Tiedote: Ilkka Remeksen uutuustrillerissä Suomen itsenäisyys uhattuna

Venäjä hyödyntää sumeilematta suomalaisen demokratian heikkouksia Ilkka Remeksen Vapauden risti -trillerissä. Teos ilmestyy tänään 21.9.

Vapauden risti kertoo tilanteesta, jossa syksyinen Suomi kiehuu kriisien keskellä, kansallinen yhtenäisyys romahtaa. Samaan aikaan Kreml hyödyntää suomalaisten kuohuntaa palauttaakseen maan etupiiriinsä.

”Huolestuttavinta ei ole se, että Venäjän länsimaiden demokraattisiin järjestelmiin kohdistamia operaatioita paljastuu, vaan se, että niistä paljastuu vain osa”, Ilkka Remes sanoo.”Tarinassani venäläiset lietsovat Suomen kahtiajakautumista esimerkiksi suhtautumisessa turvapaikanhakijoihin ja laittomasti maassa oleviin henkilöihin. Paradoksaalista on, että tosielämässä päättäjät, media ja viranomaiset epävakauttavat toiminnallaan itse suomalaista yhteiskuntaa. Vihapuheen seurauksena nuo tahot haluavat toimia vastuullisesti ja turvautuvat valikoivaan vaikenemiseen ja tiedonvälityksen neutraliteetin sivuuttamiseen. Kriisiviestinnän keskeisimpien oppien laiminlyöminen murentaa kuitenkin suomalaista luottamukseen perustuvaa yhteiskuntaa tehokkaammin kuin mikään ulkopuolinen informaatiovaikuttaminen.”

Kun kriisi syvenee, ei kansallisesta yhtenäisyydestä ja talvisodan hengestä ole some-Suomessa häivääkään.

”YYA-aikoina Moskovan taholta suoran vaikuttamisen kohteiksi päätyivät päättäjät”, Remes sanoo. ”Mutta nykyisin myös tavalliset suomalaiset joutuvat sosiaalisen median avulla tapahtuvan henkilökohtaisen vaikutusyrityksen kohteiksi, ja lähes aina huomaamattaan.”

Vapauden ristissä Moskova turvautuu kovimpiin ja salakavalimpiin keinoihinsa palauttaakseen Suomen etupiiriinsä, kunnes ryhmä suomalaisia iskee takaisin kaksin verroin ovelammin – tavalla, joka herättää Kremlissäkin kauhua. Suomen vapaustaistelu alkaa.

Vapauden risti on Horna-sarjan itsenäinen päätösosa.

Ilkka Remeksen maailmanluokan trillerit ovat nostaneet hänet Suomen luetuimmaksi kirjailijaksi sekä faktaa ja fiktiota yhdistävän tyylilajin mestariksi. Horna-sarjan aiemmat osat ovat Kiirastuli, 2016, Jäätyvä helvetti, 2015 ja Horna, 2014. Jäätyvä helvetti sai alan ammattilaisilta Vuoden Kyberteko-palkinnon.

Ilkka Remes: Vapauden risti
WSOY 2017, 435 sivua

Arvostelukappaleet: tiedotus@wsoy.fi

Lisää kirjasta ja kirjailijasta:
www.ilkkaremes.com
www.wsoy.fi