Adoptioperheet ry

Tervetuloa Adoptioperheet ry:n DNA-seminaariin Helsinkiin 13.10.2018

Adoptoidut eroavat tarpeessaan selvittää taustaansa ja perimäänsä, ja kiinnostus ottaa selvää voi aktivoitua erilaisissa elämänvaiheissa. Tekniikan kehityksen myötä vaihtoehdot ja mahdollisuudet kasvavat, mutta vastaan sattaa tulla myös eettisiä kysymyksiä ja yllätyksiä.

Paikka ja aika: klo 10.30 alkaen Lintulahdenkatu 10, 00500 Helsinki

Adoptioperheet ry järjestää kaksiosaisen seminaarisarjan DNA-testauksesta ja sen eri näkökulmista. Puhumassa aiheesta Helsingissä on dosentti Peter Hackman Helsingin yliopistosta, dosentti Karoliina Snell Helsingin yliopistosta sekä kokemusasiantuntijoina DNA-testaukseen tutustuneita adoptioon liittyviä henkilöitä. Päivän aikana on tarkoitus käydä läpi teemoja DNA-testauksen mahdollisuuksista terveyden edistämisestä, geenitiedon mahdollisuuksista sekä yksityisyyden ja etiikan kysymyksistä ja päivän päätteeksi järjestämme paneelikeskustelun aiheesta päivän puhujien kanssa.

Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel ja tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Tilaisuuden yleiset osiot  lähetetään suorana lähetyksenä Adoptioperheet ry:n Youtube –kanavalla.

Lauantai 13.10. aikataulu:

klo 10.30 Ilmoittautuminen ja kahvit

klo 11.00 Tilaisuuden avaus ja päivän tavoitteet, Kirsi Heikel

klo 11.15 Mitä DNA testit kertovat terveydestämme ja taustastamme, Peter Hackman, dosentti HY

klo 12.00 Geenitiedon mahdollisuudet ja riskit – etiikka, yksityisyys ja yhteisöllisyys, Karoliina Snell, sosiologian dosentti HY

klo 12.45 tauko

klo 13.15 Kokemuksia DNA-testauksesta, kokemuspuheenvuoroja

klo 14.00 Paneelikeskustelu: (Lähes) kaikki mitä haluat tietää DNA-testauksesta

klo 15.30 Päivän päätössanat

Seminaarisarjan toinen osa järjestetään Tampereella lauantaina 27.10.2018.
Lisätietoja ohjelmasta verkkosivuiltamme: https://adoptioperheet.fi/tietoa/juuret/

järjestötyöntekijä Saku Jokisalo
p 050 441 4225
saku.jokisalo@adoptioperheet.fi

Adoptioperheet ry
Lintulahdenkatu 10

Adoptioperheet ry on adoption kokemusasiantuntija, joka tuottaa tietoa, tarjoaa vertaistukea ja vaikuttaa.

Olemme kotimaasta ja ulkomailta adoptoitujen, adoptiota harkitsevien, adoptioprosessissa mukana olevien ja kotimaasta ja ulkomailta adoptoineiden yhdistys, ja pyrimme toiminnallamme tukemaan adoption koskettamia perheitä, ottamaan kantaa julkisuudessa käytävään adoptiokeskusteluun ja parantamaan adoptioperheiden yhteiskunnallista asemaa. Koordinoimme vertaistukeen ja adoption edistämiseen liittyviä toimintoja sekä vaikutamme sosiaalialan verkostoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Adoptioperheet ry

Kansainvälisessä adoptiossa on kyse perheeksi tulemisesta10.1.2019 09:02:19 EET | Tiedote

Perussuomalaiset Nuoret vaativat kannanotossaan 9.1.2019, että kansainvälisen adoption tukeminen on lopetettava. Kannanotto perustuu virheellisiin taustaoletuksiin. Kannanotossa väitetään muun muassa, että kansainvälistä adoptiota perustellaan maailman hätää kärsivien auttamisella. Suomessa asia on juuri päinvastoin, eikä altruismia pidetä kestävänä motivaationa adoptiolle, jossa solmitaan lapsi-vanhempi-suhde loppuiäksi.