Tieverkko murenee ja samalla rapautuu Suomen kilpailukyky
Suomalainen raskas liikenne tarvitsee hyväkuntoista tieverkkoa, peräänkuuluttaa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto eduskuntavaalitavoitteenaan. Ilman kuljetuksia ei pärjää teollisuus, eikä myöskään kauppa. Suomen sisäisistä tavarankuljetuksista 90 prosenttia tapahtuu maantietä pitkin. Maanteiden korjausvelka on paisunut vuosien varrella liian suureksi, ja on nyt Traficomin mukaan 1,6 miljardia euroa.
- Maanteiden kunto on suomalaisen teollisuuden ja kaupan kannalta yksi avainkysymyksiä. Se on paljon suurempi kilpailukykytekijä kuin paljon puhuttu paikallinen sopiminen, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom muistuttaa.
AKT-lehti kysyi kuudelta suurimmalta puolueelta niiden kantaa maanteiden korjausvelkaan. Kaikki puolueet olivat sitä mieltä, että tieverkko on tärkeä ja nykyisellään huonossa kunnossa. Kaikki antoivat ”vaalilupauksen” pitää tiet kunnossa, mutta yksikään ei määrittänyt minkäänlaista rahasummaa. Toivottavasti nämä lupaukset muistetaan myös vaalien jälkeen. https://www.aktlehti.fi/ilmiot/kaikki-haluavat-tiet-parempaan-kuntoon/
EK:n paniikkijarrutus estää työelämän kehittämisen
AKT:n 1. varapuheenjohtaja Jarkko Arpula otti kantaa myös työmarkkinakierrokseen. Elinkeinoelämän Keskusliitto EK on ilmoittanut vetäytyneensä työehtosopimusten neuvottelupöydistä. Kevään 2023 tes-kierros on kuitenkin osoittanut, että EK vahtii joka ikistä yksityisen sektorin sopimusneuvottelua. Yksikään työnantajaliitto ei voi tehdä mitään, mihin keskusliitto ei anna lupaa. Ongelmaa korostaa se, että valtakunnansovittelijan toimisto noudattaa millintarkasti EK:n tahtomaa linjaa.
- Yhdenkään alan työhyvinvointi ei kehity, kun EK katsoo, että kaikki kehittävät toimenpiteet pitää maksaa jollakin tavalla rahassa mitaten, Arpula sanoo.
AKT:ssa nähdään, että Suomessa on työvoimapula, joka johtuu pitkälti huonoista työolosuhteista, jonka jäljet johtavat EK:n vetämään linjaan. Ihmiset eivät jaksa työssään, heidät on vedetty liian tiukalle. Kehittäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Jäljet näkyvät sairauspoissaoloina, väsymisenä ja pahoinvointina, vaikka moni työelämää kehittävä ratkaisu ei maksaisi mitään. Tilanne tulee edelleen heikentymään, ellei EK:n lanseeraamaa nollasummapeliä saada muutettua.
AKT:n jäseniä on 18.-19.3. koolla Oulussa Talvipäivillä. Tapahtumassa on liki tuhat osallistujaa.
Yhteyshenkilöt
Jarkko Arpula1. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 44 412 3013jarkko.arpula@akt.fiNiko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
”Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin”19.4.2024 15:53:51 EEST | Tiedote
Lakkolait palauttavat Suomea ajassa sata vuotta taaksepäin. Mikäli ne hyväksytään, palataan aikaan, jolloin työntekijöillä ei ollut oikeutta protestoida. Aikanaan yleislakolla saatiin naisille äänioikeus. Orpo-Purran hallituksen linjan mukaan vastaava ei enää olisi mahdollista. Kyseessä on iso asia. Oikeuksia, esimerkiksi tietyn ryhmän äänioikeus mukaan lukien, voidaan myös ottaa pois. Jatkossa protestoiminen muulloin kuin vapaa-ajalla on mahdotonta.
”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”16.4.2024 16:24:13 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että Suomen hallitus lisää kehysriihen ratkaisuilla pienituloisten ahdinkoa. Arvonlisäverotuksen korotus on tasavero, joka iskee pienituloisiin ja yhteiskunnan heikoimpiin pahiten. Arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin vähentää myös ostovoimaa kotimarkkinoilla.
”Pelkäämme, että päättäjät eivät ymmärrä paikallisen sopimisen laajentamisen merkitystä”12.4.2024 16:19:32 EEST | Tiedote
AKT:llä on todellinen huoli, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle, mikäli paikallista sopimista laajennetaan hallituksen esittämällä tavalla. AKT näkee, että nyt kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT jatkaa lakkoja, työehtojen historiallinen heikentyminen uhkaa työntekijöitä27.3.2024 12:03:15 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n jäsenet jatkavat poliittisia lakkoja vielä neljännellä lakkoviikolla. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen sekä joitain polttoainejakelun toimintoja. Henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on nykyisille ja tuleville työntekijöille historiallisen vahingollinen.
AKT jatkaa lakkoja, kyse on heikennyksistä, jotka muuttavat jokaisen suomalaisen työelämän nykyisiltä ja tulevilta sukupolvilta20.3.2024 16:15:39 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä jatkaa poliittisia lakkoja 25.3.-1.4. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on työntekijöille vahingollinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme