Tiedote: Suomalaiskirjailija Marko Hautalan novelli on ehdokkaana yhdysvaltalaisen Shirley Jackson Awardin saajaksi

Vuodesta 2008 saakka jaettu palkinto on nimetty kirjailija Shirley Jacksonin (1916–1965) mukaan ja se myönnetään poikkeuksellisesta saavutuksesta psykologisen jännityksen, kauhun ja synkän fantasian saralla. Hautala on ensimmäinen suomalainen Shirley Jackson Award -ehdokas.

Palkinnon saajat valitsee asiantuntijaraati, johon kuuluu ammattikirjailijoita, toimittajia, kriitikoita ja tutkijoita. Voittajat julkistetaan Shirley Jackson -palkintoseremoniassa Readercon 31 -tapahtumassa 13.–15.8.2021, joka pidetään tänä vuonna verkkotapahtumana.

Hautalan novelli ilmestyi englanniksi The Valancourt Book of World Horror Stories -kokoelmassa (Valancourt Books 2020). Alun perin tarina ilmestyi Valkoiset varpaat -novellikokoelmassa (Haamu Kustannus 2016).

Siitä on tehty myös sarjakuvaversio sekä suomeksi että englanniksi, kuvittajana sarjakuvataiteilija Broci. Marko Hautalan Pale Toes -novellin on kääntänyt englanniksi Sanna Terho.

Vaasalainen Marko Hautala on Suomen kansainvälisesti tunnetuin kauhukirjailija. Hänen teoksiaan on käännetty seitsemälle kielelle, muun muassa englanniksi, saksaksi, italiaksi ja tsekiksi. Hän on myös kansainvälisen Horror Writers Associationin ensimmäinen suomalainen täysjäsen.

Marko Hautalan pääjulkaisija Suomessa on Tammi ja hänen kansainvälisenä kirjallisuusagenttina toimii Ferly.

Lisätietoja:

Marko Hautala, puh. +358 40 510 0649, marko.hautala@gmail.com

Kustannusjohtaja Outi Mäkinen, puh. +358 40 834 4404, outi.makinen@tammi.fi

Marko Hautala, kuva (c) Veikko Somerpuro

Tammi julkaisee kirjan ja levyllisen uutta lastenmusiikkia – Muumiperhe laulaa, OHOI! on tuleva klassikko, joka vie merellisiin tunnelmiin10.5.2021 13:54:36 EEST | Tiedote

Tammi julkaisee kirjana ja digiäänitteenä uutta, odotettua lastenmusiikkia. Maanantaina 10.5.2021 ilmestyvä Muumiperhe laulaa, OHOI! on Hannele Huovin sanoittama ja Soili Perkiön säveltämä 17 uuden muumilaulun kokonaisuus, joka julkaistaan huippuartistien esittämänä kaikilla keskeisimmillä jakelualustoilla. Kirja sisältää laulujen sanat, nuotit ja laululeikkivinkkejä. Kirjan kuvituksen ovat luoneet Riina ja Sami Kaarla.

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.