Terhi Kuusiston romaanissa isä jää henkiin, oma isä ei jäänyt

Terhi Kuusiston uutuusromaanin Mehiläisten kaupungit lähtökohta on omaelämäkerrallinen, sillä kirjailijan isä sairastui erittäin harvinaiseen sairauteen. "Romaanini kuvaa kuolevaisuutta, mutta tarinoilla on mahdollisuus elää meitä kauemmin", kertoo Kuusisto.

Kirjailija Terhi Kuusisto
Kirjailija Terhi Kuusisto Sara Lehtomaa

Terhi Kuusiston juuri ilmestyneen romaanin Mehiläisten kaupungit yksi päähenkilöistä on hyönteistutkija, joka palaa Saksasta Helsinkiin pitääkseen viimeisen isälleen antamansa lupauksen. Romaanin kirjoittamisen syntyhistoria on erikoinen ja on samalla Kuusiston kunnianosoitus tämän hiljattain kuolleelle isälle, joka sairastui harvinaiseen autoimmuunisairauteen, jättisolumyokardiittiin.

Jättisolumyokardiitti tuhoaa sydämen, eikä parantavaa hoitoa ollut ainakaan vielä vuonna 2014. Kuusiston isälle tehtiin sydänsiirto. Hän kuoli vuonna 2021 – syöpään, sillä hänen siirtosydämensä toimi moitteettomasti loppuun asti.

"Isäni kannusti minua aina kirjoittamaan, ja muutama vuosi sitten hän yllätti minut tuomalla minulle sairaskertomuksensa. Hän ehdotti, että kirjoittaisin kirjan hänen tarinastaan. Kirjoitin parhaillaan käsikirjoitusta, jossa tarinallisuus ja ihmisten itsestään kertomat elämäntarinat ovat keskeisessä osassa, ja tuntui hämmästyttävältä, että isä oli siitä tietämättä tullut tarjoamaan minulle omaa tarinaansa. Hän teki minulle useita tunteja äänityksiä, joissa kertoi sairastumisestaan ja toipumisestaan ja antoi käyttööni myös kaikki hoitoonsa liittyvät paperit. Moderni lääketiede oli hänen suuri intohimonsa, ja hänestä oli tullut lääketieteen saavutusten ruumiillistuma", Terhi Kuusisto kertoo.

Romaanissa on kaksikin eri isää, ja heistä toinen, enemmän Kuusiston isää muistuttava, jää henkiin. Kuusisto viimeisteli romaaninsa Mehiläisten kaupungit isän muisto mielessä.

Terhi Kuusisto (s. 1973) on Helsingissä asuva suomentaja ja kirjailija. Hän on suomentanut viimeksi ensi viikolla julkaistavan Monica Heiseyn romaanin No siis tosi hyvää. Muihin suomennoksiin lukeutuu suosittu Taikuuden talo -lastenkirjasarja.

Terhi Kuusisto: Mehiläisten kaupungit
Romaani, Aula & Co 2023

Terhi Kuusidsto: Mehiläisten kaupungit

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books mutta on itsenäinen yhtiö.