TEP2020: Intrum perintä- ja rahoituspalveluiden kärjessä jo 10 vuotta peräkkäin

Intrum sijoittui Taloustutkimus Oy:n Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimuksessa jälleen toimialansa kärkeen. Vuoden 2020 tutkimus mukaan lukien kyseessä on jo Intrumin 10.s kärkisija perintä- ja rahoituspalveluiden mielikuvia yrityspäättäjiltä mittaavassa tutkimuksessa.

TEP-tutkimus arvioi yrityksiä kymmenellä eri mittarilla sekä niistä muodostuvalla yleisarvosanalla. Intrum sijoittui uusimmassa, vuoden 2020 tutkimuksessa kärkeen yhdeksällä mittarilla kymmenestä. Yhtiön vahvuuksiksi arvioitiin erityisesti luotettavuus, toimintavarmuus, henkilöstön asiantuntemus sekä palvelut ja asiakaspalvelu.

Luotettavuus tärkein kriteeri

Tutkimuksen avulla yritykset saavat tietoa yritysmielikuvansa heikkouksista ja vahvuuksista. Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskalan mukaan toimialalla korostuu luotettavuus: ”Tiedämme muista tutkimuksista, että alallemme ensisijaista on luotettavuus. Tässä osa-alueessa saavutettu ensimmäinen sija onkin meille tärkeä onnistumisen mittari. Kyselyiden tarkoitus on kuitenkin ennen kaikkea antaa meille suuntaa toimintamme kehittämiseen. Yksi meillä selkeästi kehittämistä vaativa asia on ollut innovatiivisuus ja tähän olemme nyt panostaneet vahvasti. Tuomme tänä vuonna Suomen markkinoille uuden työkalun, joka tukee yrityksen vastuullista luotonmyöntämistä, lisää oikeudenmukaisuutta luottokauppaan ja ehkäisee osaltaan ylivelkaantumista.”

Onnistuminen vaatii pitkäjänteistä kehitystyötä

Intrum on osallistunut Taloustutkimus Oy:n vuosittaiseen tutkimukseen jo vuodesta 2007 lähtien osana jatkuvaa kehitystyötään. Yhtiön toimitusjohtaja Tommi Sova kiittää menestyksestä henkilöstöä: ”Tulokset kertovat henkilöstömme sitoutumisesta ja tavoitteestamme tarjota suomalaisille ylivertaista palvelua. Intrumin luotettavuus ja osaava henkilöstö mahdollistavat myös asiakkaidemme menestyksen kovassa kilpailussa. Mittaamme onnistumistamme monilla mittareilla, muun muassa loppuasiakkaidemme antamalla anonyymilla palautteella. Yhdistelemällä eri tutkimuksia ja arvioita saamme kattavamman kuvan siitä, miten onnistumme tavoitteessamme. Tämä on yksi tunnustus tekemästämme pitkäjänteisestä työstä.”

Tietoa TEP-tutkimuksesta

Taloustutkimus Oy:n Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimus kertoo suomalaisten päättäjien yritysmielikuvista, yritysten tunnettuudesta sekä toimialan eri yritysten heikkouksista ja vahvuuksista. Kyselyyn vastasi syys-lokakuussa 2020 yhteensä 2736 eri toimialojen yrityksissä työskentelevää henkilöä, joista 314 arvioi yhteensä 10 perintä- ja rahoitusalan toimijaa.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 21,38 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Maksuviiveellisten yritysten osuuden laskusta huolimatta konkurssien uhka kasvaa - väliaikaisen konkurssilain tavoite tuskin toteutuu21.1.2021 09:45:46 EETTiedote

Vuoden 2020 viimeisellä vuosineljänneksellä maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus jatkoi laskuaan, mutta aiempaa hitaammin. Myös yritysten välinen perintätoimeksiantojen määrä jäi viime vuodesta. Yritysten taloudellinen tilanne Lapissa sekä ravitsemus- ja rakennusalalla on entisestään vaikeutunut ja konkurssien määrä tulee kasvamaan väliaikaisesta konkurssilaista huolimatta.

Suomalaiset säästävät aiempaa enemmän, huoli tulevista eläkepäivistä kasvaa14.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronakriisillä on välittömien vaikutusten lisäksi myös pidempiaikaisia vaikutuksia suomalaisten kuluttajien elämään. Suomalaiset säästävät nyt viime vuoteen verrattuna enemmän sukanvarteen selviää tuoreesta Intrumin European Consumer Payment -raportista. Säästäminen kohdistuu yhä odottamattomiin menoihin ja työttömyyden tai muiden tulojen menetyksen pelkoon. Tulevien eläkepäivien taso myös huolestuttaa.

Suomalaisilla yhä Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, mutta maksuongelmat kasaantuvat lapsiperheille ja nuorille8.12.2020 12:00:00 EETTiedote

Intrumin julkaisema European Consumer Payment -raportti vertailee vuosittain 24:n Euroopan maan kuluttajien taloudellista hyvinvointia maksukyvyn, säästäminen tulevaisuutta varten ja talouslukutaidon osa-alueella. Suomi sijoittui kokonaistuloksissa kahdeksanneksi ja talouslukutaidossa kärkeen jo toista vuotta peräkkäin. Samanaikaisesti lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskussa.

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.