Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Tervetuloa MTK:n liittokokoukseen 15.-16.6. Poriin

Arvoisa toimitus, toivotamme edustajanne lämpimästi tervetulleiksi seuraamaan Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n liittokokousta oheistapahtumineen 15.-16. kesäkuuta Poriin.

Porin West Areenassa järjestettävään kokoukseen osallistuu noin 550 virallista kokousedustajaa eri puolilta Suomea. Kokous hyväksyy liittokokousasiakirjan, joka määrittelee MTK:n toimintatavoitteet seuraaville vuosille.

Kokous on avoin medialle. Tarkka ohjelma täällä: https://www.mtk.fi/liittokokous

Keskiviikko 15.6.

9.30 Ovet avataan, näyttelyosasto avoinna ja lounastarjoilu.

11.30 Liittokokous alkaa

14-18 ministeri Antti Kurvisen ja maa- ja metsätalousvaliokunnan sekä median retki tutustumaan satakuntalaiseen maa- ja metsätalouteen. (Vaatteiden vaihtomahdollisuus ennen retkeä ja sen jälkeen kokouspaikalla).

19.30 illallinen ja iltajuhla, jonka tansseja tahdittaa Yölintu. (Tilaisuus West Areenassa päättyy 1.30.)

Torstai 16.6.

8.30-9.15 Aamujumalanpalvelus (myös näyttelyosastot avoinna 8.30 alkaen).

10.00 kokous West Areenassa jatkuu paneelilla, johon osallistuvat historioitsija Teemu Keskisarja, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran johtaja Mari Pantsar, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja MTK:n maaseutunuorten edustaja Susanna Valtonen.

10.45-13.00 Liittokokousasiakirjan pääkäsittely, hyväksyminen ja kokouksen päätös.

13.00 Lounas ja kotimatka

MTK:n liittokokous näkyy Porissa monella tapaa. Jo tiistaina 14.6. kauppakeskus Puuvillassa voi tutustua lähiruokaa tarjoavaan laajaan tuottajatoriin. Tuolloin myös Pelle Hermannin leikkipuistossa on lapsille omaa maa- ja metsätalousaiheista ohjelmaa.

Pyydämme kokoukseen osallistuvia median edustajia ilmoittautumaan kokoukseen ja sen oheistapahtumiin viimeistään 13.6: https://www.lyyti.in/mtkliittokokous_media

Lisätietoja kokouksesta ja ohjelmasta:

Matti Rehula, järjestöpäällikkö, MTK, 040 5813 149
Anna-Kaisa Jaakkola, toiminnanjohtaja, MTK-Satakunta, 045 1613 362

Viestintä, yhteydet kokouspaikalla ja haastattelupyynnöt:

Jussi Martikainen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, MTK, 040 7557 829
Kaija Stormbom, viestinnän asiantuntija, MTK, 040 8489559

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.