Tervetuloa eduskunnan Monimuotoiset perheet -ryhmän seminaariin "Vuoroasumisen politiikka"

Vuoroasumisen politiikka -seminaari järjestetään 10.5. klo 10 - 12 Eduskunnan Pikkuparlamentissa. Seminaarissa kuullaan sosiaaliturvan asiantuntijoiden, vuoroasuvan nuoren sekä tutkijoiden puheenvuoroja vuoroasumisen mahdollisuuksista ja siitä, miten vuoroasumisen esteitä voidaan poistaa.

Vuoroasuminen yleistyy Suomessa vauhdilla lapsiperheiden erojen jälkeisenä ratkaisuna. Oikein toteutettuna vuoroasuminen on sekä lasten että vanhempien kannalta hyvä järjestely. Yhteiskunnan rakenteet eivät kuitenkaan tue vuoroasuvien lasten perheitä.

Eduskunnan Monimuotoiset perheet -ryhmä järjestää seminaarin Helsingissä, Eduskunnan Pikkuparlamentissa, Arkadiankatu 3, tiistaina 10.5.2022 klo 10 – 12. Seminaarin ohjelma on seuraava:

10 - 10:15 Kahvitarjoilu

10:15 Avaussanat: Mirka Soinikoski, Monimuotoiset perheet -ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (vihr.)

10:20 Vuoroasuminen perheen näkökulmasta: Kirsi Heikinheimo (Suomen uusperheiden liitto ry).

10:30 Vuoroasuminen ja sosialiturva: Ella Sihvonen, VTT, tutkija, KELA

10:40 Kommenttipuheenvuoro: Annika Juurikko, Sosiaali- ja terveysministeriö

10:50 Vuoroasuminen nuoren näkökulmasta: Hulda Leino, uusperheen nuori

11:00 Kommenttipuheenvuoro tutkijan näkökulmasta: Mari Hirvonen, ITLA

11:10 - 12:00 Kansanedustajapaneeli: Mukana edustajat Johan Kvarnström (sd.), Sari Sarkomaa (kok.), Sofia Virta (vihr.), Veronika Honkasalo (vas.) ja Hanna Kosonen (kesk.). Paneelia puheenjohtaa ryhmän puheenjohtaja Mirka Soinikoski (vihr.)

Tilaisuus on maksuton eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Kahvitarjoilu. Tilaisuutta ei streamata eikä sitä voi seurata verkossa.

Monimuotoiset perheet on kymmenen perhejärjestön yhteistyöverkosto. Järjestöt edustavat eri tavoin normeista poikkeavia perheitä, ja kattavat noin kolmasosan kaikista suomalaisista perheistä. Monimuotoiset perheet -verkosto tekee vaikuttamistyötä politiikan, palveluiden ja työelämän parissa. Verkoston tavoitteena on yhteiskunta, jossa perheet ovat yhdenvertaisia ja jokainen perhe voi olla itsestään ylpeä.