The Ukrainian National Ballet of Odessan ensivierailu Suomeen toteutuu joulukuussa alkuperäisen tapahtumajärjestäjän konkurssista huolimatta

Arvostettu ukrainalainen balettiryhmä The Ukrainian National Ballet of Odessa saapuu ensivierailulle Suomeen joulukuussa. Yhdeksän kaupunkia kattavan Joutsenlampi-baletin Suomen kiertue oli vaakalaudalla alkuperäisen tapahtumajärjestäjä RH Entertainmentin konkurssin vuoksi. Tampere-talo Oy on sopinut konkurssipesän kanssa kiertueen täysimittaisesta tuottamisesta. Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan. Tampere-talo lahjoittaa ukrainalaisille pakolaisille ilmaisia lippuja Tampereen esitykseen.

The Ukrainian National Ballet of Odessa esittää Joutsenlampi-balettia Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Mikkelissä, Lahdessa, Helsingissä, Turussa, Lappeenrannassa, Tampereella ja Oulussa 14.–22. joulukuuta 2022.

Ukrainan arvostetuimpiin balettitaloihin lukeutuva The Ukrainan National Ballet of Odessa esittää Suomen ensivierailullaan Pjotr Tšaikovskin rakastetun Joutsenlampi-baletin. Suosittua balettia pääsee katsomaan Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Mikkelissä, Lahdessa, Helsingissä, Turussa, Lappeenrannassa, Tampereella ja Oulussa 14.–22. joulukuuta 2022.

Osa balettikiertueen tapahtumista on myyty loppuun. Lipunmyynti jatkuu tästä päivästä lähtien kaikkiin niihin tapahtumiin, joihin lippuja on vielä saatavilla. Jo aikaisemmin ostetut liput käyvät esityksiin sellaisenaan.

Joutsenlampi-baletin Suomen kiertueen alkuperäinen tapahtumajärjestäjä RH Entertainment asetettiin konkurssiin 11. marraskuuta 2022. Yksi kiertueen isoimmista tapahtumapaikoista on Tampere-talo, joka toimii konserttisalien vuokraajan roolin lisäksi myös promoottorina. Tampere-talo Oy on sopinut konkurssipesän hoitajan kanssa Suomen kiertueen täysimittaisesta tuottamisesta mahdollistaakseen tapahtumiin lippunsa ostaneille ihmisille odotetun balettielämyksen sekä tukeakseen ukrainalaista balettiryhmää vaikeassa tilanteessa.

“Tampere-talo on yksi Suomen suurimmista tapahtumajärjestäjistä ja suunnannäyttäjä. Meille on hyvin tärkeää, että ihmiset pääsevät parin vuoden katastrofaalisen koronavuoden jälkeen nauttimaan kulttuurista ilman uusia peruutuksia ja pettymyksiä. Haluamme myös tukea ukrainalaisia taiteilijoita tässä sietämättömässä maailmantilanteessa. Balettikiertue on myös humanitaarinen ja kulttuurivaihdon teko. Ukrainalaisille esiintyjille kiertueen toteutuminen on elinehto, ja meille tapahtuma-alan ammattilaisille nämä tilaisuudet ovat se tärkein muistutus miksi tätä työtä teemme”, Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas kertoo.

“Odotamme innolla Suomen kiertuetta. Ukrainan sota on vaikeuttanut toimintaamme, ja olemme äärimmäisen kiitollisia, että pääsemme esittämään balettimme Suomessa. Tulemme Suomeen tanssimaan vapauden ja rauhan puolesta. Haluamme esityksellämme mahdollistaa sitä, mistä unelmoimme”, sanoo ryhmän balettitanssija Irena Muradova.

Tampere-talo lahjoittaa Tampereen Ukraina-talolle ilmaisia lippuja Tampere-talon Joutsenlampi-esitykseen 21. joulukuuta. Ukraina-talo jakaa liput Tampereen seudun ukrainalaispakolaisille.

Balettikiertue tekee yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Osa konserttikiertueen mahdollisesta tuotosta lahjoitetaan Suomen Punaisen Ristin kautta Ukrainan kriisin uhreille, ja SPR:n lipaskerääjiä ovat paikalla baletin esityksissä. Lipaskerääjät voivat kerätä rahaa sekä lippaisiin että korttimaksuina iZettle-laitteilla. Lahjoittaa voi myös verkossa. Kansainvälinen Punainen Risti on toiminut Ukrainan konfliktialueella koko lähes kahdeksan vuotta kestäneen konfliktin ajan. Myös Suomen Punainen Risti on toimittanut vuosien ajan tukea Ukrainaan.

The Ukrainian National Ballet of Odessa on kiertänyt kansainvälisillä kiertueilla ympäri Yhdysvaltoja ja Kanadaa sekä tehnyt menestyksekkäitä kiertueita kotimaassaan Ukrainassa ja monin paikoin Euroopassa ja Aasiassa. The Ukrainian National Ballet of Odessan Joutsenlampi on luotu baletin parhaita perinteitä kunnioittain ja sen mestareiden, kuten Natalia Makarovan, Rudolf Nurejevin ja Mihail Baryshnikovin viitoittamalla tiellä.

