Tiedote: Fimlabin OmaLabra-palvelu laajenee Keski-Suomeen

Fimlabin OmaLabra-palvelu palvelee ensi viikosta alkaen myös Keski-Suomessa. Palvelun ansiosta asiakas voi varata itselleen laboratoriotutkimuksia ilman lääkärin lähetettä.

Ensi viikolla kuudessa keskisuomalaisessa laboratorion toimipisteessä aloittava OmaLabra-palvelu madaltaa kynnystä tutkimuksiin hakeutumiselle. Fimlabin OmaLabra-palvelun kautta tehdyillä laboratoriotutkimuslähetteillä voi Keski-Suomessa asioida 10.12. alkaen Keski-Suomen keskussairaalassa, Ääneskoskella, Hankasalmella, Muuramessa, Uuraisissa ja Jyväskylän näytteenottokeskuksella.

– Fimlabin OmaLabra-palvelussa asiakas voi tilata tavanomaisia laboratoriotutkimuksia ilman lääkärin lähetettä. Asiakas valitsee verkossa haluamansa tutkimukset, vahvistaa tilauksen ja tulostaa lähetteen tai tallentaa sen sähköisessä muodossa näytteenottokäyntiä varten. Tämän jälkeen asiakkaan tulee varata itselleen näytteenottoaika johonkin edellä mainitusta kuudesta toimipisteestä, kertoo ylilääkäri Jaakko Uksila Fimlabilta.

Näppärästi netissä

OmaLabra-palvelun kautta lähetteen tilaaminen käy helposti. Palvelu on tarkoitettu tavanomaisten laboratoriotutkimusten tilaamiseen.

OmaLabra-palvelun kautta voi tilata lähetteen veri- ja virtsanäytteestä tehtäviin tutkimuksiin sekä gynekologiseen irtosolututkimukseen eli PAPA-näytteeseen. Verinäytteistä tehtäviin tutkimuksiin OmaLabran kautta voi tehdä lähetteen rasvatutkimukseen ja kolesterolin mittaukseen, perusverenkuvatutkimukseen, verensokerin mittaukseen ja verensokerin pitkäaikaisseurantaan, D-vitamiini- ja eturauhastoiminnan merkkiainetutkimuksiin sekä keliakia-, kilpirauhas- ja laktoosi-intoleranssitutkimuksiin. Lisäksi lähetteen voi tehdä gynekologiseen irtosolututkimukseen, korkean riskin HPV-testiin ja virtsasta tehtäviin klamydia-, gonokokki- ja raskaustesteihin.

Lue lisää Fimlabin OmaLabra-palvelusta.

Lisätietoja antaa:

Ylilääkäri Jaakko Uksila, Fimlab Laboratoriot Oy.
p. 044 7021 366, jaakko.uksila@fimlab.fi

Olemme Suomen suurin laboratorioalan yritys ja tuotamme terveydenhuollon laboratoriopalveluja Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Päijät-Hämeessä yli 100 toimipisteessä lähes 1000 ammattilaisen voimin.

Asiakkaitamme ovat mm. sairaalat, terveyskeskukset, työterveyshuolto, yksityiset lääkäriasemat ja yksityislääkärien potilaat.

Tiedote: Taysin lihastautien tutkimuskeskuksen laboratoriodiagnostiikka siirtyy Fimlabille 1.1.2019 alkaen20.12.2018 13:54:49Tiedote

Tampereen yliopistollisen sairaalan lihastautien tutkimuskeskus on valtakunnallinen lihastautien erikoispoliklinikka (Tampere Neuromuscular Center), joka toimii osana laajempaa eurooppalaista ERN-osaamisverkostoa (EURO-NMD). Keskukseen kuuluvat DNA- ja lihaspatologian erikoislaboratoriot ovat tähän asti toimineet Tampereen yliopiston alaisuudessa, mutta marraskuussa allekirjoitetulla sopimuksella on päätetty siirtää kyseiset laboratoriotoiminnot Fimlab laboratoriot Oy:lle vuoden 2019 alusta alkaen. Toiminta jatkuu keskeytyksettä vuodenvaihteen jälkeen. - Fimlab akkreditoituna ja korkealaatuisena laboratoriodiagnostiikkaan keskittyvänä yrityksenä antaa hyvän toimintaympäristön lihastautien diagnostiikkaan liittyvien tutkimusten ylläpidolle ja kehittämiselle osana ERN-keskuksen toimintaa, sanovat kyseisestä toiminnasta vastaava dosentti Johanna Palmio ja professori Bjarne Udd. Toiminnot yhdistämällä saadaan keskitettyä toiminnan vaatimaa osaamista ja resursseja yhteen paikkaan, toiminnal

Tiedote: Laboratoriotoimintojen yhdistäminen harkinnassa20.4.2018 13:45:00Tiedote

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä harkitaan laboratoriotoimintojen yhdistämistä Fimlab Laboratoriot Oy:n kanssa. Neuvotteluiden aloittamista esitetään yhtymän hallitukselle, joka päättää asiasta ensi viikon maanantaina. Järjestely vahvistaisi laboratorioiden toimintavarmuutta ja turvaisi osaavan henkilökunnan riittävyyttä. Päijät-Hämeen henkilöstö siirtyisi vanhoina työntekijöinä Fimlabin palvelukseen. Yhdistyminen voisi tapahtua vielä tämän vuoden aikana. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä järjestää ja tuottaa kaikkia sosiaali- ja terveyspalveluita maakunnassaan. Suurin yksikkö on Päijät-Hämeen keskussairaala, jonka yhteydessä on pääosa laboratoriotoiminnoista. - Tässä haetaan win-win -ratkaisua kustannusten, laadun ja toimintavarmuuden suhteen, toteaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Eetu Salunen. - Näytteenotto ja pääosa analytiikkapalveluista tuotettaisiin jatkossakin paikallisin voimin, ja saisimme lisää osaamista toiminnan kehittämiseen. Voisimme kehittää entis