Tieverkko murenee ja samalla rapautuu Suomen kilpailukyky
Suomalainen raskas liikenne tarvitsee hyväkuntoista tieverkkoa, peräänkuuluttaa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto eduskuntavaalitavoitteenaan. Ilman kuljetuksia ei pärjää teollisuus, eikä myöskään kauppa. Suomen sisäisistä tavarankuljetuksista 90 prosenttia tapahtuu maantietä pitkin. Maanteiden korjausvelka on paisunut vuosien varrella liian suureksi, ja on nyt Traficomin mukaan 1,6 miljardia euroa.
- Maanteiden kunto on suomalaisen teollisuuden ja kaupan kannalta yksi avainkysymyksiä. Se on paljon suurempi kilpailukykytekijä kuin paljon puhuttu paikallinen sopiminen, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom muistuttaa.
AKT-lehti kysyi kuudelta suurimmalta puolueelta niiden kantaa maanteiden korjausvelkaan. Kaikki puolueet olivat sitä mieltä, että tieverkko on tärkeä ja nykyisellään huonossa kunnossa. Kaikki antoivat ”vaalilupauksen” pitää tiet kunnossa, mutta yksikään ei määrittänyt minkäänlaista rahasummaa. Toivottavasti nämä lupaukset muistetaan myös vaalien jälkeen. https://www.aktlehti.fi/ilmiot/kaikki-haluavat-tiet-parempaan-kuntoon/
EK:n paniikkijarrutus estää työelämän kehittämisen
AKT:n 1. varapuheenjohtaja Jarkko Arpula otti kantaa myös työmarkkinakierrokseen. Elinkeinoelämän Keskusliitto EK on ilmoittanut vetäytyneensä työehtosopimusten neuvottelupöydistä. Kevään 2023 tes-kierros on kuitenkin osoittanut, että EK vahtii joka ikistä yksityisen sektorin sopimusneuvottelua. Yksikään työnantajaliitto ei voi tehdä mitään, mihin keskusliitto ei anna lupaa. Ongelmaa korostaa se, että valtakunnansovittelijan toimisto noudattaa millintarkasti EK:n tahtomaa linjaa.
- Yhdenkään alan työhyvinvointi ei kehity, kun EK katsoo, että kaikki kehittävät toimenpiteet pitää maksaa jollakin tavalla rahassa mitaten, Arpula sanoo.
AKT:ssa nähdään, että Suomessa on työvoimapula, joka johtuu pitkälti huonoista työolosuhteista, jonka jäljet johtavat EK:n vetämään linjaan. Ihmiset eivät jaksa työssään, heidät on vedetty liian tiukalle. Kehittäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Jäljet näkyvät sairauspoissaoloina, väsymisenä ja pahoinvointina, vaikka moni työelämää kehittävä ratkaisu ei maksaisi mitään. Tilanne tulee edelleen heikentymään, ellei EK:n lanseeraamaa nollasummapeliä saada muutettua.
AKT:n jäseniä on 18.-19.3. koolla Oulussa Talvipäivillä. Tapahtumassa on liki tuhat osallistujaa.
Yhteyshenkilöt
Jarkko Arpula1. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 44 412 3013jarkko.arpula@akt.fiNiko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Ismo Kokko pohjoismaisen kuljetustyöntekijöiden liitto NTF:n johtoon24.5.2023 13:47:46 EEST | Tiedote
Nordic Transport Workers’ Federation NTF valitsi konferenssissaan Helsingissä 24. toukokuuta AKT:n Ismo Kokon puheenjohtajakseen seuraavalle viisivuotiskaudelle. Kansainvälisellä kuljetusalan työntekijöiden yhteistyöllä reagoidaan konkreettisimmillaan mukavuuslippulaivojen miehistöjen työehtoihin.
Hallitusohjelmassa tieverkko ja kuljetusala pitää nähdä Suomen kilpailukykytekijänä22.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Maanteillä on Suomen kilpailukyvyn kannalta valtavan suuri merkitys. 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja 70 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee teitä pitkin. Hallitusohjelmassa on satsattava liikennepolitiikkaan, jossa teiden kunnossapitoon on riittävät resurssit.
Korjattu tiedote - AKT:n hallitus: Suomen tulevan hallituksen ratkaisujen pitää parantaa suomalaisten ostovoimaa19.4.2023 13:54:59 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT muistuttaa Suomen tulevaa hallitusta ostovoiman vahvistamisesta. Maan seuraavan hallituksen päätehtävä on varmistaa kaikin tavoin tavallisten suomalaisten toimeentulo nykytilanteessa, kun kustannukset nousevat voimakkaasti. Tavoite on sama riippumatta siitä, johtaako Suomea oikeisto- tai sinipunahallitus.
AKT:n hallitus: Suomen tulevan hallituksen ratkaisujen pitää parantaa suomalaisten ostovoimaa19.4.2023 12:50:35 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT muistuttaa Suomen tulevaa hallitusta ostovoiman vahvistamisesta. Maan seuraavan hallituksen päätehtävä on varmistaa kaikin tavoin tavallisten suomalaisten toimeentulo nykytilanteessa, kun kustannukset nousevat voimakkaasti. Tavoite on sama riippumatta siitä, johtaako Suomea oikeisto- tai sinipunahallitus.
Kääntävätkö Perussuomalaiset takkinsa myös työehtosopimusten yleissitovuudessa?1.4.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Perussuomalaiset kertoi SAK:n Vaalistaja-kyselyssä ensin kannattavansa kiky-maksujen siirtoa työnantajille, mutta perui puheenjohtaja Riikka Purran suulla sanansa. Takinkäännön merkitys on työntekijän palkkapussissa reilut kaksi prosenttia. AKT kysyy, onko luvassa lisää ikäviä yllätyksiä?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme