Tiedote: WSOY on lahjoittanut historiallisen lehtileikeaineistonsa Kansallisarkistolle

WSOY on 140-vuotisen historiansa aikana koonnut arkistoonsa kaikki kirjailijoitaan ja näiden teoksia käsittelevät kirjoitukset. Lehtileikearkisto pitää sisällään myös kirjallisuuspalkintoja, kirja-alaa ja kustantamoa käsitteleviä artikkeleita. Aineisto on laajuudeltaan yli 80 hyllymetriä

Kevään 2019 aikana jo Wernerin helmet -projektissa mukana olleet Jenni Halmetoja ja Jade Saljas ovat valmistelleet lehtileikeaineiston luovutuskuntoon. Aineisto luovutettiin perjantaina 31.5. osaksi WSOY:n arkistokokonaisuutta. WSOY:n aiemmin luovutetut aineistot pitävät sisällään muun muassa alkuperäiskuvituksia, kirjailijakirjeenvaihtoa ja hallinnollisia pöytäkirjoja.

Lehtileikearkisto tulee olemaan vapaasti käytettävissä sen jälkeen, kun se on luetteloitu ja kuvailtu Kansallisarkiston tietokantaan. Leikearkisto muodostaa merkittävän lisäyksen WSOY:n aiempiin arkistokokonaisuuksiin ja tarjoaa käyttäjille kätevän väylän päästä tietoihin käsiksi.

Lehtileikeaineiston lisäksi WSOY on lahjoittanut Kansalliskirjastolle 4.6. pääjohtaja Yrjö A. Jäntin kirjakokoelman (noin 40 hyllymetriä), joka käsittää vanhaa kirjallisuutta sekä kirjapaino- ja kustannusalaan liittyvää kirjallisuutta eri maista.

Werner Söderström Osakeyhtiö, kustantaja Anna-Riikka Carlson,
anna-riikka.carlson@wsoy.fi, puh. 040 778 1194

Kansallisarkisto, ylitarkastajaKenth Sjöblom, kenth.sjoblom@arkisto.fi, puh. 050 433 7348

Leena Balme WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustantajaksi1.4.2019 09:00:00 EESTTiedote