Terveyspalvelualan TES-neuvottelut: Koronatilanne edellyttää joustoja työlainsäädäntöön

Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin 19.3.2020 Sote ry:n (ent. TSN ry) kanssa. Neuvotteluissa käsiteltiin koronaepidemian aiheuttamaa poikkeustilannetta terveyspalvelualan toimijoille.

Työmarkkinakeskusjärjestöjen eiliseen 18.3. esitykseen pohjautuen HALI ehdotti työlainsäädännön joustojen lisäämistä määräajaksi koskien muun muassa yhteistoimintaneuvotteluaikojen ja lomautusilmoitusaikojen lyhentämistä sekä lomautusoikeuden laajentamista myös määräaikaisiin työsuhteisiin.

HALI näkee, että nämä joustot ovat välttämättömiä esimerkiksi kuntoutusalan toimijoille akuutin koronakriisin aikana.

Neuvotteluissa käsiteltiin myös työsuojeluvaltuutettuja koskevien määräysten selkiyttämistä ja selkiytyksiä työehtosopimuksen palkkasopimukseen.

Koronatilanne kaipaa ratkaisua

HALI pitää tärkeänä, että koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilan aikana työehtosopimusratkaisu saavutettaisiin sopimuskauden puitteissa.

- Nyt on erityisen tärkeää antaa kriittisen alan työntekijöille rauha keskittyä koronakriisin hoitoon ja turvata alan toimintaedellytykset, toteaa HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Neuvotteluita jatketaan maanantaina 23.3.2020.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri

työmarkkinajohtaja

040 571 2330 / tuomas.manttari@hyvnivointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.