Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

Asialistalla tiivis yhteenveto, kommentit vaikutuksista eri kotieläinsektoreille ja myös yrittäjien omaan hyvinvointiin.

Ohjelma 25.2. klo 9.00-10.30

9.00
Tilaisuuden avaus, tuotantoeläinten rooli Suomen ja maailman ruokahuollossa
Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja

9.10
MTK:n näkemykset valmistelussa olevasta eläinten hyvinvointilaista.
- Leena Suojala, asiantuntija, eläinlääkäri

9.20
Suomalainen lihantuotanto
Mari Lukkariniemi, liha-asiantuntija

9.30
Suomalainen maidontuotanto
Marjukka Mattio, maitoasiamies

9.40
Kommenttipuheenvuoro: luomu
Johanna Andersson, luomuasiantuntija

9.45
Kommenttipuheenvuoro: ruuantuottajan hyvinvointi on perusta eläinten hyvinvoinnille
Maire Lumiaho, lakimies, hyvinvointivaliokunnan sihteeri

9.50
Kommenttipuheenvuoro: FIFUR / Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry
Johanna Korpela, asiantuntijaeläinlääkäri

9.55
Kommenttipuheenvuoro: Suomen Hippos ry
- Martti Tala, asiantuntijaeläinlääkäri

10.00
Aikaa kysymyksille

10.30
Tilaisuuden päätös.

Tervetuloa seuraamaan tilaisuutta etäyhteydellä Teamsissa!

Ilmoittauminen Lyytin kautta täällä: https://www.lyyti.fi/reg/ehl_uudistuu

Lisätietoja tilaisuudesta:
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, klaus.hartikainen@mtk.fi, 0401692060
Kaija Stormbom, viestinnän suunnittelija, kaija.stormbom@mtk.fi, 0408489559

What do you want to do ?
New mailCopy

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.