Terveyspalvelualan TES-neuvottelut: Koronatilanne edellyttää joustoja työlainsäädäntöön

Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin 19.3.2020 Sote ry:n (ent. TSN ry) kanssa. Neuvotteluissa käsiteltiin koronaepidemian aiheuttamaa poikkeustilannetta terveyspalvelualan toimijoille.

Työmarkkinakeskusjärjestöjen eiliseen 18.3. esitykseen pohjautuen HALI ehdotti työlainsäädännön joustojen lisäämistä määräajaksi koskien muun muassa yhteistoimintaneuvotteluaikojen ja lomautusilmoitusaikojen lyhentämistä sekä lomautusoikeuden laajentamista myös määräaikaisiin työsuhteisiin.

HALI näkee, että nämä joustot ovat välttämättömiä esimerkiksi kuntoutusalan toimijoille akuutin koronakriisin aikana.

Neuvotteluissa käsiteltiin myös työsuojeluvaltuutettuja koskevien määräysten selkiyttämistä ja selkiytyksiä työehtosopimuksen palkkasopimukseen.

Koronatilanne kaipaa ratkaisua

HALI pitää tärkeänä, että koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilan aikana työehtosopimusratkaisu saavutettaisiin sopimuskauden puitteissa.

- Nyt on erityisen tärkeää antaa kriittisen alan työntekijöille rauha keskittyä koronakriisin hoitoon ja turvata alan toimintaedellytykset, toteaa HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Neuvotteluita jatketaan maanantaina 23.3.2020.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri

työmarkkinajohtaja

040 571 2330 / tuomas.manttari@hyvnivointiala.fi

Koronakriisistä selvitään vain yhteistyöllä3.4.2020 10:47:48 EESTTiedote

Suomalaisissa asumispalvelua ja ympärivuorokautista hoitoa ja kuntoutusta tarjoavissa kodeissa asuu noin 85 000 ihmistä. Näistä hauraista vanhuksista, vammaisista ja lapsista noin puolet on julkisen ja puolet yrityksen tai järjestön asiakkaita. On kuitenkin väistämätöntä, että osa suomalaisista ja Suomessa asuvista sairastuu toimenpiteistä huolimatta vakavasti. Koko toimiala tekee kaikkensa, ettei näin tapahtuisi. Virallisesta tiedottamisesta tartuntoihin liittyen vastaavat sairaanhoitopiirit.

Palvelusetelin hintakatto kaventaa valinnanmahdollisuuksia päivähoidossa2.3.2020 12:16:44 EETTiedote

Äkkiseltään voi tuntua hyvältä ajatukselta, että kunta rajoittaa palvelusetelillä palveluita tuottavien yritysten hintoja asettamalla palvelusetelille kattohinnan. Tällainen ajattelu on yleistynyt viime vuosina. Karhunpalvelus tehdään siinä, että samalla rajataan esimerkiksi erityistä pedagogiikkaa tarjoavat tai luontopainotteiset päiväkodit pois tarjonnasta. Myös yritysrakenne muuttuu kattohinnoittelun myötä isoja yrityksiä suosivaksi.