Viisi TähteäViisi TähteäViisi Tähteä

Tiedote: Sata vuotta laadukasta maltaan makua – Mallaskosken panimo juhlii pyöreitä vuosia Seinäjoella

Suomen merkittävimpiin pienpanimoihin kuuluva Mallaskoski viettää ensi vuonna 100-vuotisjuhliaan. Panimo perustettiin Seinäjoelle 1921. Juhlavuoteen valmistautuva pohjalaispanimo luottaa synkkyydestä syntyneisiin olutperinteisiin ja uusien käsityöoluiden voimaan.
Tehtaanjohtaja Jyri Ojaluoma. Kuva: Anikó Lehtinen.

Seinäjoella on harjoitettu oluenvalmistusta aina 1800-luvun puolivälistä saakka. Suomen itsenäistymisen aikoihin ja kieltolain ensimmäisinä vuosina panimotoiminta oli kuitenkin paikkakunnalla pysähdyksissä.

Kristiinankaupungin Toivo-panimossa oppinsa saanut Johan Wallenius aloitti virvoitusjuomien valmistuksen Seinäjoella kieltolain aikaan vuonna 1921. Walleniuksen ensimmäinen tuotantolaitos sijaitsi vanhan pesutuvan nurkassa Jerikontiellä eli nykyisessä kaupungin keskustassa, Jaakkolantien ja Vapaudentien kulmassa.

Vuonna 1928 Wallenius osti maalaiskunnan puolelta jokivarresta maapalstan, jonne hän rakennutti uuden panimon. Juomien valmistus alkoi seuraavana vuonna. Kieltolain aikaan Mallaskosken Tehtaiden tuotannossa oli vain virvoitusjuomia ja mietoja mallasjuomia. Kieltolain loputtua 1932 panimo valmisti II ja III veroluokan oluita mm. Kuohu-tuotemerkillä.

Parhaimmillaan 1950-luvulla Mallaskoski työllisti jopa 150 ihmistä. Silloiseen Seinäjoen väkilukuun suhteutettuna kyseessä oli merkittävä työllistäjä. Oluen paneminen Mallaskoskella loppui 1964 ja koko toiminta seuraavana vuonna.

Uusi panimo syntyi entisen tehtaan paikalle

Kuusi Seinäjoelta lähtöisin olevaa nuorta miestä, joiden joukossa oli nykyinen tehtaanjohtaja Jyri Ojaluoma, päättivät perustaa Mallaskosken panimon uudelleen entisen panimon paikalle 1997. Ensimmäiset vanhaa perinteistä nimeä kantaneet Kuohu-oluet valmistuivat joen rannassa vuonna 1999.

Ojaluoma on vastannut oluiden valmistuksesta Mallaskoskella jo yli 20 vuotta. Alussa hänellä oli oppi-isänä alkuperäisen panimon perustajan pojanpoika, panimoinsinööri Juhani Wallenius.

”Walleniuksen ansiosta löysimme ja saimme elvytettyä vanhan Mallaskosken Tehtaiden panimohiivan, joka on meillä jatkuvassa käytössä. Perinteet elävät näin sananmukaisesti panimolla sukupolvesta toiseen”, Ojaluoma sanoo.

Panimoa laajennettiin kolmisen vuotta sitten lisäämällä käymistilaa, mikä mahdollistaa tällä hetkellä puolen miljoonan litran vuosituotannon. Vuonna 2019 tuotantomäärä oli noin 450 000 litraa. Oluttehtaan yhteydessä toimii Mallaskosken panimoravintola, joka järjestää panimokierroksia ja elämyksellisiä olutmaistiaisia.

Synkkyydestä syntynyt – 100 vuotta laatuoluen valmistusta Seinäjoella

Mallaskoski on yksi vanhimmista yhä toiminnassa olevista käsityöpanimoista Suomessa. Tänä päivänä panimoyhtiö on osa kotimaista Momentin Group -konsernia, johon kuuluu myös ravintoloita sekä juomien maahantuonti- ja vähittäismyyntiyrityksiä Suomessa ja Baltian maissa.

Mallaskoski ammentaa inspiraationsa oluiden panemiseen pohjalaisen sielunmaiseman synkkyydestä. Mallaskoskella aurinko ei paista, elämä ei hymyile ja turha rupattelu ei kiinnosta.

