Tiedote: WSOY kunnioittaa kirjallisuuden jättiläisiään: Philip Rothin ja Tom Wolfen pääteoksista uusintapainokset

WSOY julkaisee uusintapainokset toukokuussa 2018 kuolleiden amerikkalaisten klassikkokirjailijoiden teoksista.

Kirjallisuuden kentällä kilpakumppaneinakin tunnetut Philip Roth ja Tom Wolfe laittoivat kirjallisuuden sääntöjä uusiksi ja analysoivat säälimättömästi nimenomaan amerikkalaista elämäntapaa.

Philip Rothin Pulitzer-palkinnon saanut Amerikkalainen pastoraali on yksi USA:n modernin kirjallisuuden kulmakivistä. Se julkaistiin ensi kertaa vuonna 1997, Suomessa vuonna 2000. Uuteen laitokseen kirjoittaa alkusanat Helsingin Sanomien toimittaja Jukka Petäjä.

Journalisti-kirjailija Tom Wolfen Turhuuksien rovio julkaistiin vuonna 1987, Suomessa 1989. Journalismin uudistajanakin tunnetun Wolfen romaani kertoo New Yorkista 1980-luvulla, rahan ja vallan väärinkäytöstä. Uuteen laitokseen alkusanat kirjoittaa tietokirjailija ja Helsingin Sanomien toimittaja Vesa Sirén.

”Tämä on meidän tapamme kunnioittaa edesmenneitä kirjallisuuden mestareita. Rothin ja Wolfen avainteokset ansaitsevat arvoisensa uudet laitokset, ja toivon mukaan tätä kautta ne löytävät myös lukijat, jotka eivät ennestään tunne näiden kirjailijoiden tuotantoa”, kertoo Leena Balme, WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö.

”Kirjailijan lähes 60 vuotta kestänyt ura on poikkeuksellinen, koska siihen ei mahdu yhtään välityöltä maistuvaa teosta tai likilaskuista kirjaa. Moni kirjailija olisi paistatellut vuosikausia maineen parrasvaloissa, jos olisi saanut omiin nimiinsä edes yhden teoksen hänen yli 30 kirjaa käsittävästä tuotannostaan. (--) Nyt tähti on sammunut, mutta kirjat loistavat pitkään. ” Jukka Petäjä, Helsingin Sanomat 24.5.2018

”Wolfe toi 1960-luvulla kaunokirjallisuuden kerrontakeinot journalismin valtavirtaan. (--) Suuri romaani New Yorkin valtavista sosiaalisista muutoksista saatiin vasta, kun Wolfe itse teki Turhuuksien rovion.

Wolfen omahyväisyys oli kestämätöntä, mutta hän oli tarpeeksi oikeassa: Turhuuksien roviosta tuli juppiajan ja 1980-luvun New Yorkin kuvauksen ehkä ikonisin teos. ” Vesa Sirén, Helsingin Sanomat 24.5.2018

Leena Balme, leena.balme@wsoy.fi

Arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@wsoy.fi

Tiedote: Aki Hintsa – Voittamisen anatomia -kirjaa on myyty yli 100 000 kappaletta22.1.2019 08:00:00 EETTiedote