Terhi Kokkonen on voittanut Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon

"Ristiriidat ja mysteerin kaltainen ilmapiiri jäävät voimaan, kuten proosan parhaaseen perinteeseen kuuluu." todetaan palkintoraadin perusteluissa. Raati kuvaili kilpailua poikkeuksellisen kovatasoiseksi.

Terhi Kokkosen esikoisromaani Rajamaa on voittanut Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon. Palkinnon arvo on 15 000 euroa.

– Olen todella onnellinen ja otettu. En osannut tätä odottaa. Paitsi että palkinto on hieno tunnustus, antaa se myös mahdollisuuden jatkaa kirjoittamista, Terhi Kokkonen iloitsee.

Palkintoraadin perustelut:

"Tiivis ja moniulotteinen Rajamaa käynnistyy kuin psykologinen jännitysnäytelmä, mutta rikkoo pian kaikki odotukset siitä, mitä ihmisten välillä ja heidän tajunnassaan tapahtuu. Hyvätuloinen pariskunta lennähtää lumilomalle Lappiin, katsoo lasin läpi luontoa ja kadottaa lomaparatiisista ihmismielen koelaboratorioksi muuttuvissa oloissa elitisminsä elkeet. Terhi Kokkonen jättää lukijalle valtaa näyttämällä tunteiden, kokemusten ja vaikuttimien taikavuoresta vain huipun.
Kokkosen sivuhenkilöitä myöten rikkaassa ja psykologisesti tarkassa kuvauksessa ihmiset voivat olla kummallisia, irvokkaita sekä samaan aikaan äärettömän tavallisia. Rajamaan rajatilassa näennäisten pärjääjien älykkyys luisuu elämänpelkoon ja empatia henkisen kasvun oppaista temmatuiksi korulauseiksi. Ristiriidat ja mysteerin kaltainen ilmapiiri jäävät voimaan, kuten proosan parhaaseen, pysyvästi kiehtovaan perinteeseen kuuluu."

Poikkeuksellisen kovatasoinen kilpailu

Helsingin Sanomien palkintoraati kuvaili kilpailua poikkeuksellisen kovatasoiseksi. Toiseksi kilpailussa sijoittui kaksi teosta: Marko Järvikallaksen (s. 1970) novellikokoelma Mihin täällä voi mennä (Siltala) sekä Milja Sarkolan (s. 1975) romaani Pääomani (Teos).

Neljännen sijan nappasi Janne Saarakkalan (s. 1972) Sen pituinen se. Romaanin on kustantanut Like, joka kuuluu samaan konserniin Otavan kanssa.

Kaikkiaan vuonna 2020 esikoisia ilmestyi 80. Niistä palkintoraati valikoi loppukilpailuun kymmenen. Raatiin kuuluivat Suvi Ahola, Arla Kanerva, Sanna Kangasniemi, Antti Majander (pj.), Eino Santanen sekä viime vuoden voittaja, runoilija Jouni Teittinen.

Terhi Kokkonen (s. 1974) on helsinkiläinen muusikko ja pop-lyyrikko. Hänet tunnetaan Scandinavian Music Group -yhtyeestä, sekä yhtenä Ultra Bra -yhtyeen laulajana. Kokkonen on opiskellut Teatterikorkeakoulussa dramaturgiaa ja Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella käsikirjoittamista ja elokuvaleikkausta.

Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatu ja Patu – kovaa menoa kiskoilla Finlandia-äänestyksessä lukijoiden suosikki25.11.2020 20:02:00 EETTiedote

Suomen Kirjasäätiö järjesti osana Finlandia-kilpailua yleisöäänestyksen, jossa lukijat äänestivät raatien nimeämistä Finlandia-ehdokkaista omat suosikkinsa. Lukijoiden suosikiksi lasten- ja nuortenkirjallisuuden ehdokkaista nousi Aino Havukaisen ja Sami Toivosen sarjakuvamuotoinen Tatu ja Patu – kovaa menoa kiskoilla -teos. "Koska vastaanotto on ollut näin upea, tulemme varmasti joskus tulevaisuudessa tekemään lisää Tatu ja Patu -sarjakuvia!" tekijät lupaavat.