Tiedote: Fimlab ja Tampereen Messut yhteistyöhön: Tampereelle uusi suurteho drive-in-näytteenottopiste!

Tampereella avataan uusi ison mittakaavan drive-in-näytteenottopiste koronatestaukseen 31.8.2020. Näytteenottotilana toimii Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen C-halli osoitteessa Ilmailunkatu 20. Lähtökohtaisesti näytteenottoa pyritään tarjoamaan seitsemänä päivänä viikossa aamusta iltaan, mutta tarkemmat aukioloajat täsmentyvät toiminnan edetessä.

Uusi valtakunnallinen koronatestausstrategia nostaa kapasiteettitavoitteen 20 000 näytteeseen vuorokaudessa. Fimlabille, joka ottaa noin puolet kaikista Pirkanmaan koronanäytteistä, tämä tarkoittaa vähintään 1000 näytteenottoa vuorokaudessa.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskus valikoitui näytteenottopaikaksi, koska se on tiloiltaan iso ja paikkana helposti saavutettavissa.

– Drive-in näytteenotto on tehokas tapa ottaa koronanäytteitä. Ollaan kuitenkin menossa kohti syksyä ja talvea, joten on aivan upeaa saada Drive-in näytteenotto järjestettyä sisätiloissa. Tällöin näytteenotossa on katto pään päällä, lämmintä ja riittävä valaistus, sanoo Fimlabin palvelujohtaja Anu Mustila.

Koronaepidemian vuoksi Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen hallit ovat toistaiseksi olleet vähällä käytöllä, joten yhteistyö on hedelmällistä molemmille osapuolille.

– Tampereen Messut tarjoaa mielellään tilat tällaiseen tarkoitukseen, sillä on yhteinen etu, että testauskapasiteettia pystytään kasvattamaan. C-halli toimii drive-in-näytteenottopisteenä hyvin, sillä sinne on mahdollista järjestää sisään- ja uloskäynnit helposti erillisistä ovista. Näin voidaan taata turvallisuus ja estää ruuhkien syntyminen. Saimme keväällä järjestetyn Drive-in-leffaviikon ansiosta hyvää kokemusta tämänkaltaisesta hallikäytöstä, joten uskomme, että drive-in-näytteidenotto sujuu tiloissamme jouhevasti, kertoo tapahtumajohtaja Hannele Nuotio Tampereen Messujen tapahtumatoimisto Finland Eventsistä.

Fimlabin mukaan alkuvaiheessa tavoitteena on ottaa päivän aikana noin 900–1000 näytettä. Messukeskuksen halli mahdollistaa tilana kapasiteetin kasvattamisen vielä tästäkin.

Drive-in-näytteenotto - näin se toimii

Hoitoyksikkö toteaa testaustarpeen, tekee lähetteen ja ajanvarauksen näytteenottoa varten. Testattavat saapuvat näytteenottoon autolla. Ensimmäiseksi he tulevat tarkastuspisteeseen, josta ollaan puhelimella yhteydessä näytteenoton ohjaukseen. Tarkastuspisteessä tarkistetaan, että testattavalle on tehty lähete ja varmistetaan oikea puhelinnumero, johon tekstiviestivastaus valmistuneesta tuloksesta lähetetään.

Tarkastuspisteen jälkeen testattava ajaa auton varsinaiseen näytteenottoon. Testattava näyttää Kela- tai ajokorttia auton ikkunan läpi näytteenottajalle, joka näin varmistaa testattavan henkilöllisyyden. Sen jälkeen näytteenottaja ottaa nenänielunäytteen testattavasta auton ikkunan kautta.

Tutkimustulos lähetetään testattavalle tekstiviestillä automaattisesti sen valmistututtua ja se on nähtävissä myös Omakannassa.

Fimlab Laboratoriot Oy, www.fimlab.fi
Anu Mustila, palvelujohtaja, p. 044 271 4776, anu.mustila(a)fimlab.fi

Finland Events / Tampereen Messut Oy, www.finlandevents.fi, www.tampereenmessut.fi
Hannele Nuotio, tapahtumajohtaja, p. 050 587 0133, hannele.nuotio(a)finlandevents.fi