Tiedote: Tommi Kinnuselle Minna Canth -palkinto

Neljättä kertaa jaettu Minna Canth -palkinto on myönnetty kirjailija Tommi Kinnuselle. Suomen Messusäätiön rahoittama palkinto on suuruudeltaan 5 000 euroa. Rahapalkinnon lisäksi palkintoon kuuluu Kalevala Koru Oy:n lahjoittama Elämän roihu -koru.

Palkintoraadin perusteluissa sanotaan:

”Tommi Kinnunen on Minna Canthin tavoin taitava kirjailija ja monipuolinen kirjoittaja. Hänen tähänastista tuotantoaan leimaa rikkaan kielen lisäksi äänen antaminen vaiennettujen kertomuksille. Kolumneissaan hän käsittelee usein koulun arkea, jonka hän äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana hyvin tuntee. Hän tekee havaintoja tarkasti ja tuo esiin ratkaisuehdotuksia opettajien työn haasteisiin. Kinnunen on aktiivinen keskustelija myös sosiaalisessa mediassa. Vaikka Kinnusen romaanit kertovat Suomesta ja liittyvät Suomen historiaan, niiden henkilöhahmot puhuttelevat lukijoita kansallisuusrajoista välittämättä. Teoksia on tähän mennessä käännetty yli 20 kielelle. Tommi Kinnusen tähänastinen kirjallinen tuotanto antaa odottaa vielä lisää merkittäviä kaunokirjallisia teoksia ja teräviä, ajatuksia herättäviä kolumneja.”

Minna Canth -palkinnon palkintoraatiin kuuluu edustajia eri järjestöistä: Mannerheimin Lastensuojeluliitosta, Minna Canthin seurasta, Suomen Journalistiliitosta, Suomen Kirjailijaliitosta, MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä, Äidinkielen opettajain liitosta ja Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:stä (SUNKLO).

Minna Canthin seura on kulttuurista kiinnostuneiden, yhteiskunnallisten vaikuttajien ja luovien henkilöiden yhdistys. Seura perustettiin Helsingissä vuonna 1946. Se vaalii Canthin perintöä tuomalla esiin hänen työtään kirjallisella kentällä sekä yhteiskuntaelämän eri alueilla.

Haastattelupyynnöt:
WSOY, viestintäpäällikkö Tuuli Leppänen, tuuli.leppanen@wsoy.fi, puh. 040 5646 734

Tommi Kinnunen, kuva (c) Joonas Brandt

Tiedote: WSOY julkaisee Jenni Haukion kirjan keväällä 202316.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Teoksessa Jenni Haukio kertoo työstään tasavallan presidentin puolisona kymmenen vuoden ajalta. Hän kirjoittaa teoksessaan kohtaamistaan ihmisistä, presidentin puolison roolista sekä niistä teemoista, joiden puolesta hän on puhunut ja joiden hyväksi työskennellyt. Keskeisinä sisällöllisinä aihealueina teoksessa nousevat esille muun muassa kirjallisuus, lasten ja nuorten hyvinvointi, luonto- ja ympäristökysymykset, kansallisen kulttuuriperinnön vaaliminen sekä veteraanisukupolven työn kunnioittaminen. Teos ilmestyy 26.4.

Tiedote: Kirsi Kunnas -runopalkinto 2022 myönnetään postuumisti Jukka Itkoselle30.5.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

WSOY:n ja WSOY:n kirjallisuussäätiön Kirsi Kunnas -palkinto myönnetään tänä vuonna postuumisti kirjailija–runoilija Jukka Itkoselle (1951–2021) tämän ansioista lastenrunokulttuurin hyväksi. 10 000 euron suuruinen palkinto ohjataan Valveen sanataidekoululle lastenrunoutta, sen tekemistä ja kokemista tukevaan toimintaan. Maamme rakastetuimpiin kuuluva kirjailija, akateemikko Kirsi Kunnas menehtyi viime syksynä 96-vuotiaana. Hänen muistonsa ja lähtemätön jälkensä kirjallisuuteen vaikutti erityisellä tavalla nyt kolmatta kertaa jaettavan Kirsi Kunnas -runopalkinnon myöntämiseen. Tänä vuonna WSOY:n ja WSOY:n kirjallisuussäätiön nimeämä raati kohdisti huomion sinne, missä Kunnaksen vaikutus on ollut voimakkain ja missä kielen ja kirjakulttuurin tulevaisuus kytee: lastenrunouteen. Palkinnon saajaksi valittiin Jukka Itkonen, jonka runsas ja monilajinen tuotanto on kannatellut ja uudistanut Suomen lastenrunokulttuuria vuodesta 1974. Kirsi Kunnas -palkinnon avulla raati halusi nostaa esiin Itkos

Ruotsin suosituimmat hiiret vipeltävät vauhdilla Suomeen: kolme Musse ja Helium -lastenromaania ilmestyy kuluvana vuonna17.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Ruotsissa kirjailija–lauluntekijä Camilla Brinckin Musse ja Helium -kirjoja on myyty yli miljoona kappaletta, ja hiiret ovat nousseet valtavaksi ilmiöksi eri-ikäisten lasten keskuudessa. WSOY julkaisee kuluvan vuoden aikana suomeksi sarjan kolme ensimmäistä kuvitettua lastenromaania. Avausosa ilmestyy 19.5. Kuuden vuoden aikana hiirisisarukset Musse ja Helium ovat nousseet valtavaan menestykseen länsinaapurissamme. Kirjailija Camilla Brinck on onnistunut luomaan jännityksen- ja huumorintäyteisen fantasiamaailman, joka kolahtaa niin leikki-ikäisiin, kouluikäisiin kuin lapsille lukeviin aikuisiin. Ennen täysipäiväiseksi kirjailijaksi ryhtymistä hän teki yli 15-vuotisen uran laulajana ja lauluntekijänä. ”Minulla on lukihäiriö, joten koen tärkeäksi kirjoittaa mukaansatempaavia ja helposti seurattavia tarinoita”, Brinck kertoo. ”Saan joka päivä palautetta lukijoilta viesteinä, kirjeinä ja piirustuksina, ja hienointa on kuulla, miten kirjat ovat innostaneet lukemaan itse ja yhdessä.” Nyt sat