TIEDOTE: “Laaja-alaista toimintaa ihmisyyden hyväksi“ – Sauna Aid saa Löylynhenki-palkinnon

Suomen Saunaseura palkitsee tänä vuonna Löylynhenki-palkinnolla Sauna Aid -hankkeen. Sauna Aid on vienyt ansiokkaasti helpotusta muun muassa Ukrainaan ja Ukrainasta paenneille.

Sauna Aid on Kansainvälisen Saunaliiton ISA:n sponsoroima monikansallinen aloite, joka tarjoaa liikkuvia saunoja sekä tukea erilaisille kriisialueille.

Sauna Aidin ensiaskeleet otettiin vuonna 2011, kun ISA ja Japanin Saunaseura järjestivät Fukushiman onnettomuuden jälkeen mobiilisaunan onnettomuusalueelta paenneiden ja evakuoitujen ihmisten käyttöön.

Varsinainen Sauna Aid perustettiin 28.2.2022, neljä päivää Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen alkamisen jälkeen. Sauna Aid mobilisoitui välittömästi auttamaan Ukrainaa ja Ukrainasta paenneita ihmisiä.

Sauna Aidin tarkoituksena on tuoda helpotusta kriiseistä kärsivien tilanteeseen. Rentoutumisen lisäksi mobiilisauna tarjoaa myös mahdollisuuden puhdistautua, sillä puulämmitteinen sauna ja vesipata toimivat myös sähköttömillä alueilla.

ISA:n kunniajäsen, norjalaisamerikkalainen valokuvaaja Mikkel Aaland on toiminut Ukrainaan suuntautuvan Sauna Aid -hankkeen keulakuvana ja mukaan on saatu suuri joukko saunatoimijoita ja -organisaatioita.

Mukana on useita Kansainvälisen Saunaliiton kansallisista jäsenjärjestöistä, eri maiden lähetystöjä sekä yksittäisiä lahjoittajia.

Palkinto jaetaan 8.6. Suomen Saunaseuralla

Palkinnon myöntänyt Suomen Saunaseuran Tutkimus- ja kulttuuritoimikunta painotti palkitsemisessaan erityisesti Sauna Aidin laaja-alaista toimintaa ihmisyyden hyväksi saunakulttuuria levittämällä.

Suomen Saunaseura totesi palkitsemisperusteissaan, että “Sauna Aid on erityisen ansiokkaasti helpottanut ihmisten elämää maailman kriisipisteissä tuomalla saunan iloa ja sitä kautta lievitystä suuriin suruihin”.

Palkinto jaetaan Saunan päivän viikolla, torstaina 8. kesäkuuta, Suomen Saunaseuran Saunatalolla. Palkinnon saapuu vastaanottamaan muun muassa ISA:n kunniajäsen Mikkel Aaland sekä Kansainvälisen Saunaliiton ISA:n puheenjohtaja Risto Elomaa

Mikä Löylynhenki-palkinto?

Suomen Saunaseura myöntää vuosittain Löylynhenki-palkinnon ansiokkaasta suomalaisen saunakulttuurin hyväksi tehdystä työstä henkilölle tai yhteisölle. Seuran johtokunta valitsee palkinnon saajan seuran jäseniltä tulleiden ehdokkaiden joukosta.

Ensimmäinen Löylynhenki-palkinto myönnettiin vuonna 1988 UKK-Instituutille heidän tutkimuksistaan saunomisen ja siihen liittyvän jäähdyttelyn terveellisyydestä.

Vuosien varrella Löylynhenki-palkinnon ovat saaneet muun muassa Kotiharjun sauna (1993), Miesten vuoro -elokuvan ohjaajat Joonas Berghäll ja Mika Hotakainen (2010), Rajaportin sauna Tampereella (2013), Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck (2014), Helsinki Sauna Day (2016) ja saunan terveysvaikutuksia työryhmänsä kanssa tutkinut professori, kardiologi Jari Laukkanen sekä dosentti ja saunologi Lassi A. Liikkanen. Viime vuonna palkinnon sai saunamestari Pentti Hakala.

Löylynhenki-palkinnolla palkitut vuosina 1988–2022

Kansainvälinen Saunaliitto ISA

Kansainvälinen Saunaliitto (ISA) on kansallisten ja muiden saunayhdistysten, -järjestöjen ja yksityishenkilöiden yhdistys. Se perustettiin vuonna 1958, perustajajäseninään Itävalta, Saksa, Suomi ja Japani.

ISA ja sen jäsenet pyrkivät tekemään saunan tunnetuksi ja edistämään sen käyttöä maailmanlaajuisesti kokoamalla yhteen saunatoiminnan kannattajia eri maissa.

Saunan päivää vietetään lauantaina 10. kesäkuuta

Saunan päivää vietetään jälleen lauantaina 10. kesäkuuta.

Saunan päivää on vietetty Suomen Saunaseuran aloitteesta jo vuodesta 1986. Päivä on vapaaehtoinen liputuspäivä.

Saunan päivänä useissa yleisissä saunoissa ympäri maan järjestetään erikoisohjelmaa ja tietenkin saunotaan. Tampereen Rajaportin saunalla juhlinta aloitetaan virallisella Saunarauhan julistuksella klo 15 alkaen. Juhlinta jatkuu iltamyöhään asti ja saunat ovat avoinna.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Karoliina Saarnikko
Päätoimittaja
Sauna-lehti
lehti@sauna.fi

Kuvapyynnöt:
Risto Elomaa
Kansainvälisen Saunaliiton ISA:n puheenjohtaja
risto.elomaa@kolumbus.fi

Lisätietoja Sauna Aidista:
Sauna Aid
Sauna Aid Facebookissa
Sauna Aid Instagramissa

Lue lisää saunan ja saunomisen ajankohtaisista asioista:
Kesän Sauna-lehti 2/2023 | Sauna-lehden juttuarkisto

Seuraa Sauna-lehteä:
Facebook | Instagram

Suomen Saunaseura ry
Vaskiniementie 10

Suomen Saunaseura ry on vuonna 1937 perustettu aatteellinen yhdistys. Suomen Saunaseura vaalii perinteisiä, kohteliaita saunomistapoja, joiden perustana on toisten saunarauhan kunnioittaminen. Seura vaalii saunakulttuuria ja pyrkii kehittämään suomalaista saunaa ja edistämään sitä koskevaa tutkimusta. Saunaseura jakaa tietoa suomalaisesta saunasta ja saunomisesta myös kansainvälisesti.