Oluiden perusta on 1920-luvulta saakka valmistetuissa laadukkaissa lageroluissa ja niiden kotimaisessa viljapohjassa. Vaaleat ja tummat lagerit ovat pysyneet valikoimissa halki vuosikymmenten ja saaneet syvyyttä viime vuosien pienpanimoiden vahvasta esiinmarssista.

”Olemme ottaneet avosylin vastaan uusien oluttyylien, raaka-aineiden ja kasvavan olutharrastajien määrän tuomat haasteet. Oluidemme makukirjo kattaa tänä päivänä trendikkäät hapanoluet, harrastajien suosimat vahvasti humaloidut IPAt, tukevat tynnyrissä kypsytetyt imperial stoutit sekä vehnäoluet”, Ojaluoma luettelee.

Mielkiintoisen lisän makukirjoon tuo panimon ensimmäisen sijaintipaikan nimeä kantava Jeriko Wild Ale, joka on käytetty oluttehtaan rannasta kerätyillä aidoilla villihiivoilla.

”Veimme oluen vierrettä ämpäreissä joen rantaan ja annoimme niiden olla siellä yön yli. Astiat keräsivät ilmasta villihiivoja, joilla olut saatiin käytettyä ikivanhaan tapaan”, Ojaluoma kuvailee.

Oma lukunsa on Enkidu-sumeriolut, jonka juuret juontavat peräti 4500 vuoden taakse. Ojaluoma herätti muinaisreseptin henkiin yhteistyössä Helsingin yliopiston assyriologian professorin Simo Parpolan kanssa. Endiku valmistettiin oluen jumalattarelle Ninkasille tehdyn hymnin pohjalta.

Juhlavuoden ohjelma valmistuu kovaa vauhtia – 100-vuotisjuhlaolut suunnitteilla

Vuosi 2021 on Mallaskoskella yhtä juhlaa. Tapahtumavuosi alkaa Lakeuden Panimojuhlilla, jotka järjestetään 29.–30. tammikuuta Seinäjoen Rytmikorjaamolla. Festivaalilla saa ensi-iltansa juhlavuoden ensimmäinen olutuutuus Tiltu Oatmeal Stout.

Olut on saanut nimensä panimolla alkuvuosina töitä tehneen Tiltu-hevosen mukaan. Mallaskosken Tehtaat sai Tiltun sotasaaliina Venäjältä. Hevonen oli tärkeässä roolissa, kun panimon oluita kuljetettiin pitkin pitäjiä asiakkaille – talvella reen ja kesällä kärryjen kyydissä. Tiltu-olut on esikuvansa mukaan tumma ja rehti stout.

Juhlavuoteen sisältyy 100-vuotisjuhlaoluen valmistaminen. Olut julkistetaan ensi vuoden keväällä. Se on suunniteltu yhdessä panimomestari Juhani Walleniuksen kanssa. Oluen pohjana käytetään pohjalaista artesaanimalasta. Humalat on valittu aikakaudelle ominaisten lajikkeiden mukaan.

Varsinaisia 100-vuotisjuhlia on tarkoitus viettää ensi kesäkuun puolivälissä Mallaskosken panimolla Seinäjoella. Mahdolliset koronaviruksesta aiheuttavat rajoitukset saattavat tuoda muutoksia tapahtumavuoden suunnitelmiin ja aikatauluihin.

Jyri Ojaluoma, tehtaanjohtaja, p. 040 961 5663, jyri(at)mallaskoski.com
Sanna Kurvinen, tuotepäällikkö, p. 050 536 1773, sanna(at)mallaskoski.com

Tehtaanjohtaja Jyri Ojaluoma. Kuva: Anikó Lehtinen.
Mallaskosken Tehtaat valmistumisne jälkeen 1929. Kuva: Juhani Walleniuksen arkisto.
Mallaskoksen Tehtaat joelta nähtynä. Kuva: Juhani Walleniuksen arkisto.
Mallaskosken Tehtaiden käymishuone 1962. Kuva: Juhani Walleniuksen arkisto.
Olutkuorma lähdössä panimolta. Kuvassa Veikko Hytönen ja apumies Sauli Rantala. Kuva. Juhani Walleniuksen arkisto.