Tiedote: Fimlab ja Tampereen Messut yhteistyöhön: Tampereelle uusi suurteho drive-in-näytteenottopiste!

Tampereella avataan uusi ison mittakaavan drive-in-näytteenottopiste koronatestaukseen 31.8.2020. Näytteenottotilana toimii Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen C-halli osoitteessa Ilmailunkatu 20. Lähtökohtaisesti näytteenottoa pyritään tarjoamaan seitsemänä päivänä viikossa aamusta iltaan, mutta tarkemmat aukioloajat täsmentyvät toiminnan edetessä.

Uusi valtakunnallinen koronatestausstrategia nostaa kapasiteettitavoitteen 20 000 näytteeseen vuorokaudessa. Fimlabille, joka ottaa noin puolet kaikista Pirkanmaan koronanäytteistä, tämä tarkoittaa vähintään 1000 näytteenottoa vuorokaudessa.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskus valikoitui näytteenottopaikaksi, koska se on tiloiltaan iso ja paikkana helposti saavutettavissa.

– Drive-in näytteenotto on tehokas tapa ottaa koronanäytteitä. Ollaan kuitenkin menossa kohti syksyä ja talvea, joten on aivan upeaa saada Drive-in näytteenotto järjestettyä sisätiloissa. Tällöin näytteenotossa on katto pään päällä, lämmintä ja riittävä valaistus, sanoo Fimlabin palvelujohtaja Anu Mustila.

Koronaepidemian vuoksi Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen hallit ovat toistaiseksi olleet vähällä käytöllä, joten yhteistyö on hedelmällistä molemmille osapuolille.

– Tampereen Messut tarjoaa mielellään tilat tällaiseen tarkoitukseen, sillä on yhteinen etu, että testauskapasiteettia pystytään kasvattamaan. C-halli toimii drive-in-näytteenottopisteenä hyvin, sillä sinne on mahdollista järjestää sisään- ja uloskäynnit helposti erillisistä ovista. Näin voidaan taata turvallisuus ja estää ruuhkien syntyminen. Saimme keväällä järjestetyn Drive-in-leffaviikon ansiosta hyvää kokemusta tämänkaltaisesta hallikäytöstä, joten uskomme, että drive-in-näytteidenotto sujuu tiloissamme jouhevasti, kertoo tapahtumajohtaja Hannele Nuotio Tampereen Messujen tapahtumatoimisto Finland Eventsistä.

Fimlabin mukaan alkuvaiheessa tavoitteena on ottaa päivän aikana noin 900–1000 näytettä. Messukeskuksen halli mahdollistaa tilana kapasiteetin kasvattamisen vielä tästäkin.

Drive-in-näytteenotto - näin se toimii

Hoitoyksikkö toteaa testaustarpeen, tekee lähetteen ja ajanvarauksen näytteenottoa varten. Testattavat saapuvat näytteenottoon autolla. Ensimmäiseksi he tulevat tarkastuspisteeseen, josta ollaan puhelimella yhteydessä näytteenoton ohjaukseen. Tarkastuspisteessä tarkistetaan, että testattavalle on tehty lähete ja varmistetaan oikea puhelinnumero, johon tekstiviestivastaus valmistuneesta tuloksesta lähetetään.

Tarkastuspisteen jälkeen testattava ajaa auton varsinaiseen näytteenottoon. Testattava näyttää Kela- tai ajokorttia auton ikkunan läpi näytteenottajalle, joka näin varmistaa testattavan henkilöllisyyden. Sen jälkeen näytteenottaja ottaa nenänielunäytteen testattavasta auton ikkunan kautta.

Tutkimustulos lähetetään testattavalle tekstiviestillä automaattisesti sen valmistututtua ja se on nähtävissä myös Omakannassa.

Fimlab Laboratoriot Oy, www.fimlab.fi
Anu Mustila, palvelujohtaja, p. 044 271 4776, anu.mustila(a)fimlab.fi

Finland Events / Tampereen Messut Oy, www.finlandevents.fi, www.tampereenmessut.fi
Hannele Nuotio, tapahtumajohtaja, p. 050 587 0133, hannele.nuotio(a)finlandevents.fi

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen, Kanta-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymät ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 100 laboratorioalan ammattilaista.

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa väistötiloihin 1.11. alkaen / Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar till evakueringsutrymmen fr.o.m 1.11.25.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa sairaalan sisällä väistötiloihin D1-lohkoon, kun laboratorion nykyiset tilat menevät remonttiin. Laboratorion toiminta väistötiloissa alkaa maanantaina 1. marraskuuta 2021. Väistötilat sijaitsevat samalla käytävällä nykyisten tilojen kanssa. Sisäänkäynti ja kulku laboratorioon säilyvät siis lähes ennallaan. Nykyiset tilat sairaalan B1-lohkossa palvelevat asiakkaita perjantaihin 29.10. klo 12 saakka. Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla. // Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar inom sjukhuset till evakueringsutrymmen i D1, då laboratoriets nuvarande utrymmen börjar renoveras. Laboratoriets verksamhet i evakueringsutrymmena börjar måndagen 1:a november 2021. Evakueringsutrymmena finns i samma korridor som nuvarande utrymmen. Ingång och rutt till laboratoriet är alltså nästan på samma sätt som tidigare. I nuv

Muutoksia Fimlabin koronanäytteenottopisteisiin Tampereella25.8.2021 11:23:21 EEST | Tiedote

Fimlab avaa Tampereelle uuden koronanäytteenottopisteen maanantaina 30.8.2021. Näytteenotto sijaitsee Nekalassa osoitteessa Viinikankatu 44 b ja se on avoinna päivittäin klo 8–20. Koronanäytteenotto Hatanpään ja TAYSin näytteenottopisteissä päättyy perjantaina 29.8.2021. Nekalan koronanäytteenottopisteessä on kolme ilmoittautumishuonetta ja seitsemän näytteenottohuonetta. Joustavan palvelukonseptin avulla näytteenottopisteessä on mahdollista palvella 500–600asiakasta päivässä. Messukeskuksen drive-in-koronanäytteenotto muuttaa Hakametsään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksella toimiva Fimlabin suurtehon drive-in-koronanäytteenottopiste muuttaa Hakametsään. Hakametsän jäähallin parkkipaikalle pystytettävä drive-in-näytteenotto palvelee asiakkaita lauantaista 11.9.2021 alkaen. Messukeskuksen näytteenottopiste suljetaan perjantaina 10.9.2021 klo 16. Hakametsän koronanäytteenottopisteessä asiakkaita voidaan palvella kuudella näytteenottokaistalla. Näytteenottopisteen kapasiteetti riittää v