Tiedoksi toimituksille: Keskuskauppakamari julkaisee tilastoaineistojaan nettisivuilla

Keskuskauppakamarin verkkosivuille on avattu sivusto, jonne kootaan Keskuskauppakamarin hallinnoimia tilastoaineistoja. Aineistot pohjautuvat kauppakamarien kyselyihin, tilastoihin ja muihin selvityksiin. Sivusto tarjoaa tietoa muun muassa toimitusten ja päättäjien käyttöön julkisen keskustelun ja päätöksenteon tueksi.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari kerää jatkuvasti erilaisia aineistoja, joilla tarjotaan ajankohtaista tietoa sekä ratkaisuja elinkeinoelämän ongelmiin.

Maailma muuttuu kovaa vauhtia avoimen datan suuntaan. Kauppakamarit haluavat pysyä mukana positiivisessa ja avoimessa muutoksessa. Miksi haudata hyödyllisiä datoja kovalevyille, kun joku voi jossain niistä hyötyä”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Alkuvaiheessa sivustolle julkaistaan koronakriisin aikana yrityksille tehtyjen kyselyiden sisältöä, mutta pidemmällä aikajänteellä sinne lisätään myös muita aineistoja.

”Tämä ensimmäinen tilastojulkaisu pitää sisällään perustiedot kauppakamarien kaikista 12 koronakyselystä sekä hyvän määrän kyselykohtaisia lisätietoja. Kyseessä on heti alkuun mittava aineistojulkaisu”, Kotamäki sanoo.

Sivustolla käyttäjä voi lajitella tuloksia esimerkiksi alueellisesti, toimialoittain, liikevaihdon tai henkilöstön määrän mukaan.

Kiinnostaako esimerkiksi majoitus- ja ravitsemistoiminnan toimialan tilanne koronakriisin aikana? Sivustolta sen tai minkä tahansa muun toimialan vastausten suunta on helppo käydä tarkistamassa”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan maailma ei ole heti valmis ja myös sivua rakennetaan hiljalleen.

”Kyseessä ei ole sadan metrin spurtti vaan pikemminkin maraton. Kauppakamariryhmässä aineistoja syntyy koko ajan lisää. Lisäksi vanhojen aineistojen perkaaminen on aikaa vievää hommaa. Maraton aloitetaan nyt tuomalla koronakyselyt julki ja lähitulevaisuudessa on luvassa lisää niin vanhaa kuin uuttakin sisältöä”, Kotamäki lupaa.

Kauppakamareissa tietosuojaan liittyvät asiat otetaan tosissaan.

”Tietoturvasyistä aineistossa ei näytetä alle kolmen havainnon suuruisia soluja. Sinänsä kyselyissä ei juurikaan ole arkaluonteisia asioita. Emme itsekään tiedä, minkä yritykset edustaja on vastannut mihinkin kysymykseen millä tavalla. Silti näissä asioissa kannattaa mieluummin pelata varman päälle”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin ylläpitämä avoin data löytyy täältä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Omituista ettei hallitus ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia17.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kehysriihessä tehtyjen työllisyyspäätösten jälkeen hallituksen päätösperäisten työllisyystoimien vaikutus on noin 23 000–35 000 lisätyöllistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että hallituksen tekemistä laskelmista puuttuu negatiivisia vaikutuksia aiheuttavat työllisyystoimet. Lisäksi ministeriöiden omat laskelmat menevät ristiin, mikä aiheuttaa entisestään sekaannusta. Keskuskauppakamari seuraa päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksia nettisivuillaan.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.