Teollisuusautomaatio murroksessa – Schneider Electric esittelee uuden, ohjelmistokeskeisen automaatiokonseptin Teknologia 22 -messuilla

• Pohjoismaiden johtava teknologiatapahtuma Teknologia 22 järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 3.–5.5.2022.
  • Schneider Electricin asiantuntijoiden puheenvuoroissa käsitellään ohjelmistokeskeistä automaatiota teollisuuden sovelluksissa.
  • Uutuutena esittelyssä ohjelmistokeskeiseen automaatioon perustuva EcoStruxure™ Automation Expert -alusta.
  • Schneider Electricin messuosastolla on nähtävillä muun muassa Disc Tracking -liikkeenhallintarobotti ja Aalto-yliopiston robottidemo, joka on koodattu ohjelmistokeskeisellä automaatiolla.

Tiedote, 28.4.2022 – Teknologia 22 -messujen teemana on tänä vuonna Kestävän huomisen ratkaisut. Kestävän kehityksen edelläkävijä Schneider Electric esittelee messuosastollaan ja puheenvuoroissaan automaatioratkaisun, jonka avulla teollisuuden toimijat voivat merkittävästi vähentää toimitusketjujen epävarmuuden vaikutusta sekä edistää digitalisaatiota ja älykästä tuotantoa, yksinkertaistaa IT/OT-integraatiota ja helpottaa työvoiman saatavuutta.

Messutiistaina 3.5. klo 9.50 Marko Latvasalo ja Tommi Niininen keskustelevat Tech Cornerissa siitä, miten OPC UA näkyy ohjelmistokeskeisessä automaatiossa ja teollisuuden sovelluksissa. Keskiviikkona 4.5. klo 14 XPlanar-lavalle nousevat Harri Rajaniemi ja Tuomas Korhonen, jotka avaavat ohjelmistokeskeisen teollisuusautomaation tulevaisuudennäkymiä.

Schneider Electricin asiantuntijakeskusteluissa keskitytään tämän hetken olennaisimpiin teollisuusautomaation kysymyksiin. Kaikkia alan toimijoita koskettavat teollisuuskomponenttien saatavuusongelmat aiheuttavat häiriöitä teollisuusautomaation kentälle. Schneiderin IEC61499-standardiin pohjautuvat automaatioratkaisut vähentävät olennaisesti riippuvuutta yksittäisistä tuotteiden tai palveluiden toimittajista.

Schneiderin asiantuntijat kertovat lisäksi siitä, miten digitalisaatio ja datan hyödyntäminen voivat lisätä tuotannon tehokkuutta. Ohjelmistokeskeisen automaation ratkaisuilla voidaan helpottaa myös teollisuusautomaation osaajapulaa.

Tapaa Schneiderin asiantuntijoita sekä tutustu demoihin ja uutuuksiin

Messuosastolla (paikka 6f18) on tavattavissa laaja joukko Schneider Electricin asiantuntijoita. Osastolla pääsee tapaamaan myös Schneiderin kumppaniyrityksiä, joista tänä vuonna mukana ovat Nodeon, Onninen, Tas-Power ja YSP.

Yksi tapahtuman kiinnostavimpia uutuuksia on EcoStruxure™ Plant Advisor, modulaarinen IIoT-alusta, jonka avulla IT/OT-integraatio on helppo toteuttaa eri tuotantolaitosten ja -järjestelmien välillä. Plant Advisor antaa teollisuusyrityksille reaaliaikaisen kuvan tärkeimmistä mittareista, joiden avulla tuotantoa ja liiketoimintaa voidaan optimoida.

Schneider Electric investoi viime vuonna miljoona euroa Aalto-yliopiston Factory of the Future -yksikön ohjelmistoihin, lisensseihin ja opetukseen. Messuilla nähdään yliopistolla tehty EcoStruxure™ Automation Expert -ratkaisua hyödyntävä robottidemo, joka on koodattu ohjelmistokeskeisellä automaatiolla.

Lisäksi tapahtumassa pääsee tutustumaan muihin Scheiderin ratkaisuihin, kuten itsediagnosoivaan Tesys Giga -moottorikäynnistimeen ja digitaaliseen EcoStruxure Machine Expert Twin -virtuaalimallintamistyökaluun. Demoalueella voi myös seurata Disc Tracking -liikkeenhallintarobottia, joka suoriutuu synkronoiduista liikesarjoista huippunopeuksilla.Lisäksi nähtävillä on kaappiin asennettava Altivar™ Process Modular (APM) -taajuusmuuttaja (75 kW–2 600 kW), joka parantaa laitteistojen suorituskykyä ja pienentää käytöstä aiheutuvia kuluja prosessien optimoinnilla.

Teknologia 22 -messut https://teknologia.messukeskus.com/

Tuomas Korhonen
Head of Marketing
Tuomas.korhonen@se.com, puh. 040 544 2943