Odette-Odilen pääroolin Suomen kiertueella tanssii prima ballerina Iryna Khandazhevskaya, joka on kerännyt huippuarvosteluja ympäri maailman. Baletin miespääosassa nähdään kansainvälisen tanssikilpailun Ateenassa vuonna 2018 voittanut Aleksey Knyazkov. Baletin lavastukset on tehty käsityönä Ukrainan taitavimpien tekijöiden toimesta ja näyttävistä puvuista vastaavat Odessan ja Kiev National Theatres of Opera and Balletin käsityöläismestarit.

The Ukrainian National Ballet: Joutsenlampi

Ke 14.12. Hyvinkääsali, Hyvinkää klo 19
To 15.12. Wilhelm-sali, Jyväskylä klo 19
Pe 16.12. Mikaeli, Mikkeli klo 19
La 17.12. Sibeliustalo, Lahti klo 19
Su 18.12. Kulttuuritalo, Helsinki klo 15
Su 18.12. Kulttuuritalo, Helsinki klo 19 LOPPUUNMYYTY
Ma 19.12. Konserttitalo, Turku klo 19 LOPPUUNMYYTY
Ti 20.12. Lappeenranta-sali, Lappeenranta klo 19
Ke 21.12. Tampere-talo, Tampere klo 19
To 22.12. Madetojansali, Oulu klo 19 LOPPUUNMYYTY

Kesto n. 2,5 h sisältäen yhden väliajan. Nauhamusiikki. Ei ikärajaa.

Balettikiertueen liput ovat myynnissä Lippu.fi-verkkokaupassa. Lippujen hinnat ovat 69,90 €, 79,90 ja 89,90 €.

Lisätiedot The Ukrainian National Ballet of Odessasta: www.ukrainiannationalballet.com

Balettikiertueen tuottaa Tampere-talo Oy.

Mediakutsu: TAMKin musiikkiteatteriesitys Rikkinäinen puhelin tarjoaa some- ja liikennekasvatusta tuhansille alakoululaisille30.1.2023 07:39:23 EET | Tiedote

TAMKin musiikkiteatterilinjan 1. vuosikurssi esittää Rikkinäinen puhelin -musiikkiteatterituotannon Pirkanmaan alueen 1.–3.-luokkalaisille 31. tammikuuta–2. helmikuuta Tampere-talon Pienessä salissa. Rikkinäinen puhelin on lapsille suunnattu ilmainen musiikkiteatteriesitys, joka tarjoaa tuhansille Pirkanmaan alueen alakoululaisille hyväntuulisen ja ajatuksia herättävän musiikkiteatteriesityksen.

Sopraano Johanni van Oostrum liittyy Lentävän hollantilaisen solistikaartiin25.1.2023 09:11:00 EET | Tiedote

Tampereen Oopperan vuoden 2023 oopperatuotantona nähdään Richard Wagnerin Lentävä hollantilainen. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Teoksen ohjaa Marika Vapaavuori ja Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Anja Bihlmaier. Oopperan nimiroolin tulkitsee baritoni Tommi Hakala, ja uusimpana kiinnityksenä teoksessa nähdään Sentan roolin laulava sopraano Johanni van Oostrum.

Tampere Chamber Music -festivaalilla kansainvälisiä ja kotimaisia taiteilijoita17.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.

The Snow Queen ice ballet wins the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala12.1.2023 18:46:08 EET | Tiedote

The Snow Queen ice ballet, which was performed at Tampere's Nokia Arena at the turn of the year, has won the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala on January 12, 2023. The award was given in recognition of the extensive work the production has done for the benefit of Finnish sports culture. The Snow Queen united figure skaters, synchronized skaters, dancers, ice hockey players, and performing arts professionals in an unprecedented way. At Nokia Arena, over 32,000 viewers saw the performances over the course of three days, and live broadcast by the Finnish Broadcasting Company Yle on New Year's Eve was seen by 770,000 viewers at its peak.

Urheilugaala palkitsi Lumikuningatar-jääbaletin Vuoden urheilukulttuuritekona12.1.2023 18:35:25 EET | Tiedote

Tampereen Nokia Arenalla vuodenvaihteessa esitetty Lumikuningatar-jääbaletti on voittanut Vuoden urheilukulttuuriteko -palkinnon Urheilugaalassa 12. tammikuuta. Palkinto on tunnustus kotimaisen suurtuotannon työstä suomalaisen urheilukulttuurin hyväksi. Lumikuningatar yhdisti ennennäkemättömällä tavalla taitoluistelijat, muodostelmaluistelijat, tanssijat, jääkiekkoilijat ja näyttämötaiteen ammattilaiset. Nokia Arenalla teoksen näki kolmen päivän aikana yli 32 000 katsojaa, ja Yleisradion televisioimaa suoraa lähetystä seurasi uudenvuodenaattona parhaimmillaan 770 000 katsojaa.