Terävää jälkeä – Henrik Tikkasen ajankuvia 1960–70-luvun Suomesta

Henrik Tikkanen teki yhteiskunnallisia kuvituksia, pakinoita ja aforismeja Helsingin Sanomiin vuosina 1967–1972. Historiantutkija, professori Henrik Meinander herättää runsaasti kuvitetussa esseekokoelmassaan TERÄVÄÄ JÄLKEÄ nämä Tikkasen työt uudelleen eloon. – Julkistamistilaisuus tiistaina 21. syyskuuta.

Graafinen suunnittelu Tom Backström

Henrik Tikkasen (1924–1984) kirjallinen läpimurto tapahtui 1970-luvun puolivälissä hänen skandaalinkäryisillä nk osoiteromaaneillaan, minkä johdosta hänen 1960–70-luvun vaihteen yhteiskunnalliset työnsä on pitkälti unohdettu.

Henrik Meinander vangitsee Tikkasen töiden tarkastelun kautta jotain olennaista 1960-luvun Suomesta ja sen tunnemaisemasta.

Kirja ilmestyy samaan aikaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Ruotsinkielisen Tikkanens linje – Tidsbilder 1967–72 -teoksen kustantaja on Schildts & Söderströms. Suomennos on Kari Kosken.

Kirjojen julkistamistilaisuus on Päivälehden museossa (Ludviginkatu 2–4, Helsinki)  tiistaina 21.9. kello 18. Tervetuloa! Ilmoittautuminen tilaisuuteen reetta@siltalapublishing.fi.

Graafinen suunnittelu Tom Backström
Kuva Laura Malmivaara

Bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotettu romaani Crossroads on ilmestynyt – ja saanut ylistäviä arvoita maailmalla20.10.2021 14:23:43 EEST | Tiedote

Lempeä ja sydäntäsärkevä, sanoo New York Timesin kriitikko Dwight Garner Jonathan Franzenin uudesta romaanista CROSSROADS. – Franzen on henkilöitään kohtaan empaattisempi ja lämpimämpi kuin koskaan aiemmin kirjoissaan, Garner kirjoittaa. – Niin kuin usein Franzenilla, tässäkin romaanissa on keskiössä yksi perhe, Hildebrandtit, jotka kirjan alussa valmistautuvat joulun viettoon Chicagossa vuonna 1971. – Romaani ilmestyi maailmanlaajuisesti tämän kuun alussa, ja on nyt siis saatavana aivan tuoreeltaan myös suomeksi.

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.