Teollisuuden palkansaajat TP: Palvelujen laatu on avaintekijä työttömyyden nujertamisessa

Teollisuuden palkansaajat TP:n hallitus arvioi, että työttömyysturvan niin sanotulla aktiivimallilla ei ole ratkaisevaa vaikutusta työttömyyden vähentämiseen. Aktiivimallin sijaan TP peräänkuuluttaa satsauksia työvoimahallinnon resursseihin ja parempaan koordinaatioon viranomaisten kesken.

Työttömän kannalta ratkaisevaa on palvelun laatu, eivät työttömyysturvan leikkaukset. Jokaisella työttömällä pitää olla oikeus henkilökohtaiseen ohjaukseen ja valmennukseen, joka tähtää työllistymiseen.

TP huomauttaa, että muun muassa Pirkanmaalla ja Oulussa on saatu aikaan erittäin hyviä tuloksia valtion TE-toimintojen ja kunnan omien työllistämistoimien yhdistämisellä. Viranomaisten yhteistyötä tiivistämällä pitkään työttömänä olleille on voitu osoittaa valmentaja, joka auttaa työtöntä oman työllistymispolun löytämisessä.

– Vaikuttaa siltä, että esimerkiksi Pirkanmaan kokeilussa työttömien hallinnoinnista on päästy oikeaan työn etsintään. Tällaista asiakkaan tarpeista lähtevää toimintaa voi perustellusti kutsua todelliseksi aktiivimalliksi, sanoo TP:n puheenjohtaja Samu Salo.

Kokeilun hyödyistä kertoo se, että onnistumiset eivät ole vaatineet merkittäviä taloudellisia lisäpanostuksia.

– Samalla voi kysyä, millaisia tuloksia on mahdollista saada aikaan, jos työvoimahallinnolle osoitetaan niiden kipeästi kaipaamia lisäresursseja. Myöskin ammattiliittojen järjestämät koulutukset auttavat työttömiä merkittävästi parempaan työllistymiseen, Salo toteaa.

Sipilän hallituksen toiminta sotii kilpailukykysopimusta vastaan

TP muistuttaa, että osana palkansaajille raskasta kilpailukykysopimusta sovittiin, että jatkossa ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan liittyvät kysymykset ratkaistaisiin kolmikantaisesti. Hallitus ei ole tässä tapauksessa noudattanut kesällä 2016 saavutettua työmarkkinasopua.

Omavaltaisella etenemisellä ja työttömyysturvan lisäleikkauksilla hallitus on uudelleen horjuttanut sopimusyhteiskunnan luottamusta.

– Kaikki muistavat vielä hyvin Sipilän hallituksen esitykset pakkolaeista ja niihin liittyneet ylityökorvausten ja sunnuntailisien leikkaukset. Olisi luullut, että hallitus olisi jo oppinut, mitä sotajalalle lähteminen merkitsee. Suomen talous on nousu-uralla, mutta pettämällä jälleen palkansaajien luottamuksen saattaa nousu vaarantua, Salo varoittaa.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Samu Salo, p. 040 184 2290
Pääsihteeri Matti Hirvola, p. 0400 764 518

Teollisuuden palkansaajat TP ry on jäsenliittojensa yhteistyö- ja vaikuttamisjärjestö. Perimmäisenä tehtävänä on edistää teollisuuden ja sen työntekijöiden hyvinvointia kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla. TP:ssä on 18 ammattiliittoa kaikista kolmesta palkansaajien keskusjärjestöstä. TP:n liittojen edustamilla aloilla työskentelee noin 750 000 palkansaajaa.