Tiesitkö, että myös hiuslakka, kynsilakka ja hajuvesi ovat jätteinä vaarallisia ympäristölle?

HSY:n teettämän tuoreen kyselyn mukaan pääkaupunkiseudun asukkailla on osittain puutteellisia tietoja kodin kemikaaleista ja ympäristön kemikalisoitumisesta. Noin 40 prosenttia kyselyyn vastanneista pääkaupunkiseudun asukkaista laittaa haitallisia kemikaaleja sekajätteeseen. Useampi kuin joka kymmenes huuhtelee kemikaaleja virheellisesti viemäriin.

Monet kosmetiikkatuotteet kuten hius- ja kynsilakat kuuluvat vaarallisen jätteen keräykseen.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY teetti syyskuussa kyselyn haitallisten kemikaalien käytöstä pääkaupunkiseudun kotitalouksissa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin asukkaat tunnistavat haitalliset kemikaalit ja osataanko niitä lajitella oikein. Sekajätteisiin laitettuina kemikaalit ovat vaaraksi jätteiden käsittelijöille ja jätevoimalan toiminnalle, viemäriin kaadettuna haitallisia aineita puolestaan voi päätyä Itämereen.

Tulosten mukaan asukkaiden tiedoissa ja taidoissa löytyy parannettavaa. Vastauksista tuli ilmi, että erityisesti naisten käyttämiä haitallisia kemikaaleja tunnettiin kohtuullisen huonosti: hajuveden tunnisti vaaralliseksi jätteeksi vain 37 prosenttia vastaajista, kynsilakan 65 ja hiuslakan 67 prosenttia. Desinfiointiainetta sisältävät kemikaalit tunnisti haitallisiksi vain puolet vastaajista.

Parhaiten vaarallisiksi jätteiksi tunnistetaan jäteöljyt, liuotinaineet, maalit, liimat, lakat sekä lääkkeet.

Omilla valinnoilla voi vaikuttaa ympäristön tilaan

Suurin osa kyselyyn vastanneista tiedosti oman roolinsa kemikaalien käyttäjinä. Noin 70 prosenttia vastaajista arvioi pystyvänsä vaikuttamaan omilla arjen valinnoillaan Itämeren kemikaalikuormitukseen. Kuitenkin alle 50 prosenttia vastaajista ilmoittaa pääsääntöisesti vievänsä tarpeettomat tai vanhentuneet kodin haitalliset kemikaalit vaarallisen jätteen keräykseen.

- Jokainen voi vaikuttaa esimerkiksi välttämällä turhaa kemikaalien käyttöä, lajittelemalla ja kierrättämällä jätteensä oikein sekä valitsemalla ympäristömerkittyjä tuotteita, vesihuollon ryhmäpäällikkö Paula Lindell kannustaa.

- Väärään jätekeräykseen lajiteltuna vaaralliset jätteet voivat aiheuttaa keräily- ja käsittelyprosessissa ongelmia, sillä esimerkiksi monet niistä ovat helposti syttyviä ja voivat aiheuttaa tulipalon. Toisaalta vääränlaisesta käsittelytavasta voi seurata vaarallisen aineen päästöä ilmaan, veteen tai maaperään. Siksi ainoa oikea paikka niille on vaarallisen jätteen keräys, jätehuollon toimintovastaava Maarit Kiviranta perustelee.

Kodeissa syntyneiden haitallisten kemikaalien kuten muidenkin kotien vaarallisten jätteiden vastaanotto on pääosin maksutonta kaikkialla Suomessa. Pääkaupunkiseudulla vaarallisia jätteitä voi viedä mille tahansa HSY:n viidestä Sortti-asemasta tai johonkin noin 40 vaarallisen jätteen kontista. Lähimmän vastaanottopaikan löytää osoitteesta www.kierratys.info.

HSY kannustaa kemikaaliviisaisiin arjen valintoihin

HSY:n tavoitteena on kerätä vaaralliset jätteet asianmukaiseen hävitykseen sekä hillitä haitallisten aineiden mereen kohdistuvaa kuormitusta. Kampanjoimme lokakuussa jätevedenpuhdistamoille päätyvän kemikaalikuorman vähentämiseksi.

Näin teet kemikaaliviisaita valintoja kotona:

• Muista, että viemäri ei ole roskis.
  • Vie maalit, lakat, liuottimet, öljyt ja hajuvedet vaarallisen jätteen keräykseen.
  • Palauta vanhat ja tarpeettomat lääkkeet apteekkiin.
  • Vältä turhaa kemikaalien käyttöä.
  • Valitse tuotteita, joissa on ympäristömerkki.
  • Suosi Suomessa ja EU:ssa valmistettuja tuotteita.

HSY:n Pytty-kampanja näkyy lokakuussa muun muassa pääkaupunkiseudun Finnkinon elokuvateattereissa ja sosiaalisessa mediassa.

Lisätietoa kyselystä ja haitallisten aineiden vaikutuksista jätevedessä:

Taustatiedot:

• HSY:n Nepa Insight Oy:llä teettämään kyselyyn vastasi 1004 iältään 16–65-vuotiasta pääkaupunkiseudun asukasta. Kysely toteutettiin ESOMAR-sertifioidussa internetpaneelissa syyskuussa viikolla 39. Tulosten virhemarginaali on ±3,1 prosenttiyksikköä.
  • Kodin kemikaaleista löytyy tietoa osoitteesta www.pytty.fi. Sivustolta saa vinkkejä, miten tehdä kemikaaliviisaita valintoja kotona, ostoksilla ja remontoidessa.
  • Lisätietoa vaarallisista jätteistä: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Yhteyshenkilöt

Jätevedenpuhdistus: HSY:n ryhmäpäällikkö Paula Lindell, paula.lindell@hsy.fi, puh. 050 412 3162

Vaarallisten jätteiden keräys: HSY:n toimintovastaava Maarit Kivimäki, maarit.kivimaki@hsy.fi, puh. 040 833 3254

HSY:n kysely: HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, maija.palomaki@hsy.fi, puh. 045 657 7375

Vaarallisia kemikaaleja sisältävät tuotteet on usein merkitty vaaraominaisuuksia osoittavilla varoitusmerkeillä. Varoitusmerkillä merkitty tuote on aina vaarallista jätettä.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi