The Ukrainian National Ballet of Odessan ensivierailu Suomeen toteutuu joulukuussa alkuperäisen tapahtumajärjestäjän konkurssista huolimatta

Arvostettu ukrainalainen balettiryhmä The Ukrainian National Ballet of Odessa saapuu ensivierailulle Suomeen joulukuussa. Yhdeksän kaupunkia kattavan Joutsenlampi-baletin Suomen kiertue oli vaakalaudalla alkuperäisen tapahtumajärjestäjä RH Entertainmentin konkurssin vuoksi. Tampere-talo Oy on sopinut konkurssipesän kanssa kiertueen täysimittaisesta tuottamisesta. Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan. Tampere-talo lahjoittaa ukrainalaisille pakolaisille ilmaisia lippuja Tampereen esitykseen.
The Ukrainian National Ballet of Odessa esittää Joutsenlampi-balettia Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Mikkelissä, Lahdessa, Helsingissä, Turussa, Lappeenrannassa, Tampereella ja Oulussa 14.–22. joulukuuta 2022.

Ukrainan arvostetuimpiin balettitaloihin lukeutuva The Ukrainan National Ballet of Odessa esittää Suomen ensivierailullaan Pjotr Tšaikovskin rakastetun Joutsenlampi-baletin. Suosittua balettia pääsee katsomaan Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Mikkelissä, Lahdessa, Helsingissä, Turussa, Lappeenrannassa, Tampereella ja Oulussa 14.–22. joulukuuta 2022.

Osa balettikiertueen tapahtumista on myyty loppuun. Lipunmyynti jatkuu tästä päivästä lähtien kaikkiin niihin tapahtumiin, joihin lippuja on vielä saatavilla. Jo aikaisemmin ostetut liput käyvät esityksiin sellaisenaan.

Joutsenlampi-baletin Suomen kiertueen alkuperäinen tapahtumajärjestäjä RH Entertainment asetettiin konkurssiin 11. marraskuuta 2022. Yksi kiertueen isoimmista tapahtumapaikoista on Tampere-talo, joka toimii konserttisalien vuokraajan roolin lisäksi myös promoottorina. Tampere-talo Oy on sopinut konkurssipesän hoitajan kanssa Suomen kiertueen täysimittaisesta tuottamisesta mahdollistaakseen tapahtumiin lippunsa ostaneille ihmisille odotetun balettielämyksen sekä tukeakseen ukrainalaista balettiryhmää vaikeassa tilanteessa.

“Tampere-talo on yksi Suomen suurimmista tapahtumajärjestäjistä ja suunnannäyttäjä. Meille on hyvin tärkeää, että ihmiset pääsevät parin vuoden katastrofaalisen koronavuoden jälkeen nauttimaan kulttuurista ilman uusia peruutuksia ja pettymyksiä. Haluamme myös tukea ukrainalaisia taiteilijoita tässä sietämättömässä maailmantilanteessa. Balettikiertue on myös humanitaarinen ja kulttuurivaihdon teko. Ukrainalaisille esiintyjille kiertueen toteutuminen on elinehto, ja meille tapahtuma-alan ammattilaisille nämä tilaisuudet ovat se tärkein muistutus miksi tätä työtä teemme”, Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas kertoo.

“Odotamme innolla Suomen kiertuetta. Ukrainan sota on vaikeuttanut toimintaamme, ja olemme äärimmäisen kiitollisia, että pääsemme esittämään balettimme Suomessa. Tulemme Suomeen tanssimaan vapauden ja rauhan puolesta. Haluamme esityksellämme mahdollistaa sitä, mistä unelmoimme”, sanoo ryhmän balettitanssija Irena Muradova.

Tampere-talo lahjoittaa Tampereen Ukraina-talolle ilmaisia lippuja Tampere-talon Joutsenlampi-esitykseen 21. joulukuuta. Ukraina-talo jakaa liput Tampereen seudun ukrainalaispakolaisille.

Balettikiertue tekee yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Osa konserttikiertueen mahdollisesta tuotosta lahjoitetaan Suomen Punaisen Ristin kautta Ukrainan kriisin uhreille, ja SPR:n lipaskerääjiä ovat paikalla baletin esityksissä. Lipaskerääjät voivat kerätä rahaa sekä lippaisiin että korttimaksuina iZettle-laitteilla. Lahjoittaa voi myös verkossa. Kansainvälinen Punainen Risti on toiminut Ukrainan konfliktialueella koko lähes kahdeksan vuotta kestäneen konfliktin ajan. Myös Suomen Punainen Risti on toimittanut vuosien ajan tukea Ukrainaan.

The Ukrainian National Ballet of Odessa on kiertänyt kansainvälisillä kiertueilla ympäri Yhdysvaltoja ja Kanadaa sekä tehnyt menestyksekkäitä kiertueita kotimaassaan Ukrainassa ja monin paikoin Euroopassa ja Aasiassa. The Ukrainian National Ballet of Odessan Joutsenlampi on luotu baletin parhaita perinteitä kunnioittain ja sen mestareiden, kuten Natalia Makarovan, Rudolf Nurejevin ja Mihail Baryshnikovin viitoittamalla tiellä.

Odette-Odilen pääroolin Suomen kiertueella tanssii prima ballerina Iryna Khandazhevskaya, joka on kerännyt huippuarvosteluja ympäri maailman. Baletin miespääosassa nähdään kansainvälisen tanssikilpailun Ateenassa vuonna 2018 voittanut Aleksey Knyazkov. Baletin lavastukset on tehty käsityönä Ukrainan taitavimpien tekijöiden toimesta ja näyttävistä puvuista vastaavat Odessan ja Kiev National Theatres of Opera and Balletin käsityöläismestarit.

The Ukrainian National Ballet: Joutsenlampi

Ke 14.12. Hyvinkääsali, Hyvinkää klo 19
To 15.12. Wilhelm-sali, Jyväskylä klo 19
Pe 16.12. Mikaeli, Mikkeli klo 19
La 17.12. Sibeliustalo, Lahti klo 19
Su 18.12. Kulttuuritalo, Helsinki klo 15
Su 18.12. Kulttuuritalo, Helsinki klo 19 LOPPUUNMYYTY
Ma 19.12. Konserttitalo, Turku klo 19 LOPPUUNMYYTY
Ti 20.12. Lappeenranta-sali, Lappeenranta klo 19
Ke 21.12. Tampere-talo, Tampere klo 19
To 22.12. Madetojansali, Oulu klo 19 LOPPUUNMYYTY

Kesto n. 2,5 h sisältäen yhden väliajan. Nauhamusiikki. Ei ikärajaa.

Balettikiertueen liput ovat myynnissä Lippu.fi-verkkokaupassa. Lippujen hinnat ovat 69,90 €, 79,90 ja 89,90 €.

Lisätiedot The Ukrainian National Ballet of Odessasta: www.ukrainiannationalballet.com

Balettikiertueen tuottaa Tampere-talo Oy.

Tampere-talon syksyssä Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti ja koettavaa lapsiperheille21.3.2024 09:35:00 EET | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut uutta ohjelmistoa syksylle. Vantaan Viihdeorkesteri tuo huippusuositun Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertin Isoon saliin syyskuussa, ja marraskuussa lennetään ilmojen halki koko perheen Lumiukko-elokuvan tahtiin. Syksyn ohjelmistolisäykset tarjoilevat yleisölle myös suomirokkia uusilla sovituksilla sekä lasten suosikkiyhtyeitä. Konserttien liput ovat nyt myynnissä.

Mentalisti Pete Poskiparta ja digiharmonikkataiteilija Netta Skog yhdistävät voimansa täysin uudella Magical Halloween -kiertueella4.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tuleva syksy tarjoilee maagisia ja musiikillisia tunnelmia kutkuttavan jännityksen ja taianomaisen huumorin ystäville. Suomen ainoa kansainvälisesti palkittu mentalisti Pete Poskiparta ja maailmankuulussa Cirque du Soleil -sirkuksessakin esiintynyt digiharmonikkataiteilija Netta Skog tuovat Halloweenin taian kuudelle paikkakunnalle 24.10.–3.11.2024. Magical Halloween -kiertueen lipunmyynti alkaa torstaina 7.3. klo 9.00.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.