoisesti kehitetty kansallisten ilmastotavoitteiden mukaisesti. Tämän Olkiluoto 3 osuuden myötä ylitämme tänä vuonna 90 % osuuden hiilidioksidivapaassa sähköntuotannossamme. Vuonna 2025 sähköntuotannostamme tulee olemaan kolmasosa ydinvoimaa, kolmasosa tuulivoimaa, ja kolmasosa on vesivoimaa sekä puulla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähköntuotantomme on osa tytäryhtiömme Lumme Energia Oyn sähkönhankintaa ja sähkönmyyntiä valtakunnallisesti", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja

Evision Oy on Suomen ensimmäinen BVLOS-droneluvan saanut sähköverkkopuolen toimija – vapaus lennättää ilman näköyhteyttä2.5.2022 07:49:00 EEST | Tiedote

Järvi-Suomen taivaalla voi jo nyt nähdä dronelennokkeja kiitämässä sähköverkon vikoja etsimässä tai kunnossapidon tehtävissä. Evision Oy on Suomen ensimmäinen BVLOS-luvan saanut sähköalan toimija, joka voi harjoittaa lentotoimintaa ilman näköyhteyttä lennätettävään laitteeseen. Lupa mahdollistaa miehittämättömien lentojen tekemisen suuremmille alueille kerralla kuin koskaan ennen.

Tammi-maaliskuun tulos budjettia selvästi parempi22.4.2022 10:19:33 EEST | Tiedote

Vaikka alkuvuoden lämpötila on ollut normaalia lämpimämpi, Suur-Savon Sähkö -konsernin liiketoiminnoissa taloudellinen tulos on parantunut 57 prosenttia edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Kustannustehokkuus ja onnistuneet sähkön tukkumarkkinatoimenpiteet ovat alkuvuoden menestyksen takana. Tulosnäkymät ovat vuodelle 2022 hyvät, ja konsernin kehitys hiilidioksidineutraalin yhteiskunnan rakentamiseksi etenee voimakkaasti.