Teloitettujen määrä alhaisimmillaan vuosikymmeneen – putosi kolmanneksen vuonna 2018

Teloitusten määrä putosi 31 prosentilla vuoden 2018 aikana. Amnesty International julkaisee tänään keskiviikkona kuolemantuomioita koskevan vuosittaisen raporttinsa.

Teloitusten määrä oli viime vuonna alhaisin vuosikymmeneen, kertoo Amnesty Internationalin keskiviikkona julkaistava raportti kuolemantuomioista ja teloituksista.

Vuonna 2018 teloitettiin tiettävästi ainakin 690 ihmistä. Pudotus oli merkittävä verrattuna vuoteen 2017, jolloin ainakin 993 ihmistä teloitettiin. Luvut eivät sisällä tilastoja Kiinasta, jossa kuolemanrangaistukset luokitellaan valtionsalaisuudeksi. Amnesty arvioi, että Kiinassa on annettu ja pantu täytäntöön tuhansia kuolemantuomioita.

“Teloitusten merkittävä vähentyminen osoittaa, että jopa epätodennäköisimmät maat ovat alkaneet muuttaa tapojaan ja huomanneet, ettei kuolemanrangaistus ole vastaus”, toteaa Amnesty Internationalin pääsihteeri Kumi Naidoo.

Vuonna 2018 langetettiin 2531 kuolemantuomiota 54 maassa, kun edellisvuonna luku oli 2591 kuolemantuomiota 53 maassa. Eri maiden tiedonkeruun vaihtelevuuden aiheuttamien haasteiden vuoksi luvut langetetuista kuolemantuomioista eri vuosilta eivät ole aukottomasti vertailtavissa.

Vuonna 2018 tiettävästi ainakin 19 336 ihmistä oli vankilassa tuomittuna kuolemaan.

Vuoden lopulla kaikkiaan 142 valtiota oli kieltänyt kuolemanrangaistuksen tai ei toteuttanut sitä käytännössä. Kuolemantuomiosta oli kokonaan luovuttu 106 maassa.

Iran ja Irak teloitusten kärkimaita, mutta käytäntö on viime vuonna vähentynyt

Tuhansilla vuosittaisilla teloituksilla Kiina piti paikkansa eniten kuolemantuomioita täytäntöön panevana maana. Muut eniten teloittavat maat olivat Iran (ainakin 253 teloitusta), Saudi-Arabia (149 teloitusta), Vietnam (ainakin 85 teloitusta) ja Irak (ainakin 52 teloitusta).

Menneen vuoden aikana teloitukset kuitenkin vähenivät Iranissa ja Irakissa. Irakissa teloitukset putosivat vuoden 2017 ainakin 125 teloituksesta viime vuoden ainakin 52 teloitukseen.

Iranissa muutettiin huumeita koskevia lakeja. Kuolemanrangaistus on maassa yleinen käytäntö, mutta lakimuutosten myötä teloitukset vähenivät 50 prosentilla. Tästä huolimatta Iran vastasi yli kolmanneksesta vuoden 2018 tilastoiduista teloituksista.

Rangaistuksen käyttö yleistyi muutamissa maissa

Teloituksia laitettiin täytäntöön aiempaa useammin Valko-Venäjällä, Japanissa, Singaporessa, Etelä-Sudanissa ja Yhdysvalloissa. Thaimaassa taas teloitettiin ensimmäinen ihminen sitten vuoden 2009. Niin ikään Sri Lankan presidentti Maithripala Sirisena ilmoitti, että teloitukset otetaan maassa takaisin käyttöön yli 40 vuoden tauon jälkeen.

Amnestyn mielestä on myös huolestuttavaa, että muutamissa maissa langetettiin aiempaa enemmän kuolemantuomioita. Esimerkiksi Irakissa annettujen kuolemantuomioiden luku nelinkertaistui vuonna 2017 annetusta ainakin 65:stä kuolemantuomiosta viime vuonna annettuun ainakin 271:een kuolemantuomioon.

Egyptissä langetettujen kuolemantuomioiden määrä kasvoi yli 75 prosentilla. Vuonna 2017 tuomioiden määrä oli ainakin 402, ja vuonna 2018 se oli ainakin 717.

Maailmanlaajuisesti kuolemantuomiot ovat laskussa

Vuoden 2018 tilastot kuitenkin osoittavat, että niin annettujen kuin täytäntöön pantujen kuolemantuomioiden määrä on voimakkaasti laskusuunnassa. Ympäri maailmaa toimitaan julman rangaistuksen lopettamiseksi.

Pakistanissa ja Somaliassa teloitusten määrät putosivat merkittävästi. Esimerkiksi Burkina Fasossa kuolemanrangaistus poistui uuden rikoslain myötä viime kesäkuussa. Gambia ja Malesia ilmoittivat keskeyttävänsä kuolemantuomioiden täytäntöönpanon. Washingtonista tuli Yhdysvaltojen 20. osavaltio, joka luopui kuolemanrangaistuksesta.

“Vaikka jotkut maat ottivat taantumuksellisia askelia, teloitusten määrä kaikkein eniten teloittavissa maissa laski merkittävästi. Tämä on toiveikas merkki siitä, että on vain ajan kysymys, milloin tämä julma rangaistus on siirtynyt historiaan, minne se kuuluukin”, summaa Kumi Naidoo.

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo

Kutsu: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.30.9.2019 10:32:40 EESTKutsu