Tiedote: WSOY lahjoitti 12 klassikkoa -sarjan presidenttiparille

WSOY julkaisi Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2017 kaksitoista klassikkoteosta juhlapainoksina, joiden kannet suunnitteli joukko maamme keskeisiä nykytaiteilijoita. Lukijat saivat äänestää suosikkinsa 12 klassikoksi. Kesän ja syksyn 2016 aikana järjestetty äänestys keräsi 48 000 ääntä. Jokaista teosta painettiin 2000 kpl, ja ne numeroitiin käsin. WSOY lahjoitti numerolla 1varustetun klassikkosarjan tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja rouva Jenni Haukiolle.

”Kollektiivinen identiteettimme on erottamattomasti kytköksissä kieleen ja kirjallisuuteen. 12 klassikkoa -sarjan juhlapainokset tuovat rakastetut teokset esille tuorein, nykytaiteesta ammentavin kansikuvituksin, itsenäisyytemme merkkivuotta kunnioittaen. Samalla sarja tuo klassikot myös lähemmäs uusia lukijasukupolvia, vahvistaen ja avartaen ymmärrystämme suomalaisuudesta”, Jenni Haukio toteaa.

Sarjaan kuuluvat teokset Tove Janssonin Kesäkirja, Juhani Ahon Rautatie, Arto Paasilinnan Jäniksen vuosi, Minna Canthin Työmiehen vaimo, Edith Södergranin Runoja, Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja, Veikko Huovisen Havukka-ahon ajattelija, Sofi Oksasen Puhdistus, Väinö Linnan Tuntematon sotilas, Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla 1–3, Tove Janssonin Muumipappa ja meri ja Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen

Ainutlaatuinen kirjallisuutta ja nykytaidetta yhdistävä hanke ja näyttely huipentuivat WSOY:n ja Helsinki Contemporaryn järjestämään, nykytaiteilijoiden klassikkokirjojen kansia varten toteuttamien upeiden taideteosten huutokauppaan. Lisäksi huudettavana oli yksi täydellinen, käsin numeroitu 12 klassikkoa -kirjasarja. Huutokaupan tuotto, 50 000 euroa lahjoitettiin taiteilijoiden valitsemiin kohteisiin. Kohteita olivat muun muassa Amnestyn Joku raja! -kampanja, Helsinki Missio, Naisten Linja, Pelastusarmeija, Pelastakaa lapset ry, Punainen Risti ja Suomen Luonnonsuojeluliitto.

WSOY, kustantaja Anna-Riikka Carlson, puh. +358 40 778 1149,
anna-riikka.carlson@wsoy.fi