Tekonivelsairaala Coxan etäpoliklinikoiden vastaanottotoiminta päättyy vuoden 2022 lopussa

Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023, jolloin astuu voimaan uusi sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeva lainsäädäntö. Coxa joutuu lain velvoittamana päättämään Pirkanmaan hyvinvointialueen ulkopuolisten etätoimipisteiden (Helsinki, Lahti, Turku, Pori) vastaanottotoiminnan vuoden 2022 lopussa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan lain 8§:n mukaan hyvinvointialueen tulee lähtökohtaisesti järjestää toiminta omalla maantieteellisellä alueellaan. Hyvinvointialueet eivät voi tarjota palveluitaan toisen hyvinvointialueen toiminta-alueella muutoin kuin hyvinvointialueiden välisen yhteistyösopimuksen perusteella. Tekonivelsairaala Coxa toimii Pirkanmaan hyvinvointialueella. Näin ollen Coxa joutuu lain velvoittamana päättämään Pirkanmaan hyvinvointialueen ulkopuolisten etätoimipisteiden (Helsinki, Lahti, Turku, Pori) vastaanottotoiminnan vuoden 2022 lopussa. Vuodelle 2022 varatut etäpoliklinikoiden vastaanottoajat toteutuvat normaalisti.

Tekonivelsairaala Coxan poliklinikka- ja leikkaustoiminta Tampereella jatkuu normaalisti. Vapaa hoitopaikan valintaoikeus säilyy ennallaan ja potilaalla on yhä mahdollisuus valita mistä julkisesta sairaalasta hän saa kiireettömän erikoissairaanhoidon palvelunsa. Tekonivelsairaala Coxan hoitoon pääsee jatkossakin kaikkialta Suomesta laillistetun lääkärin lähetteellä tai Tampereen iltavastaanottomme kautta.

- Tekonivelsairaala Coxan toiminta on jatkunut vahvana myös tänä vuonna. Leikkausten määrä tulee viime vuoden tapaan olemaan yli 6000. Potilaiden tyytyväisyys toimintaamme on korkea, NPS 97. Kehitämme toimintaamme siten, että jatkossakin potilaat pääsevät sujuvasti poliklikalle ja edelleen leikkaukseen, kertoo Coxan toimitusjohtaja Kristiina Michelsson.

Tekonivelsairaala Coxa on Suomen ainoa tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Coxa on täysin julkisomisteinen yhtiö ja toimipisteemme sijaitsee Tampereen yliopistollisen sairaalan kampusalueella.

Teemme vuosittain yli 6000 tekonivelleikkausta ja työllistämme yli 300 alan ammattilaista. Potilasturvallisuutemme on kansainvälisesti tarkasteltuna huippuluokkaa ja potilasvahinkojen määrä Coxassa on n. 50% pienempi kuin muissa Suomen sairaaloissa. Teemme aktiivisesti myös tutkimus-, koulutus- ja opetustoimintaa.

Tärkeimpänä tavoitteenamme on tarjota potilaille parasta mahdollista hoitoa ja auttaa heitä palaamaan takaisin toimintakykyiseen arkeen. Yksilöllisen, tutkitun ja erittäin korkealaatuisen hoidon ansiosta voimme tarjota potilaillemme uuden mahdollisuuden liikkumisen iloon.

Coxa – Askeltesi tukena.

Tekonivelsairaala Coxa Oy