Tiedote: WSOY:n kirjoituskilpailu Taajuus Z etsii uusia ääniä nuortenkirjallisuuteen

Löytääkö tämän päivän nuori itsensä nuortenkirjojen henkilögalleriasta? WSOY kaipaa nuortenromaanivalikoimaan lisää monimuotoisuutta ja uudenlaista samaistumispintaa. Taajuus Z -kirjoituskilpailussa etsitään niitä ääniä, joita emme kohtaa vielä tarpeeksi kirjallisuudessa tai valtamediassa.

”Toivomme, että kilpailu nostaa esiin hyvän tarinan, joka avaa uuden ja ajankohtaisen näkökulman tämän päivän nuoruuteen. Suomi on monimuotoinen yhteiskunta, ja siksi kaipaamme yhä enemmän tarinoita esimerkiksi erilaisista kulttuuritaustoista tulevista ja erilaisia sukupuoli-identiteettejä edustavista nuorista. Toivottavasti kilpailu nostaa esiin myös näkökulmia, joita emme ole vielä edes osanneet etsiä”, sanoo raadin puheenjohtaja, WSOY:n lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustantaja Ulla Huopaniemi-Sirén.

Kilpailuun osallistutaan ennen julkaisemattomalla suomenkielisellä romaanikäsikirjoituksella.
Valmiin käsikirjoituksen mukaan tulee liittää myös korkeintaan kahden liuskan mittainen synopsis. Käsikirjoituksen tyylilaji on vapaa. Kilpailuun voivat osallistua sekä uudet että jo julkaisseet tekijät.

Kilpailun voittaja saa 5000 euron rahapalkinnon sekä kustannussopimuksen. Palkintosumman lahjoittaa WSOY:n kirjallisuussäätiö. Kilpailutekstit tulee toimittaa 31.12.2020 mennessä joko sähköisesti osoitteeseen taajuusz@wsoy.fi tai postitse osoitteeseen PL 1259, 00101 Helsinki. Viestin osoitekenttään tai kuoreen on lisättävä merkintä ”Taajuus Z -kirjoituskilpailu”.

Kirjoituskilpailun raadin muodostavat käsikirjoittaja Anna Brotkin, kirjailija Riina Mattila, näyttelijä, kirjoittaja Jani Toivola ja kustantamon edustajana kustantaja Ulla Huopaniemi-Sirén.

Lisätietoja osoitteesta www.wsoy.fi/taajuusz

LISÄTIEDOT: