Tevaniemen Tuuli valitsi OX2:n yhteistyökumppanikseen

Pohjoismainen uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja Tevaniemen Tuuli Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen Tevaniemen tuulivoimahankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta. Ikaalisten Tevaniemeen suunniteltu tuulipuisto kattaa toteutuessaan yhdeksän voimalaa.
Kuvassa OX2:n kehittämä ja rakentama Metsälamminkankaan tuulipuisto Vaalassa. Kuva: OX2. Kuvaaja: Petteri Löppönen.

Tevaniemen Tuuli vastaa maa-alueiden vuokraamisesta, viestinnästä paikallisten sidosryhmien kanssa sekä hankkeen luvituksesta. OX2 avustaa hankkeen teknisessä suunnittelussa – esimerkiksi tuulimittauksiin, rakennettavuuteen ja verkkoliityntään liittyvissä tehtävissä. Lisäksi OX2 vastaa rahoituksen hankkimisesta sekä rakentamisesta.

"Olemme paikallisina toimijoina hyvin tyytyväisiä yhteistyösopimuksesta Euroopan johtavan maatuulivoiman kehittäjä OX2:n kanssa. Yhdessä pystymme viemään hanketta kohti investointipäätöstä leveämmin hartioin. OX2 tuo mukanaan osaamista tuulivoimahankkeiden rakentamisesta ja rahoituksesta. Meillä on vahva luottamus, että yhteistyössä OX2:n kanssa saamme paikallisen näkemyksen parhaiten esille", kuvaa Tevaniemen Tuuli Oy:n Antti Heiskala.

Paikallisten maanomistajien käynnistämä hanke on nyt suunnitteluvaiheessa. Jos luvitusprosessi etenee suunnitellusti, kaava voisi olla kaupungin hyväksyttävänä alkuvuodesta 2023.

"Autamme osaamisellamme ympäristön ja ihmisten kannalta parhaan toteutusratkaisun löytämisessä hankkeelle. On hienoa, että tuulivoimalla saadaan lisää päästötöntä energiatuotantoa Pirkanmaalle", OX2:n maajohtaja Teemu Loikkanen sanoo.

Tuulipuiston verkkoliityntä on tarkoitus toteuttaa maakaapelein sähköasemalle, joka sijaitsee alle 10 kilometrin päässä hankealueesta.

Teemu Loikkanen, maajohtaja, OX2, puh. 050 373 6243, teemu.loikkanen@ox2.com

Antti Heiskala, hallituksen jäsen, Tevaniemen Tuuli Oy, puh. 0400 631 313, anttiheiskala64@gmail.com

OX2 kehittää ja myy tuuli- ja aurinkovoimapuistoja. Se on ottanut johtavan aseman laajamittaisen maatuulivoiman rakentajana toteutettuaan vuodesta 2004 alkaen noin 2,5 GW tuulivoimaa Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Puolaan muun muassa Allianzille, Ardianille ja IKEAlle. Vuosina 2014–2020 OX2 toteutti Eurooppaan enemmän maatuulivoimaa kuin mikään muu toimija. Lisäämällä uusiutuvan energian saatavuutta OX2 edistää siirtymistä kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2 toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Puolassa, Ranskassa, Liettuassa, Espanjassa, Italiassa ja Romaniassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 5 201 miljoonaa kruunua ja liikevoitto 416 miljoonaa kruunua. OX2 on listattu Nasdaq First North Premier Growth Market -markkinapaikalle.

Lisätietoja osoitteessa www.ox2.com