TEP2020: Intrum perintä- ja rahoituspalveluiden kärjessä jo 10 vuotta peräkkäin

Intrum sijoittui Taloustutkimus Oy:n Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimuksessa jälleen toimialansa kärkeen. Vuoden 2020 tutkimus mukaan lukien kyseessä on jo Intrumin 10.s kärkisija perintä- ja rahoituspalveluiden mielikuvia yrityspäättäjiltä mittaavassa tutkimuksessa.

TEP-tutkimus arvioi yrityksiä kymmenellä eri mittarilla sekä niistä muodostuvalla yleisarvosanalla. Intrum sijoittui uusimmassa, vuoden 2020 tutkimuksessa kärkeen yhdeksällä mittarilla kymmenestä. Yhtiön vahvuuksiksi arvioitiin erityisesti luotettavuus, toimintavarmuus, henkilöstön asiantuntemus sekä palvelut ja asiakaspalvelu.

Luotettavuus tärkein kriteeri

Tutkimuksen avulla yritykset saavat tietoa yritysmielikuvansa heikkouksista ja vahvuuksista. Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskalan mukaan toimialalla korostuu luotettavuus: ”Tiedämme muista tutkimuksista, että alallemme ensisijaista on luotettavuus. Tässä osa-alueessa saavutettu ensimmäinen sija onkin meille tärkeä onnistumisen mittari. Kyselyiden tarkoitus on kuitenkin ennen kaikkea antaa meille suuntaa toimintamme kehittämiseen. Yksi meillä selkeästi kehittämistä vaativa asia on ollut innovatiivisuus ja tähän olemme nyt panostaneet vahvasti. Tuomme tänä vuonna Suomen markkinoille uuden työkalun, joka tukee yrityksen vastuullista luotonmyöntämistä, lisää oikeudenmukaisuutta luottokauppaan ja ehkäisee osaltaan ylivelkaantumista.”

Onnistuminen vaatii pitkäjänteistä kehitystyötä

Intrum on osallistunut Taloustutkimus Oy:n vuosittaiseen tutkimukseen jo vuodesta 2007 lähtien osana jatkuvaa kehitystyötään. Yhtiön toimitusjohtaja Tommi Sova kiittää menestyksestä henkilöstöä: ”Tulokset kertovat henkilöstömme sitoutumisesta ja tavoitteestamme tarjota suomalaisille ylivertaista palvelua. Intrumin luotettavuus ja osaava henkilöstö mahdollistavat myös asiakkaidemme menestyksen kovassa kilpailussa. Mittaamme onnistumistamme monilla mittareilla, muun muassa loppuasiakkaidemme antamalla anonyymilla palautteella. Yhdistelemällä eri tutkimuksia ja arvioita saamme kattavamman kuvan siitä, miten onnistumme tavoitteessamme. Tämä on yksi tunnustus tekemästämme pitkäjänteisestä työstä.”

Tietoa TEP-tutkimuksesta

Taloustutkimus Oy:n Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimus kertoo suomalaisten päättäjien yritysmielikuvista, yritysten tunnettuudesta sekä toimialan eri yritysten heikkouksista ja vahvuuksista. Kyselyyn vastasi syys-lokakuussa 2020 yhteensä 2736 eri toimialojen yrityksissä työskentelevää henkilöä, joista 314 arvioi yhteensä 10 perintä- ja rahoitusalan toimijaa.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Analyysi: Yritykset ylivelkaantuvat nyt piilossa14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrum analysoi suomalaisten yritysten maksukyvyn kehitystä maksuviiveiden ja perinnän datan keinoin sekä seuraamalla säännöllisesti konkurssi- ja maksuhäiriödataa. Tuorein data on ristiriitaista: Laskutettavaa on syntynyt aiempaa vähemmän ja maksuviiveiden (-11,3% vrt. 2020) sekä maksuhäiriöiden (n. -30% vrt. 2020) määrät ovat laskussa. Samaan aikaan konkurssihakemusten määrä on kuukauden aikana noussut +15 %* (vrt. 2020) ja henkilöyhtiöiden haastehakemusten lukumäärät ovat +25 % nousussa (vrt. Q4/2020). Ristiriitaa selittävät ja todellista tilannetta hämärtävät erilaiset tilapäiset lakimuutokset ja yritysten tukipaketit. Taloudelliset ongelmat odottavat piilossa maton alla.

Pohjoismainen tutkimus: koronapandemia kohdellut suomalaisia epätasaisesti23.3.2021 11:51:19 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että koronapandemia on kohdellut suomalaisia epätasaisesti. Työttömyys on noussut ja koskettanut erityisesti pienituloisia ja nuoria, joskin pandemian alun lomautusaaltojen jälkeen tilanne on parantunut. Samaan aikaan kulutus on vähentynyt kaikissa ikäluokissa ja perintätapausten määrät ovat kääntyneet laskuun. Monilla säästäminen pandemian aikana on lisääntynyt, mikä johtuu sekä varautumisesta epävarmoihin aikoihin että kulutusmahdollisuuksien vähentymisestä. Tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa tutkituissa maissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

Tutkimus: Nuorten kotoa saadut talouslukutaidot voivat auttaa tulevaisuudessa välttämään ylivelkaantumisen riskit22.3.2021 07:45:00 EET | Tiedote

OECD:n kansainvälisen rahaviikon (22.-28.3.2021) tavoitteena on kasvattaa nuorten taloustietämystä. Tänä vuonna kampanjan teemana on itsestään ja raha-asioistaan huolehtiminen, mikä on erityisesti koronavuodesta kärsineille nuorille tärkeää, sillä ylivelkaantumisen riski kasvaa taloudellisesti haastavina aikoina. Intrumin vuoden 2020 European Consumer Payment -raportin mukaan Suomi on talouslukutaidon osalta Euroopan kärkeä jo toista vuotta peräkkäin ja yli puolet kyselyyn vastanneista nuorista kertoo taloustaitojen tulleen kotoa vanhemmilta. Muita tärkeitä tietolähteitä olivat koulu ja Internet.

EMBARGO 8.3.2021: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan miehiä paremmin - Lapissa ja Kainuussa sekä naiset että miehet ylivelkaantuvat muuta maata nopeammin, Kymenlaaksossa ylivelkaantuvat miehet8.3.2021 02:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore naisten taloudellista tilaa käsittelevä analyysi paljastaa, että vaikka koronapandemian keskellä naiset ovat kärsineet miehiä enemmän, ovat he siitä huolimatta hoitaneet miehiä paremmin talouttaan. Naisten rahankäytön huolellisuus näkyy kaikissa ikäryhmissä ja maakunnissa. Nopeammin ylivelkaantuvia maakuntia, kuten Kymenlaaksoa, Lappia ja Kainuuta, yhdistää maksuhäiriöiden lisäksi negatiivinen muuttoliikenne ja naisten vähäinen osuus väestöstä.