Terva, Lohi ja Kesäyö – Original Sokos Hotel Arina uudistuu täydellisesti

Original Sokos Hotel Arinassa aloitettiin lokakuun alussa täydellinen peruskorjaus ja hotellihuoneiden uudistus. Alkuperäisestä, vuonna 1939, avatusta hotellista muistuttaa yhä suojelukohteena säilytetty Isokadun ja Pakkahuoneenkadun funkkistyylinen julkisivu. Edellinen suurempi remontti toteutettiin vuonna 2003, jolloin hotellihuoneiden kokonaismäärä nousi 260 huoneeseen. Uudistus toteutetaan kolmessa eri vaiheessa ja hotellin ovet pysyvät avoinna vieraille koko uudistuksen ajan. Investoinnin suuruus on 8 M€ ja kokonaiskesto on n. 1,5 vuotta.
Villi ja vapaa Lohi, kuvaaja: Heikki Salmi

Yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa

Original Sokos Hotel Arinan uudistus toteutetaan yhdessä pohjoissuomalaisten toimijoiden kanssa ja sen työllistämisvaikutus alueella on 40 henkilötyövuotta. Remontin rakennus- ja LVI -osuudesta vastaa Movitek Oy, sähköurakasta OAT Oy ja kiintokalusteista Kiimingin kaluste Oy. Sisustussuunnittelusta vastaa oululainen PAVE Arkkitehdit Oy, joka on suunnitellut Osuuskauppa Arinalle jo aiemmin muun muassa Puistokahvila Makian, Break Sokos Hotel Levin sekä jo vuonna 2016 uudistetut Original Sokos Hotel Arinan kokoustilat ja aamiais- ja tilausravintola Verannan.

– Halusimme ehdottomasti tehdä yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa uudistuksentoteutuksessa. Oman alueen väen työllistäminen myös näin välillisesti tuo hyvinvointia alueelle ja arvostamme paikallista ammattitaitoa, kertoo Osuuskauppa Arinan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Ulla Peltoniemi.

– Hotellin pinnat uudistetaan täydellisesti kylpyhuoneista lähtien, mutta huoneuudistus toteutetaan vastuullisesti. Original Sokos Hotel Arina on saanut Green Key -ympäristösertifikaatin ja haluamme toteuttaa tätä tärkeää ajatusta myös remontissa. Painotamme uudistuksessa kestäviä materiaaleja ja ajatuksella ”hyvää säästäen” esimerkiksi osa kalusteista kunnostetaan uudestaan paikallisten käsityöläisten toimesta. Koko Pohjois-Suomen hyvinvointi on meille ensiarvoista, Peltoniemi lisää.

Lupaus tulevasta mallihuoneissa

Nyt tehtävä uudistus koskee hotellihuoneita, käytäviä, hissiauloja, yleisiä tiloja ja vastaanottoa. Hotellin ovia ei kuitenkaan suljeta asiakkailta, sillä uudistus toteutetaan kolmessa vaiheessa.

– Halusimme testata uusia huoneita, joten olemme jo aiemmin remontoineet mallihuoneet ja niihin johtavan käytävän vieraiden käyttöön. Vieraamme ovat majoittuneet uusissa huoneissa yli vuoden ajan ja saamamme palaute on ollut todella positiivista. Palautteiden pohjalta olemme myös edelleen kehittäneet huonekokemusta paremmaksi. Nyt tehtävä uudistus tuo vieraillemme eläväksi Oululaiset tarinat sekä haluamme olla sydämellinen koti keskellä Oulua, sanoo Original Sokos Hotel Arinan hotellinjohtaja Päivi Kaarlela.

Uudistettavat huoneet kertovat kolme tarinaa Oulusta: kaupunkiin vaurautta tuonut Terva, villi ja vapaa Lohi sekä Pohjoisen kaupungin raikkaat ja kuulaat Kesäyöt.

– Haluamme saada vieraamme rakastumaan hotelliimme, Ouluun ja Oulun seutuun. Huoneet ovat täynnä hurmaavia yksityiskohtia, kotoisuutta, mukavuutta ja elämyksellisyyttä. Mallihuoneissa yöpyneet ovat jokainen löytäneet oman suosikkinsa ja esimerkiksi Terva-huoneista löytyvä Toripolliisi on ollut suuri ihastuksen aihe ulkopaikkakuntalaisille, Kaarlela iloitsee.

Paljon sosiaalisessa mediassa näkyneiden Luoto- ja Routa-teemahuoneiden ystäville Peltoniemellä ja Kaarlelalla on hyviä uutisia sillä suositut teemahuoneet pysyvät yhä huonevalikoimassa.

Original Sokos Hotel Arinan katon alla olevat aamiais- ja tilausravintola Veranta, Amarillo, Coffee House ja Frans & Camille uudistettiin jo aiemmin vuosien 2016-2017 aikana.

Villi ja vapaa Lohi, kuvaaja: Heikki Salmi
Pohjoisen kaupungin raikkaat ja kuulaat Kesäyöt, kuvaaja: Heikki Salmi