Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Terveysasemien chatbot auttaa 24/7

Jaa
Joulukuussa jokaiselle Helsingin terveysasemalle laajentunut chatbot antaa terveyteen ja sairauksiin liittyviä neuvoja kätevästi ja nopeasti ilman jonottamista puhelimessa.

Chatbot ohjaa hakemaan terveyspalveluja oikeasta paikasta ja neuvoo myös hammashoitoon, mielenterveyteen, päihteisiin ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Asiointi onnistuu kellon ympäri anonyymisti ja tietoturvallisesti. Palvelu vastaa yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin ja ohjaa luotettavan tiedon äärelle.    

”Chatbot vie terveysasemien sähköisiä palveluja ison askeleen eteenpäin ja on osa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa tarjota terveysaseman palveluita monipuolisesti kellon ajasta riippumatta” terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen sanoo.   

”Palvelu täydentyy tulevaisuudessa chatiksi, jossa chatbot ja ammattilaiset yhdessä työskentelevät asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseksi. Käyttöliittymästä on haluttu luoda mahdollisimman helppo käyttää myös mobiililaitteella”, Lukkarinen jatkaa.

”Chatbot on sovitettu yhteen muiden sähköisten palvelujen kanssa. Se yhdistää asiakkaan esimerkiksi kaupungin sähköiseen asiointiin, Omaoloon, Omakantaan tai sosiaalineuvonan chattiin. Lisäämme kattavuutta jatkuvasti ja määrätietoisesti, jotta tulevaisuudessa asiakas saisi kaiken avun yhden kanavan kautta”, digitaalisen terveysaseman johtava ylilääkäri Marja-Liisa Lommi kertoo. Digitaalinen terveysasema on perustettu vauhdittamaan ja tukemaan asiakkaiden sähköisten palvelujen käyttöönottoa Helsingissä.

Chatbot löytyy Helsingin jokaisen terveysaseman sivulta. Terveysasemien sivut ovat osoitteesta www.hel.fi/terveysasemat.

Chatbot ei osaa vielä vastata kaikkiin kysymyksiin. Esitetyt kysymykset ja palvelussa annettu palaute auttavat robottia kuitenkin oppimaan koko ajan lisää. Palautetta voi antaa myös osoiteessa www.hel.fi/palaute.   

Chatbot täydentää terveysasemien palveluja. Helsinkiläiset saavat edelleen yhteyden omalle terveysasemalle tuttuja kanavia pitkin sähköisesti (omaolo.fi ja www.hel.fi/asiointi), soittamalla palvelunumeroon tai tulemalla paikanpäälle terveysasemalle.  

Kiireellisissä asioissa asiakkaita kehoitetaan ottamaan yhteyttä omaan terveysasemaan tai päivystysaikana päivystykseen, p. 116 117.

Lisätietoa

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, p. 040 7255 199, timo.lukkarinen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240


Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye