Tiedote: Tommi Kinnusen menestysromaanista elokuva ja näytelmä

Helsingin Kaupunginteatteri ja Tuffi Films ovat hankkineet teatteri- ja elokuvaoikeudet Tommi Kinnusen romaaniin Ei kertonut katuvansa (WSOY 2020). Lukija-Finlandialla palkittu romaani kuvaa viiden naisen kotimatkaa pohjoisnorjalaiselta vankileiriltä poltetun Lapin läpi. Tommi Kinnusen teatteri- ja elokuvaoikeuksia edustaa Agency North Oy:n Markus Pyhältö.

”Uusien merkittävien romaanien sovittaminen näyttämölle on yksi hyvä keino löytää teatteriyleisölle kiinnostavia kotimaisia kantaesityksiä. Kinnusen romaanin sovittaa näyttämölle Susanna Airaksinen, joka tunnetaan uuden sukupolven näkemyksellisenä teatterintekijänä. Airaksisen vahva sovitus ja ohjaus Rosa Liksomin romaanista Everstinna vakuutti katsojat Helsingin Kaupunginteatterissa viime vuonna”, sanoo teatterinjohtaja Kari Arffman.

"On aika antaa ääni tälle osalle maailmanhistoriaa, jonka äärellä on ollut helpointa vaieta. Vahvan romaanin ja näkemyksellisten elokuvantekijöiden, kuten käsikirjoittaja Jan Forsströmin ja käsikirjoittaja-ohjaaja Selma Vilhusen, voimalla meillä on kaikki mahdollisuudet tuoda suurelokuvagenreen aivan uudenlainen näkökulma", sanovat elokuvan tuottajat Elli Toivoniemi ja Venla Hellstedt.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Selma Vilhunen jatkaa: "Kinnusen romaani on samanaikaisesti sekä syvästi inhimillinen, että armottoman kirkas. Se kuvaa maailmaa, jossa ihmisellä ja erityisesti naisella on hyvin kapea tila elää ja toteutua omana itsenään. Kertomuksen naisilta on riistetty jotain sellaista, mikä auttaa syvänkin trauman kokeneita selviytymään: oikeus yhteisöön ja oikeus omaan tarinaan. Tunnen kiitollisuutta saadessani nyt antaa elokuvan muodon tälle komealle tarinalle toisenlaisesta sodasta."

”Romaanin taustatyötä tehdessäni huomasin, miten vähän tallennettua tietoa löytyy saksalaisten mukaan lähteneistä suomalaisista naisista. Sotilaiden turvana ovat tänäkin päivänä asevelikillat ja muistoyhdistykset, mutta naiset joutuivat kantamaan sodan seuraukset yksin. Minusta on tärkeää kertoa niiden ihmisten tarinoita, joita ei ole aiemmin kuultu eikä kelpuutettu mukaan historiankirjoihin. Siksi olen iloinen, että juuri nämä naisten vaietut sotatarinat kuuluvat pian teatterin lavalla ja valkokankaalla,” kertoo kirjailija Tommi Kinnunen.

Tommi Kinnusen (s. 1973) romaanit antavat äänen niille, joiden kertomuksista on vaiettu. Kinnunen nousi esikoisromaanillaan Neljäntienristeys mestarillisten kertojien joukkoon ja sitä seuranneet Lopotti ja Pintti ovat olleet myös arvostelu- ja myyntimenestyksiä sekä Suomessa että muualla. Elokuussa ilmestyneen Ei kertonut katuvansa käännösoikeudet on myyty jo Norjaan, Liettuaan, Viroon, Tanskaan ja Latviaan. Tommi Kinnunen työskentelee äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana. Vapaa-ajallaan hän remontoi vanhoja rakennuksia.

WSOY, kustantaja Anna-Riikka Carlson, anna-riikka.carlson@wsoy.fi, puh. 040 778 1149

Kirjailijan haastattelupyynnöt:
WSOY, viestintäpäällikkö Tuuli Leppänen, tuuli.leppanen@wsoy.fi, puh. 040 564 6734

Lehdistökappaleet: tiedotus@wsoy.fi

Helsingin Kaupunginteatteri on Suomen suurin ja monipuolisin ammattiteatteri, joka haluaa tarjota yleisölle unohtumattomia elämyksiä ja merkityksellisiä tarinoita kaikilla viidellä näyttämöllään. Vuosittain ohjelmistossa on yli 30 eri tuotantoa, ensi-iltoja on yli 20 ja esityksiä noin 1000.

Tuffi Films on Elli Toivoniemen, Venla Hellstedtin, Kirsikka Saaren, Jenni Toivoniemen ja Selma Vilhusen omistama, vuonna 2010 perustettu tuotantoyhtiö. Tuffi Filmsin elokuvat ovat keränneet katsojia ja saaneet tunnustusta meillä ja maailmalla, esimerkiksi Oscar-ehdokkuudella (Pitääkö mun kaikki hoitaa?, 2012) ja merkittävillä kansainvälisillä festivaaleilla muun muassa Sundancessa, Berlinalessa ja Torontossa.

Tommi Kinnunen, Ei kertonut katuvansa, kansikuva
Tommi Kinnunen (c) Joonas Brandt

Tiedote: WSOY:n syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 09:21:47 EEST | Tiedote

Kotimainen kaunokirjallisuus Palkitun runoilijan ja kirjailijan Johanna Venhon Syyskirja on romaani Tove Janssonista. Teoksessa avataan taiteelle eletty elämä, sen kapina, lohtu, seikkailu ja ilkikurinen nauru. Kansainvälistä mainetta niittäneen Miki Liukkosen Elämä: esipuhe on hulvattoman hauska ja antelias romaani, joka tuo lukijan eteen todennäköisiä mahdottomuuksia ja pahaenteisiä todennäköisyyksiä. Syksyllä 40-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävän Anja Snellmanin Kaikki minun isäni on romaani isästä, isättömyydestä, rakastumisen helppoudesta ja rakastamisen vaikeudesta. Suomen luetuimman kirjailijan Ilkka Remeksen Lohikäärmeen isku on jälleen polttavan ajankohtainen trilleri, jossa Suomen valtiojohto joutuu lopulta valitsemaan isänmaan ja oman henkensä välillä. Tuomas Kyrön Vasara ja käytettyjä nauloja, Mielensäpahoittaja iskee suoraan remontti-, kotoilu- ja mökkeilybuumiin! Kira Poutasen Surun kartta on kirkkaasti soiva romaani sukupolvelta toiselle siirtyvistä muistoista ja haavoi