Terveyden lukutaidossa puutteita joka kymmenennellä nuorella
Noin 10 % suomalaisista nuorista kokee terveyden lukutaitonsa alhaiseksi. Tutkimuksen mukaan nuorten koettu osaaminen terveyteen liittyvissä asioissa on selkeä ja itsenäinen tekijä terveyden eriarvoisuuden taustalla. Koettu osaaminen selitti koululaisten terveyttä ja terveyskäyttäytymistä enemmän kuin sukupuoli tai perheen varallisuus.

Koettua valmiutta vastata kysymyksiin terveydestä mitattiin kouluikäisten terveyden lukutaidon mittarilla, Health Literacy for School-Aged Children (HLSAC). Mittari on Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkijoiden kehittämä. Suomessa terveyden lukutaitoa koskeva aineisto kerättiin 7. ja 9.-luokkalaisilta ensi kertaa vuonna 2014, ja aineiston löydökset ovat huolestuttavia monelta osin.
- Terveyden lukutaito on opittava asia, minkä vuoksi se on tärkeä tekijä pyrittäessä terveyserojen kaventamiseen. Alhaisen terveyden lukutaidon suhteen kriittiseen ryhmään kuuluvat erityisesti koulussa huonosti menestyvät ja peruskoulun jälkeen muuta kuin akateemista polkua mielivät nuoret, tutkija, yliopistonlehtori Leena Paakkari sanoo.
Erityinen huomio tulisi kiinnittää niihin nuoriin, joilla on haasteita oppimisen suhteen yleensä, sillä heillä on suuri riski tippua kyydistä osaamisen, koulutuksen ja terveyden suhteen.
- Kyse on sekä kansanterveydellisestä että koulutuspoliittisestä kysymyksestä. Koulussa terveyden lukutaitoa opitaan etenkin terveystieto-oppiaineessa. On syytä pohtia, missä määrin meillä on varaa heikentää terveystiedon asemaa erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Pikemminkin oppiaineen asemaa tulisi vahvistaa entisestään sekä perusopetuksessa että toisella asteella. Lisäksi myös muissa nuorille merkityksellisissä kasvuympäristöissä, kuten urheiluseuroissa, tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota terveyden lukutaidon kehittämiseen, Paakkari pohtii.
HLSAC-mittaria on testattu kansainvälisesti ja se on otettu käyttöön eri puolilla maailmaa. Tällä hetkellä viimeistellään WHO-Koululaistutkimuksen (Health Behaviour in School-aged Children, HBSC) aineistoon pohjautuvaa vertailututkimusta useamman Euroopan maan nuorten terveyden lukutaidon tasosta.
- WHO-Koululaistutkimus tarjoaa huikeat mahdollisuudet tarkastella kansallisesti ja kansainvälisesti terveyden lukutaitoa ja sen yhteyttä muihin terveyden osoittimiin, kuten koettuun terveyteen ja eri terveyskäyttäytymisen muotoihin, Paakkari kertoo.
Vuonna 2014 kyselyihin vastasi noin 3800 7.- ja 9.-luokkalaista nuorta 360 koulusta ympäri Suomen. Nuorten koettua valmiutta tiedusteltiin muun muassa seuraavista teemoista: Löydänkö tarvittaessa terveyteen liittyvää tietoa? Osaanko arvioida löydetyn tiedon luotettavuutta? Miten käytökseni vaikuttaa omaan terveyteeni, muihin ihmisiin tai luontoon?
Kouluikäisten terveyden lukutaitoa koskevia tutkimuksia:
Paakkari, L., Torppa, M., Paakkari, O., Välimaa, R., Villberg, J., Ojala, K., & Tynjälä, J. (2019). Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? European Journal of Public Health.
Paakkari, O., Torppa, M., Kannas, L., & Paakkari, L. (2018) Subjective health literacy among school-aged children. Health Education, 118 (2), 182-195.
Paakkari, O., Torppa, M., Boberova, Z., Välimaa, R., Maier, G., Mazur, Joanna, Kannas, L., & Paakkari, L. (2018). The cross-national measurement invariance of the Health Literacy for School-aged Children (HLSAC) instrument. European Journal of Public Health.
Paakkari, L., Kokko, S., Villberg, J., Paakkari, O., & Tynjälä, J. (2017). Health literacy and participation in sports club activities among adolescents. Scandinavian Journal of Public Health, 45 (8), 854-860.
Paakkari, O., Torppa, M., Kannas, L., & Paakkari, L. (2016). Subjective health literacy: Development of a brief instrument for school-aged children. Scandinavian Journal of Public Health, 44 (8), 751-757.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tutkija, yliopistonlehtori Leena Paakkari, 040 805 3681, leena.paakkari@jyu.fi
Tutkija, yliopistonlehtori Olli Paakkari, 040 805 3682, olli.paakkari@jyu.fi
Tiedottaja Martta Walker, 040 805 4717, martta.a.walker@jyu.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Solmuun menevät molekyylit, mutaatiot lajien synnyssä, matematiikan murtuvat muurit – mittava EU-rahoitus kolmelle JYU:n tutkijalle31.1.2023 13:18:41 EET | Tiedote
Kolme Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tutkijaa sai Euroopan tutkimusneuvoston myöntämän erittäin kilpaillun, viisivuotisen ERC Consolidator Grant -rahoituksen. Rahoitetuissa projekteissa pyritään kehittämään tehokkaampia katalyyttejä tekemällä pitkiin molekyyleihin solmuja, selvitetään mutaatioiden vaikutuksia uusien lajien synnyssä ja ratkotaan fraktaaligeometrian ongelmia.
Antero Holmila historian professoriksi31.1.2023 11:30:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen on ottanut Antero Holmilan historian professoriksi 1.1.2023 alkaen. Historian ja etnologian laitokselle sijoittuvan tehtävän alana on kriisien ja yhteiskunnan muutoksen historia.
Tutkinnot 2022: Onnittelut lähes 2800 tutkinnon suorittaneelle!30.1.2023 09:04:03 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistosta valmistui vuonna 2022 yhteensä 2764 tutkintoa: 1447 maisteria, 1200 kandidaattia, 116 tohtoria sekä yksi lisensiaatti. Maisterin- ja tohtoritutkintojen määrä laski hieman edellisvuodesta, jolloin suoritettiin 1537 maisterin-, 1275 kandidaatin- ja 137 tohtorintutkintoa.
IT ja neurotiede yhdistävät voimansa uudessa Erasmus-maisteriohjelmassa27.1.2023 10:09:00 EET | Tiedote
Tieteen läpimurrot tapahtuvat usein useiden tieteenalojen risteyksissä. Syksyllä 2023 aloittava kansainvälinen Erasmus Mundus maisteriohjelma, NeuroData, yhdistää Jyväskylässä datatiedettä ja neurotiedettä.
Jyväskylän yliopisto viettää 160. juhlavuottaan sivistystä ja tasa-arvoa korostaen27.1.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston juuret ulottuvat vuoteen 1863 ja ensimmäiseen suomenkieliseen opettajankoulutusseminaariin. Yliopisto juhlii 160-vuotista historiaansa nostamalla esiin sivistyksen ja tasa-arvon merkityksen, ovathan seminaarin perustajan Uno Cygnaeuksen uraauurtavat tavoitteet koulutuksen yhdenvertaisuudesta edelleen ajankohtaisia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme