Tiedote: Suuret Oluet – Pienet Panimot kokosi Helsinkiin yli 20 000 kävijää – Olutfestivaali Lahdessa ensi viikonloppuna

Helsingin Rautatientorilla järjestetty kymmenpäiväinen Suuret Oluet – Pienet Panimot -oluttapahtuma kokosi yhteen runsaat 20 000 pienpanimojuomien ystävää. Tapahtuman turvallisuusjärjestelyt onnistuivat hyvin. Olutfestivaali järjestetään Lahden Satamatorilla tulevana viikonloppuna 6.–8. elokuuta.
Pekka Kääriäinen (oik.) on tyytyväinen Helsingin SOPP:in järjestelyihin ja toteutuneeseen myyntiin. Kuva: Heikki Kähkönen / Viisi Tähteä.

Helsingin Rautatientorilla järjestetty Suuret Oluet – Pienet Panimot (SOPP) onnistui erinomaisesti. Suomen suurin pop up -olutterassi toteutettiin kahdessa jaksossa 21.–25.7. ja 28.7.–1.8. Tapahtuma järjestettiin aiempia vuosia pienempänä, mutta silti SOPP keräsi yhteen yli 20 000 oluiden ja muiden pienpanimojuomien ystävää.

”Jonoja syntyi luonnollisesti, mutta pöydissä oli hyvin tilaa. Tunnelma oli rento ja hilpeä, kuten oluttapahtumaan kuuluukin”, SOPP:in järjestäjä Pekka Kääriäinen kiittelee.

SOPP:issa oli kymmenkunta pienpanimoa kerrallaan esittelemässä ja myymässä tuotteitaan. Välipäivinä panimot vaihtuvat uusiin. Tarjolla oli myös alkoholittomia juomia sekä monipuolista kotimaista ruokaa.

Koronapandemia on iskenyt juoma- ja ravintola-alaan ankaralla kädellä. SOPP tarjosi joukolle kotimaisia pieniä yrityksiä mahdollisuuden maistattaa ja myydä tuotteitaan mahdollisimman lähellä asiakkaitaan.

”Saamamme palautteen perusteella onnistuimme siinä erinomaisesti, sillä kauppa kävi hyvin ja asiakkaat olivat tyytyväisiä. Pienpanimo-olut on iloinen ja sosiaalinen voimatekijä, joka kokoaa ihmisiä yhteen. Olut on oleellinen osa suomalaisten kesänviettoa”, Kääriäinen kertoo.

Olutkaravaani siirtyy Lahteen, Turkuun, Ouluun ja Tampereelle

Suuret Oluet -Pienet Panimot -oluttapahtumien järjestelyistä vastaa 35-vuotisjuhliaan viettävä hämeenlinnalainen Lammin Sahti Oy. Perheyrityksen perustaja Pekka Kääriäinen kertoo, että juhlavuosi menee työn merkeissä. SOPP-festivaali järjestetään loppukesän ja alkavan syksyn aikana vielä neljässä kaupungissa eri puolilla maata

”Suuret Oluet -Pienet Panimot sai alkunsa lähes 20 vuotta sitten Lahden satamasta, jossa avaamme tapahtuman jo alkavalla viikolla eli tulevana torstaina 6. elokuuta. SOPP Lahti on kolmipäiväinen eli tapahtumapäivät ovat torstai, perjantai ja lauantai. Sen jälkeen suuntaamme vielä Turkuun, Ouluun ja Tampereelle”, Kääriäinen sanoo.

Lahdessa SOPP piti järjestää heinäkuun alussa, mutta koronarajoitusten vuoksi se siirtyi elokuun alkuun. Festivaalille ennakkoon ostetut liput kelpaavat sellaisenaan lippua vastaavana viikonpäivänä.

Lahden SOPP:ssa on mukana kolmetoista panimoa. Alueelle on vapaa pääsy klo 18:aan asti. Sen jälkeen saapuvilta peritään 12 euron sisäänpääsymaksu, joka sisältää tapahtumalasin. Pöytiä voi varata ennakkoon Tiketin kautta.

Ikäraja tapahtumaan on 18 vuotta. Mikäli viranomaiset muuttavat määräyksiään, SOPP elää niiden mukaisesti.

”Suosittelemme pöytävarauksen tekemistä. Ennakkovarauksella voi varmistaa sisäänpääsyn ohella seurueelle oman pöydän alueen parhaimmalta paikalta ja narikkapalvelut. Lisävinkkejä ja -ohjeita kannattaa lukea verkkosivuiltamme suuretoluet.fi”, Kääriäinen perustelee.

SOPP-kiertueen loppukesän paikkakunnat ja tapahtumapäivät

Lahti, satama, torstai–lauantai 6.–8.8.

Turku, Mannerheiminpuisto (Mikaelinpuisto), torstai–lauantai 13.–15.8

Oulu, kauppatori, torstai–lauantai 27.–29.8

Tampere, Ratinanniemen festivaalipuisto torstai–lauantai 10.–12.9.

Lahdessa 6.–8.8. mukana olevat panimot

Bryggeri Helsinki, Helsinki, www.bryggeri.fi

Hollolan Hirvi, Hollola, www.hollolanhirvi.fi

Honkavuori, Joensuu,  www.honkavuori.fi

Kanavan Panimo, Vääksy, www.kanavanpanimo.fi

Kiiski, Mäntsälä, www.panimokiiski.fi

Lammin Sahti, Hämeenlinna, www.sahti.fi

Maku Brewing, Tuusula, www.makubrewing.com

Nilkko Brewing, Mäntyharju, www.nilkko.fi

Olutpaja, Pälkäne, www.olutpaja.fi

Stallhagen, Gotby, Ahvenanmaa, www.stallhagen.com

Takatalo & Tompuri Brewery, Virolahti, www.takatalotompuri.com

Teerenpeli Panimo & Tislaamo Oy, Lahti, www.teerenpeli.com

Waahto Brewery, Savonlinna, www.waahtobrewery.fi

Suuret Oluet – Pienet Panimot
Pekka Kääriäinen
tapahtuman johtaja
pekka.kaariainen@sahti.fi

SOPP_oluttapahtuma kokosi Rautatientorille 20 000 oluenystävää. Kuva: Heikki Kähkönen / Viisi Tähteä.
Suuret Oluet - Pienet Panimot -oluttapahtuma järjestetään Lahden satamassa tulevana viikoloppuna 6.-8.8. Kuva: Heikki Kähkönen / Viisi Tähteä.

Viisi Tähteä (viisitahtea.com) on Suomen johtava horeca-alojen sekä ruoan, juoman ja elämystalouden verkkomedia, joka tarjoaa myös tapahtumiin ja matkailuun liittyviä sisältöjä ja palveluja. Viisi Tähteä tavoittaa kohdennetusti alan edelläkävijät, mielipidevaikuttajat ja päättäjät uskottavalla sisällöllä. Viiden Tähden Suomen 50 Parasta Ravintolaa on maan arvostetuin ravintolalistaus, jonka julistaminen on aina valtakunnallinen merkkitapaus.