Tela: Koronaviruksesta johtuva eläkemaksujen lykkäysmahdollisuus ministeriön valmisteluun

Työeläkeyhtiöt ovat valmistelleet yhteisen hakemuksen sosiaali- ja terveysministeriölle työeläkemaksujen maksuaikojen pidentämisestä koronaviruspandemian takia. Hakemus sisältää linjaukset tilapäisestä muutoksesta, jonka perusteella työeläkevakuuttajat voivat myöntää asiakkailleen ylimääräistä maksuaikaa työntekijöiden (TyEL) ja yrittäjien (YEL) eläkemaksuille.

Suomen hallitus ilmoitti viime maanantaina eri toimenpiteistä, joilla yrityksiä ja yrittäjiä pyritään tukemaan pandemiatilanteessa. Eläkemaksujen maksuaikojen lykkäämismahdollisuus oli yksi näistä toimista. Järjestelyn voimaantulo edellyttää vielä sosiaali- ja terveysministeriön päätöstä.

TyEL-asiakas eli työeläkevakuutuksen työntekijöilleen hankkinut työnantaja voisi pyydettäessä saada kolme kuukautta ylimääräistä maksuaikaa työeläkemaksuille. Kolmen kuukauden lykkäysmahdollisuus tulisi myös yrittäjän YEL-maksuihin.

Muutosten on tarkoitus tulla voimaan määräaikaisina 20.3.2020. TyEL:n osalta muutokset koskevia helmi–toukokuussa maksettavia palkkoja. YEL:n osalta muutokset koskevat 20.3.–30.6.2020 erääntyviä maksueriä. Työnantajat ja yrittäjät saavat tarkempia tietoja tilanteeseensa liittyen omalta työeläkeyhtiöltään.

Toimet työeläkevakuuttajien vakavaraisuuden vahvistamiseksi

Työeläkeyhtiöt ovat hakeneet sosiaali- ja terveysministeriöltä myös muutosta eläkerahastointia koskeviin sääntöihin yksityisalojen työeläkevakuuttajien vakavaraisuuden tukemiseksi. Vahva vakavaraisuus eli kyky kohdata sijoitustoiminnan riskejä helpottaa sopeutumista koronaviruspandemiasta seuranneeseen markkinaheiluntaan.

Muutoshakemus koskee vanhuuseläkerahastojen täydentämisen laskentaan käytettävää täydennyskerrointa, joka määräytyy eläkevakuuttajien keskimääräisen vakavaraisuuden perusteella. Yksityisalojen työeläkevakuuttajat vahvistavat eläkerahastoja täydennyskerrointa vastaavalla tuotolla vuosittain.

Hakemuksen perusteella rahastojen täydentäminen voitaisiin jättää määräaikaisesti tekemättä ja näin vahvistaa työeläkevakuuttajien vakavaraisuutta. Hakemuksen mukaan täydentämisestä luovuttaisiin 1.4.2020 alkaen.

Vakavaraisuussääntely koskee yksityisalojen työeläkevakuuttajia eli työeläkeyhtiöitä, eläkekassoja ja -säätiöitä.

Muistutus: Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä4.9.2020 09:59:28 EESTKutsu

Suomi on Euroopan nopeimmin ikääntyvä maa ja suurten väestöpoliittisten kysymysten edessä. Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee? Väestöliitto ja Työeläkevakuuttajat Tela järjestävät tiistaina 8. syyskuuta klo 11–12.30 keskustelutilaisuuden, jossa julkaistaan Väestöliiton Kestävän väestönkehityksen Suomi -raportti ja Väestöliiton väestöpoliittiset suositukset. Tela on ollut mukana raportin valmistelussa.

Tela: Työeläkevarat elpyivät loppukevään aikana 10 miljardilla koronaviruspandemian vaikutuksista2.9.2020 08:23:18 EESTTiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat noin 10 miljardia euroa vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä. Varoja oli kesäkuun lopussa 204* miljardia. Eläkevarojen elpyminen koronaviruspandemian vaikutuksista oli pitkälti osakemarkkinoiden ansiota. Varojen nousu loppukevään aikana ei kuitenkaan kokonaan kuitannut vuoden ensimmäisen neljänneksen 22 miljardin laskua. Eläkevarojen, kuten koko yhteiskunnan, näkökulmasta eletään edelleen poikkeuksellista aikaa, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät loppuvuoden aikana ja pitkällä aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyysitoimintojen johtaja Minna Lehmuskero.

Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä31.8.2020 07:51:09 EESTKutsu

Tela: Koronaviruspandemia laski työeläkevaroja 22 miljardia – lopulliset vaikutukset nähdään vasta myöhemmin22.5.2020 09:47:36 EESTTiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat laskivat noin 22 miljardia euroa vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Varoja oli maaliskuun lopussa 193* miljardia. Koronaviruspandemia vaikutti eläkevaroihin erityisesti osakemarkkinoiden kautta. Vaikutusten lopullinen mittakaava nähdään kuitenkin vasta myöhemmin, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät tästä eteenpäin ja vuosikymmenten aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.