Tiedote: Taysin lihastautien tutkimuskeskuksen laboratoriodiagnostiikka siirtyy Fimlabille 1.1.2019 alkaen

Tampereen yliopistollisen sairaalan lihastautien tutkimuskeskus on valtakunnallinen lihastautien erikoispoliklinikka (Tampere Neuromuscular Center), joka toimii osana laajempaa eurooppalaista ERN-osaamisverkostoa (EURO-NMD).  Keskukseen kuuluvat DNA- ja lihaspatologian erikoislaboratoriot ovat tähän asti toimineet Tampereen yliopiston alaisuudessa, mutta marraskuussa allekirjoitetulla sopimuksella on päätetty siirtää kyseiset laboratoriotoiminnot Fimlab laboratoriot Oy:lle vuoden 2019 alusta alkaen. Toiminta jatkuu keskeytyksettä vuodenvaihteen jälkeen.

- Fimlab akkreditoituna ja korkealaatuisena laboratoriodiagnostiikkaan keskittyvänä yrityksenä antaa hyvän toimintaympäristön lihastautien diagnostiikkaan liittyvien tutkimusten ylläpidolle ja kehittämiselle osana ERN-keskuksen toimintaa, sanovat kyseisestä toiminnasta vastaava dosentti Johanna Palmio ja professori Bjarne Udd.

Toiminnot yhdistämällä saadaan keskitettyä toiminnan vaatimaa osaamista ja resursseja yhteen paikkaan, toiminnalle optimoituun toimintaympäristöön. Tämä nähdään selkeänä hyötynä lihastautien tutkimukselle.

Kansainväliseen osaamisverkostoon kuuluvan lihastautien tutkimuskeskuksen laboratoriotoiminnot antavat merkittävän lisän Fimlabin genetiikan ja molekyylipatologian tutkimusvalikoimaan.

- Fimlabiin siirtyvä erikoisosaaminen antaa tärkeän sykäyksen Fimlabin genetiikan jatkokehitykselle alan osaamiskeskuksena, sanoo Fimlabin erikoisalajohtaja Mauri Keinänen.

Fimlabin ja yliopiston välinen yhteistyö säilyy kiinteänä diagnostiikan kehittämiseen liittyvissä hankkeissa.

Johanna Palmio, johtaja
Lihastautien tutkimuskeskus, Tampereen yliopistollinen sairaala
040 742 8844, johanna.palmio@tuni.fi

Mauri Keinänen, erikoisalajohtaja